اخبار نساجی

قیمت تمام شده تولید ۳۰ درصد بالا رفت

 

دبیر اتحادیه صنایع نساجی: قیمت تمام شده تولید۳۰ درصدبالارفت

درشرایط کنونی اقتصادایران،افزایش نرخ ارزبه ارزآوری بیشترنمی انجامد .

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی از ادامه روند کاهشی صادرات محصولات نساجی در سال جاری خبر داد.

مهدی یکتا در این خصوص گفت: براساس آمار گمرک ایران، در ۳ماهه نخست سال جاری صادرات پوشاک ۱۵ درصد وصادرات انواع الیاف ۸ درصد کاهش داشته است . برمبنای این گزارش صادرات کل محصولات نساجی در این مدت از لحاظ ارزشی ۶ درصد و از لحاظ وزنی ۲۶ درصد کاهش یافته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اذعان به اینکه روند کاهش صادرات امری قابل انتظار بود، اظهار داشت: به دلیل مشکلات و مسائلی که در بخش تولید وجود دارد، پیش بینی می شد که روند کاهشی صادرات امسال نیز همچون دو سال گذشته ادامه داشته باشد.

یکتا، عدم دسترسی به ارز مرجع برای تولیدکنندگان را عامل دیگری در جهت کاهش صادرات دانست و افزود: فعالان بخش خصوصی به هیچ رانتی برای استفاده از ارز مرجع دسترسی ندارند، به همین جهت باید ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند. دبیر اتحادیه صنایع نساجی تصریح کرد: هرچند که به تبع افزایش نرخ ارز، صادرات ارز بیشتری را نصیب صادرکننده م یکند، اما باید توجه داشت که در شرایط کنونی اقتصاد ایران، افزایش نرخ ارز به ارزآوری بیشتر نمی انجامد، زیرا اگر صادرات هم داشته باشیم، امکان انتقال آن ارز به داخل کشور وجود ندارد.

وی در این خصوص اضافه کرد: به تبع افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه تولید و در نهایت هزینه تمام شده به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. این افزایش هزینه تمام شده به مراتب بیش از افزایش نرخ ارز بوده است.

یکتا ضمن تاکید بر اینکه از ابتدای امسال تاکنون بهای تمام شده تولید در این صنعت ۲تا ۳ مرتبه افزایش یافته است، گفت: این تعدیل قیمت ها عمدتا مربوط به مواد اولیه بود. بر این اساس از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت تمام شده تولید افزایش یافته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×