اخبار فرش ماشینی

لباس با کیفیت می خواهید باید گران بخرید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

راهکار تولید کنندگان پوشاک در مشهد برای مصرف کنندگانی که از کیفیت نامطلوب پوشاک تولیدی در این شهر گلایه دارند، این است که برای داشتن لباس بادوام و باکیفیت مطلوب باید پول بیشتری پرداخت.

به گزارش ایرنا، این روزها به دلیل بازار پرسود پوشاک و تقاضای بسیار مردم از این کالا، فراوانی واحدهای عرضه کننده پوشاک در کلانشهر مشهد به حدی است که از هر ۱۰ مغازه در یک خیابان هشت مغازه به فروش البسه اختصاص دارد و اغلب نیز مشتری بسیار دارند.

خریداران پوشاک تولیدکنندگان عمومی در مشهد زائران و شهروندان با بنیه مالی متوسط و ضعیف هستند و متمولان مشهد اغلب پوشاک خود را از مغازه هایی که البسه برند خارجی دارند، خریداری می کنند.

برخی بنکداران نیز تقلب می کنند و برای فروش پوشاک خود، لباس تولیدی مشهد را با برند تهران که در بین مردم به عنوان پوشاک باکیفیت مطلوب شناخته شده است، می فروشند.

افرادی که لباس های تولیدی کارخانجات مشهد را خریداری کردند اغلب از کیفیت نامطلوب پارچه آن گلایه دارند زیرا لباس به محض یک با دو بار شسته شدن از حالت اولیه خارج می شود و تقریبا از شفافیت رنگ آن کاسته شده و پارچه اش ساییده می شود.

کیفیت نامطلوب پوشاک تولیدی مشهد فقط مختص لباس های ارزان قیمت نیست بلکه اغلب آنها نسبتا گران هستند و قیمت آنها بیشتر از ۵۰ هزار تومان است اما آنچه به عنوان لباس باکیفیت مطلوب شناخته می شود قیمتش از ۱۵۰ هزار تومان فراتر می رود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شهروندان اغلب از لباس های دارای کیفیت نامطلوب اصطلاحا به عنوان لباس های ‘موادی’ نام می برند، لباس هایی که مواد اولیه آنها از صنایع پتروشیمی است و به هیچ وجه از پنبه در آنها استفاده نشده است.

پارچه هایی که الیافشان از نخ های پنبه ای است معمولا لطیف هستند و کیفیت مطلوب دارند و چندین سال برای مصرف کننده دوام می آورند اما این پارچه ها بسیار گران هستند لذا پوشاک تولیدی از آنها نیز گران فروخته می شود.

با دست اندرکاران حوزه تولید پوشاک در مشهد در این باره به گفت و گو نشستیم تا علت کیفیت نامطلوب تولیدات و احتمالا مشکلات موجود در صنعت پوشاک را جویا شویم.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مدعی شد: فرآورده های صنعت نساجی بویژه پوشاک خراسان رضوی دارای کیفیت مطلوب است و به کشورهای بسیار در آسیای میانه، آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین و کشورهای همسایه صادر می شود.

‘ابراهیم دهقان’ افزود: صنعت نساجی سابقه ای دیرینه در خراسان رضوی دارد و یکی از رشته های اشتغال زا چه در بخش تولید و چه در بخش عرضه است و اکنون ۳۵۰ واحد تولیدی فعال در حوزه صنعت نساجی دارای مجوز فعالیت در خراسان رضوی هستند که فرش، پوشاک، فرآورده های رنگرزی، ریسندگی و بافندگی عرضه می کنند.

وی علت کیفیت نامطلوب پوشاک تولیدی را فعالیت ۵۰۰ واحد تولیدی زیرپله ای در این استان دانست که بدون پروانه کسب فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: واحدهای زیرپله ای از مواد اولیه نامرغوب و ارزان قیمت که اغلب وارداتی از کشور چین هستند، استفاده کرده لذا تولیدات آنان نیز ارزان تر از واحدهای پروانه دار در بازار عرضه شده و تقاضا برای آن بیشتر است.

دهقان گران بودن پنبه را از دیگر معضلات صنعت نساجی برشمرد و گفت: از آنجا که پنبه گران است برخی واحدهای تولیدی پروانه دار و عمده واحدهای زیرپله ای قادر به خرید آن به میزان زیاد نیستند لذا از محصولات پتروشیمی در تولیدات نساجی بهره می گیرند که کیفیت نامطلوبی دارند.

دهقان افزود: استفاده از محصولات پتروشیمی و وارداتی کشور چین در تولید فرآورده های نساجی موجب بروز ناراحتی های پوستی برای افراد می شود، بویژه والدین برای نوزادان خود باید پوشاک پنبه ای تهیه کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کالاهای فاقد کیفیت مطلوب با برندهای نامعتبر به صورت قاچاق وارد کشور شده و با برند پوشاک مشهد و با قیمت های بسیار ارزان به فروش می رسد که این مساله فروش کالاهای اصلی داخلی را دچار مشکل کرده است.

وی اظهار کرد: هر چقدر هم که مراقبت کنیم باز هم قاچاق کالا وجود دارد و در این زمینه نمی توان به طور قطعی کاری انجام داد لذا باید مدیریت در تجارت چمدانی و واردات رسمی مورد بازنگری قرار گیرد.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی عدم برندسازی را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: پوشاک و سایر فرآورده های نساجی استان به دلیل نداشتن برند تحت عناوین دیگری براساس خواست مشتری در بازار داخل و خارج از کشور عرضه می شود.

دهقان افزود: بازار علاقه مند به برندهای خارجی است لذا تولیدکننده براساس برندی که بنکدار آن را خواسته، کالای خود را نامگذاری می کند و این ضربه بزرگی به صنعت نساجی استان وارد می کند.

وی با تاکید بر جلوگیری از صادرات مواد اولیه صنعت نساجی گفت: هم اکنون محصولات پتروشیمی دارای ‘گرید’ نساجی که از کیفیت خوبی برخوردارند به دلیل بازار مناسب صادر می شوند، این در حالی است که تولیدکنندگان این صنعت با کمبود مواد اولیه در داخل کشور مواجه هستند.

وی تخصیص تعرفه صفر برای واردات مواد اولیه را برای رفع مشکل تولیدکنندگان صنعت نساجی خواستار شد و گفت: بخش زیادی از مواد اولیه تولیدات نساجی خارجی است که با توجه به افزایش نرخ ارز در این زمینه با مشکل روبرو هستیم.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی افزود: افزایش تعرفه واردات و واقعی کردن قیمت های پایه برای محصولاتی مثل نخ و پارچه نیز می تواند راهکاری برای از بین بردن مشکلات واردات در صنعت نساجی باشد.

دهقان با بیان اینکه ماشین آلات صنعت نساجی فرسوده هستند، افزود: عمده ماشین آلات این صنعت از خارج از کشور تامین می شود و کمتر از ۳۰ درصد ماشین آلات را می توان از داخل کشور تامین کرد، با این حال به دلیل گران بودن ماشین آلات خارجی و عدم سرمایه در گردش، فعالان این صنعت ناگزیر به استفاده از همان دستگاه های فرسوده هستند.

وی گفت: استفاده از ماشین آلات فرسوده باعث افزایش مصرف انرژی، کاهش تولید انبوه و افزایش قیمت تمام شده کالا در صنعت نساجی می شود لذا به کلی تولیدکننده را متضرر می سازد.

دهقان گفت: باید بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری بیشتر در تولید محصولات نساجی با ارزش افزوده بالا و مطابق با فناوری روز دنیا فراهم شود زیرا هر چه ماشین آلات این حوزه پیشرفته تر باشد، سرعت تولید افزایش و قیمت تمام شده تولید کالا کاهش می یابد.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات برای نوسازی و بازسازی ماشین آلات نساجی با بیش از ۱۰ سال کارکرد از دیگر راهکارهای رفع مشکلات این صنعت است.

اشاره رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی به گران شدن پنبه ما را بر آن داشت تا گفت و گویی با یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی در زمینه تولید پنبه داشته باشیم.

کارشناس مسوول پنبه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : کشت پنبه در این استان طی سال های اخیر روند نزولی طی کرده و همچنان ادامه دارد.

‘علی هاشمی’ افزود: سطح کشت پنبه با توجه به هزینه هایی که دارد و نیز وضعیت بحرانی منابع آب استان طی سال ها اخیر روند نزولی طی کرده است.

وی گفت : کشت پنبه با توجه به هزینه های بسیاری که دارد خیلی اقتصادی نیست و در مقابل آن محصولاتی چون پسته که مصرف آب کم ، هزینه های کارگری اندک دارد ، چند سالی است که رو به توسعه است و جایگزین این محصول می شود.

هاشمی ادامه داد : هزینه های بسیار کارگری و نهاده ها ، کمبود کارگر در فصل برداشت و محدودیت های شدید منابع آب همه موجب کاهش سطح کشت پنبه شده است.

به گفته وی، سال ۱۳۸۶ سطح زیر کشت این محصول حدود ۴۲ هزار هکتار بود که این مقدار هم اکنون به حدود ۳۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

وی عنوان کرد : قیمت تمام شده هر کیلو وش پنبه ۲۰ هزار ریال است که از این میزان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آن مربوط به هزینه های کارگری می باشد.

وی علاوه بر نبود کارگر در زمان برداشت پنبه و افزایش هزینه های کود و سم و مانند آن مصرف بسیار آب در کشت این محصول را از جمله عوامل محدود کننده دانست.

هاشمی با اشاره به شدت بحران آب در خراسان رضوی گفت : هم اکنون پنبه بعد از برنج و چغندر قند از جمله پرمصرف ترین محصولات آبی است که با توجه به بحران کنونی مخازن زیرزمینی استان، توسعه و کشت این محصول خیلی قابل توجیه نیست.

وی تصریح کرد: محدودیت منابع آب تاثیر نامطلوب نیز بر میزان تولید و راندمان محصول در واحد سطح دارد.

وی ادامه داد: متوسط برداشت در واحد سطح دو هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است که با نرخ کنونی آن صرفه اقتصادی لازم را ندارد.

به گفته وی ، قیمت هر کیلو وش در بازار حدود ۲۲ هزار ریال است که نزدیک به قیمت تمام شده این محصول می باشد.

هاشمی عنوان کرد: شاید تولید پنج تن در هکتار با این نرخ تا حدودی صرفه اقتصادی داشته باشد اما برای کشاورزی که دو تن در هکتار برداشت می کند در حد کشاورزی معیشتی و تامین معاش است که همین مساله موجب عدم رغبت کشاورزان به کشت این محصول شده است.

رئیس صنف تولیدکنندگان پوشاک مشهد نیز در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر علت کیفیت نامطلوب پوشاک تولیدی این منطقه گفت: پوشاک تولیدی مشهد دارای کیفیت مطلوب است اما به دلیل گرانی مواد اولیه، تولید لباس های فاقد کیفیت مطلوب توسط واحدهای زیرپله ای در بازار زیاد شده است.

‘محسن مرادی’ افزود: در رده های بالای صنعت نساجی کشور، تولیدکنندگان پوشاک خوب و توانمندی وجود دارند که عمدتا سرمایه داران بخش نساجی به شمار می روند اما در شرایط اقتصادی کنونی آنها نیز متضرر شده و این ضرر دامن واحدهای پایین دستی را هم در این صنعت گرفته است.

وی بیان کرد: عمده مواد اولیه صنعت نساجی بویژه پارچه، وارداتی است و پارچه باکیفیت مطلوب از مواد اولیه وارداتی از سویس تولید می شود که به تولید پوشاک دارای کیفیت مطلوب می انجامد.

وی اظهار کرد: تحریم های اقتصادی و افزایش قیمت دلار، قیمت مواد اولیه مطلوب را به سه برابر افزایش داده است لذا پوشاک تولیدی از این مواد، هم کمتر و هم گران تر شده است.

وی گفت: پوشاک دارای کیفیت مطلوب، گران است لذا کسانی که می خواهند این نوع پوشاک را داشته باشند باید پول بیشتری بابت آن بدهند.

مرادی اظهار کرد: در صورتی وضعیت تولید پوشاک در مشهد بهبود می یابد و از قیمت ها کاسته می شود که یا کشت پنبه بیشتر شود، یا صنایع پتروشیمی برای تولید مواد اولیه مرغوب در کشور توسعه یابد و یا قیمت دلار ثابت و تحریم ها برداشته شود.

وی افزود: اکنون هزار و ۴۶۵ واحد تولیدی پوشاک در مشهد فعالیت دارند که اغلب با کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی مواجه هستند.

رییس سازمان توسعه تجارت نیز در هفته دولت طی سفری به مشهد در حاشیه افتتاح چند طرح صنعتی تولیدی در جمع خبرنگاران گفته بود: بزرگترین معضل صنعت پوشاک ایران قاچاق البسه از مرزهای کشورهای همسایه به داخل است.

‘ولی الله افخمی’ افزود: باید تدابیری اتخاذ شود که قاچاق پوشاک به ایران کاهش یابد.

وی بیان کرد: الگوگیری از روشهای موفق دیگر کشورها برای کاهش قاچاق پوشاک ضروری است تا در کنار ارتقای کیفی تولیدات صنعت پوشاک ایران بتوان ریشه قاچاق را خشکاند.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت از من خواستند نشستی با مسوولان مرتبط با حوزه قاچاق کالا تشکیل داده و تدابیری برای کاهش قاچاق پوشاک به داخل کشور اتخاذ شود.

وی افزود: رقابت در صنعت نساجی، تولید پوشاک با کیفیت مطلوب و متنوع بسیار دشوار است لذا در این زمینه استفاده از خلاقیت طراحان و افراد سرمایه گذار در این عرصه در کنار حمایت مالی دولت از تولیدکنندگان ضرورت دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید پوشاک دارای کیفیت مطلوب نیازمند طراحی های جدید، استفاده از ماشین آلات و فناوری روز و مطابقت آن با شرایط بازار است، افزون بر اینکه باید آموزش لازم به فعالان این صنعت در کارخانه ها ارائه شود تا تولید مطلوب داشته باشند.

افخمی افزود: صنعت نساجی بسیار اشتغالزا است و صاحبان کارخانه ها می توانند با اندک تغییری در نوع تولید، توسعه دامنه فعالیتها و الگوگیری از طرحهای موفق دیگر کشورها هم رغبت مردم را نسبت به خرید پوشاک ایرانی ارتقا دهند و هم زمینه اشتغال جوانان جویای کار را فراهم کنند.

تلاش خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در باره وضعیت صنعت پوشاک استان نتیجه ای در پی نداشت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×