اخبار نساجی

لایحه حمایت از تولید جوانمرگ می‌شود؟!

همزمان با انتقاد برخی از نمایندگان مجلس از لایحه حمایت از تولید آینده این لایحه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چندی پیش معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از نهایی و ارائه شدن پیش نویس لایحه حمایت از تولید تا کمتر از یک ماه آینده خبر داد. رئیس جمهوری نیز در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس اعلام کرد که لایحه حمایت از تولید به زودی تقدیم مجلس می‌شود.

با این وجود رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یک روز قبل از روز صنعت و معدن امسال پیش نویس لایحه حمایت از تولید را زیر سوال برد.

رضا رحمانی گفت: “پیش نویس لایحه حمایت از تولید در کارنامه دولت و مجلس نقطه درخشانی نیست. این پیش نویس کمک چندانی برای حل مشکلات بخش تولید صنعت نیست. هر چند که این لایحه باید زودتر به مجلس ارسال می‌شد ولی نباید نظر بخش خصوصی و مجلس در آن لحاظ نشود.”

در همین حال ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس نیز به تازگی در مراسم شروع به کار مجمع کارآفرینان ایران عنوان کرد: “لایحه حمایت از تولید کمکی به بخش صنعت و تولید کشور نخواهد کرد و به جای تدوین این لایحه باید به قوانین موجود عمل شود و در صورت نیاز باید قانونی کوتاه، مختصر و مفید برای بخش تولید و صنعت کشور تهیه کرد.”

این اظهارنظرها در حالی مطرح می‌شود که به گفته برخی فعالان بخش خصوصی تغییرات ایجاد شده در پیش نویس لایحه حمایت از تولید توسط اعضای اتاق بازرگانی مورد موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار نگرفته و این تغییرات در پیش نویس لایحه حذف شده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

طرح حمایت از تولید نخستین بار در سال ۱۳۹۱ با همکاری اتاق بازرگانی ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس در ۶۱ ماده تدوین شد.

از آنجا که قرار بود این طرح با فوریت و در مدت زمان دو ماهه اجرایی شود، اعتراضاتی از سوی برخی کارشناسان نسبت به سنگین بودن آن مطرح و در نهایت قرار شد مورد بازنگری قرار گیرد.

در مراحل بعدی نیز این طرح در خرداد سال قبل مطرح شد اما به نتیجه نرسید و در صحن علنی مجلس نیز مورد اعتراض برخی نمایندگان مجلس قرار گرفت و قرار شد مورد بازنگری دوباره قرار گیرد.

در ادامه قرار شد تهیه طرح حمایت از تولید در مجلس متوقف شود و دولت لایحه‌ای را برای حمایت از تولید تهیه کند که در این راستا پیش‌ نویس لایحه حمایت از تولید توسط وزارت صنعت تدوین شده و قرار است به زودی به هیئت دولت و سپس مجلس تقدیم شود.

با توجه به انتقادات مطرح شده به لایحه حمایت از تولید از سوی برخی از نمایندگان مجلس این سوال پیش‌ آمده که آیا سرنوشت خوبی در انتظار این لایحه خواهد بود یا خیر. لایحه‌ای که خود نمایندگان نیز به آن اعتقاد ندارند بعید به نظر می‌رسد بتواند گره‌گشای مشکلات بخش تولید و صنعت کشور باشد.

پیش از این نیز قوانینی در راستای حمایت از تولید و صنعت کشور به تصویب مجلس رسیده بود که البته اجرایی شدن این قوانین تقریبا در همه موارد در حد حرف باقی ماند. از جمله این قوانین می‌توان به استفاده از حداکثر توان ساخت داخل و بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد که این قوانین تاکنون به شیوه درستی اجرایی نشده‌اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×