اخبار فرش ماشینی

پدر الیاف مصنوعی جهان ؛ کاروتزر

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پدر الیاف مصنوعی جهان کاروتزر، شیمیدان آمریکایی است که ۲۷ آوریل سال ۱۸۹۶ میلادی متولد شد. او توانست برای نخستین بار به فناوری ساخت نایلون دست یابد. این ماده پلاستیکی مصنوعی که از پلی‌آمیدهایی با وزن مولکولی بالا ساخته می‌شود، اولین الیاف پلیمری مصنوعی است که در سال ۱۹۳۸ میلادی به صورت تجاری تولید شد.

بسیاری بر این باورند که فناوری ساخت و تولید نایلون، بنیانگذار صنعت تولید الیاف مصنوعی در سطح جهان بوده است. این محقق پس از دستیابی به این موفقیت، به تحقیقات خود در زمینه شیمی آلی در دانشگاه‌های ایلی‌نویز و هاروارد ادامه داد و توانست به نتایج ارزشمند و قابل توجهی در این زمینه دست یابد.
سال ۱۹۲۸ میلادی کاروتزر به سرپرستی تیم تحقیقاتی شرکت بزرگ دوپونت دمورس که مجموعه طرح‌هایی را در زمینه شیمی آلی در دستور کار خود قرار داده بود، منصوب شد.

کاروتزر درباره ساختار ترکیباتی با وزن مولکولی بالا و چگونگی تغییر آرایش آنها در نتیجه پلیمریزاسیون و ترکیب با ذرات دیگر به تحقیق پرداخت. بدون تردید، نتایج به دست آمده از این تحقیقات که از طرح‌های پژوهشی بسیار مهم بوده است، نقش بسیار مهمی در دستیابی به روش ساخت الیاف نایلونی طبیعی داشته است. به طور کلی الیاف مصنوعی علی‌رغم این که از بسیاری جهات از خواصی مشابه الیاف مصنوعی نظیر الیاف پشمی، پنبه‌ای، ابریشمی و همچنین نوعی لاستیک مصنوعی موسوم به نئوپرن که از وینیل استیلن مشتق می‌شود، برخوردار هستند از بسیاری جهات بسیار بهتر و دارای خواص و ویژگی‌هایی هستند که می‌تواند در گسترش زمینه‌های کاربرد آنها در زندگی روزمره ما انسان‌ها تاثیرگذار باشد.

نئوپرن‌ها گروهی از ترکیبات شیمیایی از خانواده الاستومرها یا کشپارها هستند. این گروه از مواد در حقیقت ترکیبات آلی مصنوعی لاستیک مانندی هستند که وزن مولکولی بسیار بالایی داشته و از ترکیب شیمیایی ترکیبات ساده‌تر ساخته می‌شوند. از این ماده در ساخت تخت کفش، لوله‌های پلاستیکی مخصوص آبیاری و آبپاشی و چسب که در مقایسه با لاستیک طبیعی از مقاومت بیشتری در برابر مواد نفتی، حلال‌ها، گرما و هوازدگی برخوردار باشد، استفاده می‌شود.

نئوپرن نخستین بار در سال ۱۹۳۱ میلادی تهیه و ساخته شد که همزمان با آن ساخت مواد لاستیکی مصنوعی نیز در ایالات متحده آمریکا با استقبال چشمگیری مواجه شده بود. معمولا برای افزایش استحکام این ترکیب از اکسیدمنگنز یا اکسید روی استفاده می‌شود. اگرچه قیمت بسیار بالای این نوع ترکیبات، کاربرد آنها در ساخت لاستیک خودرو را با محدودیت‌هایی مواجه ساخته است، اما با توجه به این که این ترکیبات از مقاومت مناسبی در برابر مواد شیمیایی و همچنین اکسیداسیون برخوردار هستند امروزه از این ماده در ساخت بسیاری از ابزارها و در زمینه‌های تخصصی استفاده می‌شود.

———————————————————————————–

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : رونق صنعت فرش ماشینی و پدیده هایپرمارکتهای فرش

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×