مد و پوشاک

لباس‌های خود تمیز شونده را با نور خورشید بشویید!!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

چگونه با استفاده از لباس‌های خودتمیزشونده میزان مصرف آب را کاهش دهیم ؟؟؟؟؟؟؟؟

محققان دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا روش کارامد جدید و ارزانی را برای تولید نانوساختارهای خاص که می‌توانند موجب تخریب مواد آلی در برابر نور مستقیم خورشید شود ابداع کردند.

منسوجات تکمیل شده با این نانوساختارها می‌توانند به راحتی با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا یک لامپ خود را تمیز کنند. دکتر راجش رامانتان در این باره گفته است: این محصول می‌تواند کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف نظیر مواد شیمیایی، دارویی و مواد طبیعی داشته باشد و امکان تولید انبوه آن وجود دارد. اما منسوجات به دلیل ماهیت سه‌بعدی خود می‌توانند نور بیشتری را جذب کرده و از این‌رو فرایند تخریب مواد آلی در منسوجات تسریع می‌شود.

به این منظور محققان دانشگاه RMIT از نانوذرات مس و نقره که از توانایی در جذب نور مرئی برخوردارند، استفاده کردند. زمانی‌که نانوساختارها در معرض نور قرار می‌گیرند انرژی زیادی دریافت می‌کنند که منجر به تولید الکترون‌های داغ می‌شود. الکترون‌های داغ انرژی انفجار آزاد کرده و نانوساختارها را قادر به تخریب مواد آلی می‌‌کند.

رنگ قرمز بیانگر حضور پوشش یکنواخت نانوذرات نقره بر سطح منسوج پنبه ای است.

چالشی که برای محققان در این زمینه وجود دارد چگونگی تولید نانوذرات در مقیاس صنعتی و افزایش ثبات آن‌ها بر روی منسوج خودتمیزشونده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رویکرد جدید تیم RMIT رشد نانوساختارها بر روی منسوج به‌طور مستقیم از طریق غوطه‌وری منسوج در مقدار کمی محلول بوده که در مدت زمان ۳۰ دقیقه منجر به ایجاد نانوذرات پایدار شده است.

برای این منسوجات در مواجهه با نور در کمتر از ۶ دقیقه فرایند خودتمیزشوندگی رخ می‌دهد. رامانانتان هم‌چنین درباره گام بعدی پروژه این‌طور بیان کرده است که منسوجات تکمیل شده با این نانوذرات را با ترکیبات آلی که بیشتر مورد استفاده مصرف‌کنندگان است، مورد ارزیابی قرار دهند، تا کارایی آن‌ها را در از بین بردن لکه‌هایی رایج نظیر سس و نوشیدنی بررسی کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×