اخبار نساجی

لایحه بودجه ۹۱ غرق در درآمدهای نفتی/ سهم ۴۶ درصدی نفت در منابع بودجه

 

لایحه بودجه ۹۱ غرق در درآمدهای نفتی/ سهم ۴۶ درصدی نفت در منابع بودجه

اقتصاد کلان – وابستگی بودجه به نفت در سال ۱۳۹۱ از ۴۲.۲ درصد در قانون سال قبل به ۴۶.۶ درصد افزایش یافته است.

علی پاکزاد: روند رو به افزایش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی همچنان ادامه دارد، مرکز پژوهشهای مجلس در آخرین گزارش خود از وضعیت سهم درامدهای نفتی در تامین درامدهای دولت در لایحه بوده ۹۱ بر این موضوع تاکید کرد.

در این گزارش آمده است: بند «۱» ماده وحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۱،معادل ۱۴.۵ درصد از ارزش نفت خام و میعانات گازی صادراتی را به شرکت ملی نفت ایران و ۲۳ درصد به صندوق توسعه ملی اختصاص داده است. همچنین در این لایحه مقدار تولید نفت خام بیش برآورد شده، رقمی برای فروش داخلی نفت خام و میعانات گازی بیان نشده در نتیجه امکان ارزیابی سهم دقیق شرکت ملی نفت ایران وجود نداشته، سهم شرکت نفت از گاز طبیعی در نظر گرفته نشده، سهم مناطق محروم و نفت‌خیز از صادرات گاز طبیعی منظور نشده، سهم صندوق توسعه ملی کم برآورد شده با نقض اساسنامه صندوق توسعه ملی جواز برداشت از صندوق صادر شده برای همه منابع حاصل از نفت در سال ۱۳۹۱ هزینه پیش‌بینی شده و حساب ذخیره ارزی به صورت عملی تعطیل شده است همچنین متن بند «۱-۲» به گونه‌ای تنظیم شده است که سهم صندوق توسعه ملی از وجوه حاصل از مازاد درآمدهای نفتی نسبت به ارقام لایحه در اختیار هیئت وزیران برای توزیع بین مصارف بند «۱-۲» قرار خواهد گرفت.

این گزارش می‌افزاید: در لایحه بودجه سال۱۳۹۱، مجموع منابع ناشی از صادرات نفت حداقل ۱۹۲۶۷۲ میلیارد ریال خواهد شد و هر چند درآمدهای غیر نفتی لایحه بیشتر از واقع برآورد شده است، اما حتی با پذیرش همین پیش‌بینی وابستگی بودجه به نفت در سال ۱۳۹۱ از ۴۲.۲ درصد در قانون سال قبل به ۴۶.۶ درصد افزایش یافته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×