اخبار نساجی

لازم‌الاجرا شدن قانون جدید مبارزه باقاچاق کالابعد از ۲سال

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

لازم‌الاجرا شدن قانون جدید مبارزه باقاچاق کالابعد از 2سال

۴۵درصد قاچاق مربوط به سوخت است

    رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اصلاح رویه مقررات و دستورالعمل‌های ورود کالا به کشور در قانون جدید خبر داد و گفت: در قانون جدید یک حوزه برای بازنگری در اصلاح این موارد و نگاه دقیق‌تر به گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های صدور مجوز ورود کالا دیده شده است.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله حقیقی روز سه‌شنبه-دیروز-در نشستی درباره اولین روز اجرایی شدن قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: قانون قبلی ۸۰ سال پیش تدوین شده بود و به همین دلیل بر شرایط و سازوکار فعلی قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا تدوین شده است.

حقیقی یادآور شد: قانون فعلی در سه مرحله رفع ایراد شد و در تاریخ ۱۹ بهمن امسال از سوی رییس جمهور به دستگاه‌های مرتبط و ستاد مبارزه با قاچاق کالا ابلاغ شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در رابطه با ویژگی‌های قانون جدید گفت:‌ در قانون جدید از توان تمام دستگاه‌های مرتبط با قاچاق استفاده شده است و دستگاه‌های مرتبط به تدوین برنامه سالیانه برای مبارزه با قاچاق کالا ملزم شده‌اند.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این‌که ستاد مرکزی از ۲۴ عضو که نماینده سه قوه هستند تشکیل شده است خاطرنشان کرد: برای کاهش قاچاق کالا باید از تکنولوژی و فن‌آوری روز استفاده شود و در کنار آن روان سازی و شفاف سازی واردات و صادرات را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به این که قانون جدید بازدارنده است، تاکید کرد: ما از مبادی قانونی تا توزیع آسیب پذیر هستیم و باید بتوانیم با نظارت بر آن از قاچاق کالاها جلوگیری کنیم. به همین دلیل در قانون جدید برنامه‌های مبارزه با قاچاق کالا جامع شده است. قانون جدید همچنین بر فعالیت در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تمرکز یافته است.

حقیقی افزود: در قانون جدید، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف شده است ظرف سه ماه آیین نامه‌های لازم را برای قانون جدید تدوین کرده و به هیات دولت ارائه کند و از سوی دیگر موضوعاتی که نیاز به توجه بسیار دارند در کارگروهی در رابطه با آن ها به بحث و تبادل نظر پرداخته خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: محدودیت اطلاع رسانی وجود ندارد و هر جا که احساس نیاز شود به مردم اطلاع رسانی خواهد شد و در کنار آن هر سه ماه یکبار به کمیسیون‌های مختلف مجلس گزارشی ارائه می شود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی به دنبال بی اثر کردن تحریم ها است. قاچاق مکمل تحریم ها است و به هر اندازه که با قاچاق مبارزه شود به همان اندازه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کمک شده است.

او تاکید کرد: قاچاق شامل دو بخش قاچاق ورودی و خروجی است که در حوزه قاچاق خروجی سوخت از مهمترین کالاها به شمار می رود و نزدیک ۴۵ درصد حجم قاچاق مربوط به قاچاق سوخت است و دلیل اصلی قاچاق سوخت تفاوت عمده قیمت آن با کشورهای همسایه است.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: حجم کشفیات‌، دارو و دخانیات در ۱۰ ماهه امسال نسبت به سال گذشته رشد داشته است که این موضوع در حجم کشفیات پارچه و البسه عکس بوده است.

وی در رابطه با طرح جایگزین شبنم گفت: طرح شبنم ایده مناسبی بود اما در اجرا با مشکلاتی مواجه شد از این رو در قانون جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف سه ماه موظف شده تا طرحی را از مرحله ورود تا عرضه به دست مشتری طراحی و اجرا کند و در این طرح از قابلیت‌های مفید ایران‌کد و شبنم می‌تواند بهره گیری کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×