اخبار نساجی

تحلیل سیستم انبارداری فروشگاه

مهندس عابدینی و حدیث حاجی نصیری- دانشکده مهر آستان دانشگاه

چکیده:

انبار محلی است برای نگهداری کالاها یا مواد که موجودیت های آن بر اساس یک سیستم صحیح طبقه بندی ، ثبت و نگهداری می شوند. سیستم مورد نظر من قسمت انبار داری یک فروشگاه می باشد. در آن کالا به انبار آورده شده و مشخصات کالاهای آورده شده به انبار ذخیره شده و به اشخاصی اقدام به دریافت کالا از انبار می کنند کالا داده می شود و مشخصات کالاهای برده شده از انبار به روز می شود.

مقدمه:

از مشکلات سیستم سنتی انبار داری فروشگاه می توان کاغذی بودن مراحل ثبت مشخصات کالا،سرعت پایین انجام گرفتن کار در انبار،افزایش احتمال اشتباه در ثبت و بایگانی کالا و …… می باشد.
با مکانیزه کردن این سیستم سرعت انجام و بازده ای کار در انبار فروشگاه بالا رفته ، سیستم از حالت کاغذی خارج شد ، و احتمال اشتباه به مقدار قابل توجه ای پایین می آید.

سیستم موجود دارای usecase Diagram می باشد که یک نمای سطح بالای سیستم از دید بازیگران سیستم به ما می دهد و نحوه برخورد با دنیای بیرون را مشخص می کند.در usecase diagram ،Actor ها وUseCase ها را قرار می دهیم. سیستم موجود دارای ۳ عدد usecase می باشد . هر usecase رفتار سیستم را توصیف می کند که شامل تقابل بین سیستم و Actor ها می باشد.

سیستم دارای Sequence Diagram برای هر UseCase می باشد که به صورت منظم در یک توالی زمانی ارتباطات متقابل اشیا را به ما نشان می دهد یعنی دنباله ای از رویدادهای برای انجام یک عمل مشخص می کند.

هر سناریو شامل موارد زیر می باشد:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۱-Name : (نام UseCase)
۲- Precondition : (پیش شرایطی که قبل از اجرای UseCase بایستی تامین شود)
۳- Post condition
۴- Goal : (هدف آن)
۵- Description
۶- Main flow : (مسیری است که ما را به هدفمان می رساند که شامل مراحلی می باشد)
۷- Alternative flow : (به ازای برخی ، مراحل حالت و شرایط متنوعی برای Mian.Flow اعمال نماییم)

 

برای هر Sequence Diagram یک Collaboration Diagram در سیستم داریم که شامل اشیا، لینک ها و پیغام ها می باشد.تاکید این دیاگرام بر ارتباط بین اشیا است، برای درک و فهم چگونگی سیستم و اتخاذ هر گونه تصمیم ار این دیاگرام استفاده می شود.
در Class Diagram جزیات هر کلاس و ارتباطات بین آنها را نشان می دهیم. Class Diagram ما در این سیستم شامل همه کلاسهای ما ارتباطات بین آنها می باشد.

دیاگرام بعدی استفاده شده Activity Diagram می باشد که جریان کار و توالی فعالیت ها را در یک فرایند مشخص می کند.در این دیاگرام می توانیم جریان کار را از یک فعالیت به فعالیت دیگر یا به حالتی دیگر دنبال کنیم.دراین دیاگرام ازعناصر End state,Start State که شروع و پایان را مشخص می کند.Activity که مراحل را در جریان کاری و Synchronization bar برای نشان دادن کارهای موازی استفاده کرده ایم.

نگاه کلی به سیستم:

سیستم دارای ۳ UseCase شامل: دریافت کالا ، تحویل کالا ،درج مشخصات کالا.و دارای یک Actor انباردار می باشد.
در سیستم مکانیزه انبارداری فروشگاه (کامپیوتری شده) توسط Rational Rose به بررسی مراحل کاری ، نحوی ارتباط ، ارث بری و….. بین UseCase ها ،Actor ها ، Entity ها توسط Diagram های گفته شده در مقدمه می پردازیم.

در قسمت انبارداری یک فروشگاه شخص تحویل دهنده کالا به انبار مراجعه کرده و کالا یا کالاهای مورد نظر را به انبار آورده، انبار دار کالا یا کالاهای آورده شده به انبار را تحویل گرفته و مشخصات آنها را درج می کند، اگر هم شخص تحویل گیرنده کالا برای دریافت کالا یا کالاها به انبار مراجعه کند، انبار دار کالا یا کالاها را به تحویل گیرنده داده و مشخصات آن ها را به روز می کند.

Name : سناریو تحویل کالا
Precondition :شخص دریافت کننده کالا باید به انبار مراجعه کند .(با هدف گرفتن کالا از انبار دار)
Post condition : کالا از انبار کم می شود.
Goal: تحویل دادن کالا.
Description : شخص دریافت کننده به انبار مراجعه می کند و آنها را از انبار دار تحویل می گیرد و رسیدی مبنی بر دریافت کالا پر می کند.
Main flow :

۱- دریافت کننده به انبار مراجعه می کند. ۲_ انبار دار را از گرفتن کالا مطلع می کند. ۳_ انبار دار کالا را تحویل می دهد. ۴_ رسید را پر می کند. ۵_ انبار دار مشخصات کالا را بایگانی می کند.
Alternative flow :  اگر دریافت کالا هماهنگ نشده باشد باید تصمیم دیگری گرفت.

Name : سناریو دریافت کالا
Precondition : شخص تحویل دهنده کالا باید به انبار مراجعه کند.(همراه با کالا که برای تحویل به انبار آورده است.)
Post condition : کالا در انبار ذخیره می شود.
Goal : دریافت کردن کالا.
Description : شخص تحویل دهنده کالا را می آورد و آنها را تحویل انبار دار می دهد و رسیدی مبنی بر تحویل کالا دریافت می کند.
Main flow :

۱_ تحویل دهنده به انبار مراجعه می کند. ۲_ انبار دار را از آوردن کالا مطلع می کند. ۳_ انبار دار کالا را دریافت می کند. ۴_ رسید کالا را به او می دهد. ۵_ انبار دار مشخصات کالا را درج می کند.
Alternative flow :  اگر جای خالی در انبار نباشد باید تصمیم دیگر گرفته شود.

درج مشخصات کالا:
Name : سناریو درج مشخصات کالا
Precondition :کالایی باید به انبار وارد شود یا کالایی از انبار خارج شود.
Post condition : مشخصات کالا به لیست مشخصات اصلی اضافه می شود.
Goal : داشتن لیست بروز از کالاهای موجود در انبار.
Description : در صورت اضافه شدن و یا کم شدن کالا به انبار لیست مشخصات بروز می شود.
Main flow :

۱_ شخص تحویل دهنده یا دریافت کننده به انبار مراجعه می کند. ۲_ مشخصات از لیست حذف یا به آن اضافه می شود.

:Project Scope

مکانیزه کردن قسمت انبار یک فروشگاه برای سرعت بخشیدن به ورود و خروج کالاها ودرج مشخصات آنها که باعث کاهش خطا و تسریع در عملیات قسمت انبار می شود.

:Content Diagram

موجودیت خارجی:

کلاسهای کاندید:

کلاس شخص تحویل دهنده _ کلاس شخص دریافت کننده _ کلاس دریافت کالا _ کلاس تحویل کالا _ کلاس انبار دار _
کلاس ثبت مشخصات _ کلاس انبار _ کلاس لیست _ کلاس مدیر _ کلاس بیمه _ کلاس ساعت شروع به کار انبار _
کلاس ساعت پایان کار انبار _ کلاس مکان انبار _ کلاس نامها _ کلاس انسان _ کلاس کالا _ کلاس لیست مشخصات _

:Link (روابط بین کلاسی)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×