اخبار نساجی

کاهش شتابان قیمت سکه و ارز

 

کاهش شتابان قیمت سکه و ارز

نوسان ۶۰ تا ۹۰ تومانی قیمت دلار و افت ۳۰هزار تومانی قیمت سکه در بازار روز گذشته باعث شد تا انتظار بازار برای کاهش قیمت‌ها پس از یک دوره ثبات قیمتی در دو هفته گذشته با تاثیر اعلام سیاست جدید تخصیص اعتبارات ارزی کشور گره بخورد و روند کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه را تندتر کند.

به گزارش افکار نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته قیمت سکه با ۳۰ هزار تومان کاهش تا ۷۷۵ هزار تومان افت کرد.طی دو

روز دوشنبه و سه‌شنبه قیمت سکه بیش از ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است. در بازار ارز نیز دیروز قیمت دلار در معاملات بین دلالان تا کف قیمت ۱۸۱۵ و حتی ۱۸۱۰ تومان هم رسید اما تا ساعت ۵/۴ بعد از ظهر تا ۱۸۳۰ تومان افزایش یافت. در این میان با وجود قیمت‌های فروافتاده در بین دلالان ، صرافانی که دلار را به قیمت ۱۹۰۰ تومان خریداری کرده بودند. حاضر به فروش دلار به نرخ زیر ۱۸۷۰ تومان نبودند.

روز گذشته باردیگر تجربه قیمت‌های لحظه‌ای و بی‌ثبات در بازار تکرار شد و مراجع و منابع بازار نیز قیمت‌های بسیار متفاوتی را ارائه کردند. در حالی که قیمت سکه از سوی برخی صرافان ۷۷۵ تا ۷۹۰ هزار تومان اعلام می‌شد، برخی مراکز قیمت سکه را ۷۷۲ هزارتومان هم در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی خود درج می‌کردند. قیمت خرید سکه نیز در بازار ۷۵۰هزار تومان بود که این فاصله قیمتی میان خرید و فروش نشانه انتظار کاهش قیمت در روزهای آتی است.این شرایط در حالی بود که در سطح بازار اغلب دست از داد و ستد کشیدند و فقط به اعلام نرخ بسنده کردند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از بازار طلا نیز خبر رسید که شرایط توقف و افت شدید میزان خرید و فروش در بازار طلا نیز حکمفرماست و به گفته یکی از بنکداران طلا در این روزها فعالان این صنف، بیشتر امانتدارند تا فروشنده و مالک طلا.نوسان قیمت سکه و ارز در حالی روز گذشته شوک قابل توجهی به بازار وارد کرد که تقریبا در ۲ هفته گذشته قیمت ارز و سکه به ترتیب در محدوده ۱۹۰۰ تومان و ۸۱۵ هزارتومان تثبیت شده بود. از این رو افت قیمت‌ها تا سطوح فعلی هیجان بسیاری به بازار وارد کرد و روند کاهشی قیمت را تندتر کرد.طی دو هفته گذشته تقریبا بازار با نبود تقاضای عمده روبه‌رو بوده و به همین دلیل قیمت‌ها در سطوح مشخصی ثابت ماند.

اعلام خبر تغییر در تخصیص اعتبارات ارزی به واردکنندگان از طریق تزریق ارز حاصله از صادرات و پیوند بین جریان صادرات وواردات از سوی معاون اول رییس جمهور موجب افت شدید قیمت ارز و به دنبال آن قیمت سکه شد. این خبر که هنوز ابعاد بیشتری از آن منتشر نشده و آیین نامه‌های اجرایی آن تنظیم نشده است، با واکنش قابل توجهی از سوی بازار مواجه شد و با انتظار برای کاهش حجم تقاضا از بازار غیر رسمی روبه‌رو شده و نهایتا نوسان قیمت را درپی داشت.

خبر تغییر شیوه تخصیص ارز واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه از سوی رحیمی، معاون اول رییس جمهور اگرچه با واکنش منتقدان به ویژه صادرکنندگان روبه‌رو بوده و این کار را غیرعملیاتی دانسته‌اند، اما به گفته برخی منابع آگاه این رویه قابلیت اجرا شدن را دارد و تنها مشکل موجود در این مسیر نحوه حمایت دولت از صادرکننده‌ها برای فروش دلارهای صادراتی خود به نرخ ۱۲۲۶ تومان است.

تئوری مطرح شده در این شیوه که به ظاهر از آن به پیمان سپاری ارزی متداول در دهه ۶۰ تعبیر شده است، شرایطی را فراهم می‌کند که بدون ورود ارز صادراتی به کشور ارتباطی بین صادر کننده و واردکننده فراهم می‌شود و نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار ارز صادراتی را در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد و با کاهش تقاضای کل در بازار ارز، چشم‌انداز افت قیمت را رقم می‌زند. تفاوت مطرح شده در این شیوه نسبت به پیمان سپاری ارزی دهه ۶۰ این است که در آن زمان با وجود جنگ تحمیلی، کشور در شرایط تحریم بانکی قرار نداشت اما اکنون نظام بانکی کشور در تحریم است و نقل و انتقال ارز به داخل و خارج از کشور با مشکل مواجه است.

از این رو توانایی دولت در انجام این شیوه تقاضای زیادی را از بازار ارز کم خواهد کرد. در این میان راضی کردن صادرکننده به فروش دلارهای خود به نرخ ۱۲۲۶ تومان چالش عمده این رویه است که در صورت وجود راهکارهایی برای تشویق صادر کننده به فروش ارز خود به وارد کننده این مهم قابل تحقق است. کم کردن فاصله ارز مرجع و ارز بازار نیز، هدف دیگر این طرح است که در صورت کاهش نیافتن میزان صادرات قابل دست یافتن است.به گفته منابع آگاه در صورت اجبار صادر کننده‌های دولتی به فروش دلار‌های صادراتی عملا منابع حاصل از صادرات صرف واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه خواهد شد.

افت سایر قیمت‌ها در بازار
دیروز در بازار ارز قیمت یورو نیز با افت تقریبا ۷۰ تومانی تا ۲۵۳۰ تومان کاهش یافت. قیمت سایر ارزها نیز پس از دلار آمریکا در سرازیری افتادند. در بازار سکه قیمت سکه طرح قدیم هم ۲۰ هزارتومان افت کرد و به ۷۹۰ هزا رتومان رسید. نیم سکه ۵۰۰۰ تومان کاهش یافت و ربع سکه ۱۰۰۰ تومان. در این میان قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت با ۱۸۷۰ تومان کاهش تا ۷۸ هزار تومان پایین آمد.در بازار‌های جهانی نیز قیمت طلا در اولین روز کاری هفته با ۸ دلار کاهش از سطح بسته شده پایان معاملات هفته قبل به ۱۷۶۵ دلار رسید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×