اخبار نساجی

لباس افزایش سرعت دوندگان طراحی شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

لباس افزایش سرعت دوندگان طراحی شد

محققان شرکت نایک به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم محصولات ورزشی، لباس حفره داری طراحی کرده‌اند که می‌تواند به افزایش سرعت دوندگان دوی سرعت کمک کند.

رکورد دوی سرعت ۱۰۰ متر از سال ۲۰۰۹ میلادی در اختیار «اوسین بولت» دونده جامائیکایی است و هیچ دونده‌ای تاکنون موفق به شکست رکورد وی نشده است، اما به نظر می رسد با ابداع لباس هوشمند TurboSpeed‌این رکورد در مسابقات المپیک لندن شکسته شود.

محققان در طراحی این لباس فوق سبک از حفره های موجود بر سطح توپ گلف الهام گرفته‌اند. حفره های توپ گلف باعث ایجاد فشار کمتر در لایه مرزی و در قسمت عقب شده و پرواز سریعتر توپ در هوا را امکان‌پذیر می‌سازد.

حفره های لباس TurboSpeed نیز از همین اصل پیروی می‌کند و به گفته محققان، سرعت دوندگان با این لباس تا ۰.۲۳ ثانیه افزایش می‌یابد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این لباس در تونل‌های باد مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج آزمایشات نشان می‌دهد، حفره‌های آیرودینامیک می‌تواند فشار وارده بر روی شانه و بازوهای ورزشکار را بطور چشمگیری کاهش دهد.

اگرچه میزان افزایش سرعت با لباس TurboSpeed چندان چشمگیر به نظر نمی رسد، اما همین میزان نیز می‌تواند برای دوندگان دوی سرعت که با هزارم ثانیه سر و کار دارند، بسیار حائز اهمیت باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×