اخبار نساجی

قیمت نان تغییر می‌کند یا یارانه آن؟!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تغییر قیمت نان

 

سفره هایی که بلاتکلیف است

دی ماه پارسال مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد که قیمت نان تا چند ماه دیگر تغییر نمی‌کند، اما با آغاز سال ۱۳۹۲ گزارش‌ها حاکی از احتمال تغییر قیمت قوت غالب مردم در ماه های اخیر است. در همین حال دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه ها اعلام کرده تا زمانی که قیمت نان تغییر نکرده است یارانه‌ای به آن تعلق نمی گیرد.

به گزارش ایسنا، پیش از این عباس قبادی اعلام کرده‌ بود که در چند ماه نخست سال ۱۳۹۲ همچون سال‌های گذشته قیمت نان تغییر نخواهد کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی قرار بود قیمت نان تا پایان سال گذشته هیچ تغییری نکند و این روند تا چندماه اول سال۱۳۹۲ نیز ثابت بماند. علی رغم این اظهارات به محض پایان یافتن تعطیلات نوروز، تصمیم گیری‌ها برای قیمت نان در پایان فروردین ماه اعلام شد.

این در حالی بود که قیمت خرید تضمینی برای گندم معمولی ۵۵۰ تومان در هر کیلوگرم و برای گندم دروم ۵۸۰ تومان در نظر گرفته شده‌ بود.

قبادی نیز در رابطه با تصمیم گیری برای قیمت نان با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم اعلام کرد که دولت و مجلس در این زمینه با یکدیگر توافق کرده، بنابراین یا قیمت نان افزایش می‌یابد یا یارانه‌ای دراین خصوص در نظر گرفته می‌شود.

اما آنچه باعث مطرح شدن تغییر قیمت نان شد، تغییر در قیمت خرید تضمینی گندم بود. بر این اساس برای سال جاری مشخص شد که هر کیلوگرم گندم معمولی از کشاورزان ۵۵۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم نیز ۵۸۰ تومان خریداری می شود.

البته بنا بر گفته‌های حیدرپور، مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی، با توجه به دستور رییس‌جمهور مبنی بر پرداخت پاداش ۱۰۰ تومانی به هر کیلوگرم گندم، هر کیلوگرم گندم معمولی کشاورزان۶۵۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم ۶۸۰ تومان خریداری می‌شود.

به گفته وی خرید تضمینی گندم که از فروردین ماه آغاز شده تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ رقمی معادل ۳۷میلیون و ۵۴۶ هزار و ۶۰۹ میلیون ریال برای پرداخت یارانه نقدی نان به خانوارها در نظر گرفته شده است. بر این اساس در صورتی که دولت یارانه نان را به ۷۴.۵ میلیون ایرانی مشمول دریافت یارانه نقدی گام اول قانون هدفمندسازی یارانه ‌ها اختصاص دهد، نرخ یارانه نان در سال جاری رقمی حدود ۵۰ هزار تومان برای یک سال (ماهانه حدود ۴۲۰۰ تومان) خواهد بود. اما در صورتی که دولت مانند سال گذشته یارانه نان را به افرادی که برای اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی به آنها پیامک ارسال کرده بود اختصاص ندهد،‌ حدود ۱۰ میلیون نفر این یارانه را دریافت نخواهند کرد و در نتیجه میزان یارانه نان به ازای هر نفر ۵۸ هزار تومان (ماهانه ۴۸۰۰ تومان) خواهد بود.

از سوی دیگر دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها گفته که در سال گذشته چون قیمت نان افزایش یافت برای کمک به مردم یارانه نقدی پرداخت شد اما در سال جاری قیمت نان افزایش پیدا نکرده که یارانه به آن تعلق بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که ۲۸ هزار تومانی که برای یارانه نان در سال گذشته پرداخت شد افزایش قیمت در ۱۲ ماهه سال ۹۱ را پوشش می داد، آیا برنامه ای برای پرداخت مابه التفاوت قیمت پیش از افزایش در سال جاری ندارید اظهار کرده که ۲۸ هزار تومان برای افزایش قیمت نان در سال ۹۱ پرداخت شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×