اخبار نساجی

قطع صادرات نفت ایران به اسپانیا پس از یونان

 

قطع صادرات نفت ایران به اسپانیا پس از یونان

هنوز سه ماه بیشتر از مصوبه اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم واردات نفت از ایران از ماه ژوئن (تیر ماه) نگذشته است که دولت جمهوری اسلامی در اقدام پیش‌دستانه صادرات نفت خود به دو کشور اروپایی را که بیشترین میزان واردات نفت از ایران را نیز داشتند، قطع کرد.

به گزارش قدس انلاین به نقل از  رجانیوز، در حالی‌که هفته گذشته خبر قطع صادرات نفت ایران به یونان منتشر شد و امروز نیز رستم قاسمی وزیر نفت کشورمان این خبر را تأیید کرد، دقایقی پیش خبر دیگری منتشر شد که بر مبنای آن، ایران صادرات نفتش به اسپانیا را نیز قطع کرده است.

یونان با واردات روزانه ۱۱۱ هزار بشکه ۲۲.۶ درصد نفت خود را از ایران تأمین می‌کرد و دولت اسپانیا نیز روزانه ۱۴۹ هزار بشکه نفت معادل ۹.۶ درصد نفت خود را از ایران وارد می‌کرد که پس از یونان و ایتالیا در رتبه سوم وارد کنندگان قرار داشت.

پیشنهاد قطع واردات نفت ایران به کشورهای اروپایی، در همان روزی که تحریم واردات نفت از ایران در اتحادیه اروپا تصویب شد، از سوی رجانیوز پیشنهاد شد. این پیشنهاد همچنین مورد توجه نمایندگان مجلس و برخی از تشکل‌های دانشجویی نیز قرار گرفت و بر تسریع در این زمینه تأکید شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در عین حال، حدود یک ماه پس از این مصوبه در اتحادیه اروپا، وزارت امور خارجه ایران، سفیران شش کشور اروپایی مشتری نفت ایران را احضار کرد تا شرایط ادامه فروش نفت را به آنان تذکر دهد. در این جلسه به سفیران تأکید شد که ایران در صورتی حاضر به ادامه فروش نفت است که اروپایی‌ها باید قراردادهای بلند مدت ببندند و برای پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران نیز باید تضمین‌های عینی داده شود.

اتحادیه اروپا در اصل از تحریم خرید نفت ایران که گفته شدن از ماه ژوئن اعمال خواهد شد دو هدف داشت:

۱- هدف اول همان‌طور که برخی منابع غربی و اسراییلی هم گفته اند تاثیرگذاری بر جدول روی‌دادهای سیاسی در داخل ایران است. اروپایی ها به‌ویژه فرانسوی ها عقیده داشتند که اعمال این تحریم ها و موکول کردن اجرای آن به خرداد آینده حداقل ۳ اتفاق را موجب می شد:

اول- اروپایی ها امیدوار بودند این تحریم ها با تیره کردن دورنمای زندگی اقتصادی و معیشت مردم میزان حضور در انتخابات را کاهش دهد.

دوم- تصور غربی ها این بود که این تحریم ها موضوع تداوم یا توقف برنامه هسته ای ایران را تبدیل به دستور کار مبارزات انتخاباتی خواهد کرد و به این ترتیب اجماع ملی در این باره صدمه می بیند.

سوم- همچنین این ارزیابی در محافل غربی وجود داشته است که به تدریج نارضایتی اقتصادی در مردم ایران رشد خواهد کرد و احتمال اینکه این نارضایتی‌ها تبدیل به موج درخواست تغییر در سیاست های هسته ای شود، وجود دارد.

۲- و دومین هدف آشکار این بود که ایران زمانی برای فکر کردن در اختیار داشته باشد. برخی کارشناسان می گویند که ارزیابی امریکایی ها که به اروپا منتقل شد، این بود که اگر یک دورنمای بسیار تاریک به ایران نشان داده شود، ایران از ورود به آن اجتناب خواهد کرد.

بر مبنای این ارزیابی، تصور غربی ها این بود که اگر بتوانند یک دور مذاکره بین ایران و ۱+۵ را قبل از ماه ژوئن ۲۰۱۲ ترتیب بدهند، احتمال اینکه بتوانند در آن مذاکرات از ایران امتیاز بگیرند، بالاست چرا که ایران از هر امکانی برای ورود نکردن به تحریم نفتی در ماه ژوئن استفاده خواهد کرد.

با این حال، اولتیماتوم ایران و اقدام پیش‌دستانه در توقف صادرات نفت نشان داد که ایران برای جلوگیری از عملیات روانی غرب روی مردم و محیط داخلی ایران برنامه ریزی ویژه ای دارد.

غربی ها می خواستند تحریم نفتی در ماه ژوئن را تبدیل به یک شوک کنند اما تحریم پیش دستانه این پروژه را سوزاند و اکنون حتی اگر تحریم ها دقیقا همان‎طور که اروپایی ها ادعا می کنند در ماه ژوئن اعمال شود هم به هیچ وجه قادر به وارد کردن شوک به محیط سیاست داخلی ایران نخواهد بود.

با اقدام ایران در قطع صادرات نفت به یونان و اسپانیا و پیش از این انگلیس و فرانسه، اکنون اگر اروپایی ها اعلام کنند که واردات نفت از ایران را تحریم کرده اند، واکنش مردم ایران چیزی خنده توام با غرور نیست. به این ترتیب، یک ارزیابی راهبردی این است که ایران با تدبیر به‎موقع کانال های غرب برای تاثیر گذاری بر فضای افکار عمومی داخلی را مسدود کرده و مهم ترین جنبه از پروژه تحریم نفتی را خنثی کرده است.

همچنین خبر دیگری که نشان داد پروژه تحریم نفتی ایران صرفاً یک بازی سیاسی برای منفعل کردن ایران و خودکشی از ترس مرگ است، اعلام رسمی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا در روز ۲ فروردین سال جاری مبنی بر مستنی کردن ۱۰ کشور اروپایی و ژاپن از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران بود. وی این ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا را بلژیک، انگلیس، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان و اسپانیا اعلام کرد که در واقع وارد کنندگان نفت ایران، تعدادی از همین کشورها بودند.

اقدام پیش‌دستانه و تنبیهی ایران علیه کشورهای اروپایی وارد کننده نفت ایران نظیر یونان و اسپانیا در شرایطی است که شدیدترین بحران‌های اقتصادی در این کشورها در جریان است و اتحادیه اروپا که عملاً از کنترل این بحران‌ها اظهار ناتوانی کرده است، به‌شدت از گسترش این بحران‌ها و سرایت آن به کشورهای قدرتمند اروپا نگران است.

در این شرایط، رئیس‌جمهور کشورمان نیز امروز در جمع مردم بندرعباس اعلام کرد که با توجه به ذخایر فعلی کشور حتی اگر تا سه سال یک قطره نفت هم نفروشیم، می‌توانیم کشور را بدون هیچ مشکلی اداره کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×