اخبار فرش ماشینی

قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه مقابله با پدیده قاچاق

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توافقنامه تجارت ترجیحی با ترکیه در راستای جلوگیری از قاچاق در صنعت نساجی است، گفت: آنچه اکنون تهدید به نظر می آید آن را باید به فرصت تبدیل کرد.

گلناز نصرالهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این قرارداد ذکر شده که تمام کالاها باید ساخت همان کشور باشد، افزود: تمام مسوولین کشور هیچگاه منافع مردم و کشور را از یاد نمی برند و در قراردادهای منعقده نیز منافع و مصالح کشور را مورد نظر قرار گرفته است.

وی سپس با بیان اینکه صنعت نساجی کشور هم اکنون درحال تهاجم است، اظهار داشت: در شرایط فعلی بازارهای کشور پر از کالاهای استوک و بی کیفیت چینی شده است.

نصرالهی با تاکید بر تجدیدنظر پذیر بودن قرار داد ترجیحی ایران و ترکیه، گفت: اداره کل نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت همه توجه و هم خود را معطوف به کاهش قاچاق و حمایت از تولید داخل کرده است و ورود کالاهای ترکیه ای باعث رقابت پذیر شدن کالاهای ساخت داخلی می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه نساجی و پوشاک جزو گروه ۱۰ کالایی است که برای واردات باید ۱۰۰ درصد حقوق ورودی پرداخت کند، گفت: به این مورد باید واردات با ارز متقاضی را نیز افزود که ۲۶ درصد حمایت تعرفه ای دارد که در مجموع ۱۲۶ درصد هزینه واردات رسمی آن است ضمن اینکه کالاهای نساجی جزو کالاهایی است که روی قاچاق آن حساس هستیم.

نصرالهی همچنین از صادرات ۹۴۴.۶ میلیون دلاری صنایع نساجی طی ۹ ماهه سال جاری خبر داد و گفت: صادرات این صنایع ابتدای سال کم شده بود اما الان به نقطه سر به سر رسیده است.

وی افزود: طی همین مدت ۳۵۰ هزار تن مواد اولیه نساجی وارد کشور شده و ۹۰ هزار تن نیز واردات نخ بوده است.

به گفته نصرالهی، واردات سالیانه پوشاک ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۱ بوده که کمتر از ۵۰ درصد این میزان واردات نساجی از طریق گمرگات و مناطق آزاد و بقیه از طریق قاچاق صورت گرفته است و همچنین ۶ تا ۷ میلیون تخته پتو از همین طریق وارد کشور شده است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی باید بداند دیوارهای بلند تعرفه دیر یا زود کوتاه می شود و بنابر این به کیفیت، بهره وری و مد و طراحی و خواسته بازار باید توجه شود که برخی مسائل در دولت و برخی در خود بنگاه انجام پذیر است.

نصرالهی تاکید کرد: واحدهای پوشاک رها نشده اند و ما مدام آمار ماده اولیه الیاف و نخ را چک می کنیم چون نشان از پویایی این صنعت دارد و با کمک انجمن ها به این نتیجه رسیده ایم که برای کالاهایی که تولیدات داخلی دارند، منطقی نیست ارز مبادله ای پرداخت کنیم و در صدد اصلاح قیمت های پایه واردات بر اساس مستندات موجود هستیم و براین اساس واردات مواد اولیه متعادل تر می شود.

این مقام مسوول گفت: با کمک انجمن ها و پیش آگهی هایی که به دولت داده می شود این نتیجه حاصل شده که نساجی صنعتی اشتغالزا است و مبادلات سیاسی ما با کشورهای شاخص در این زمینه انجام می شود، بنابر این هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی برای رشد این صنعت باید اهتمام داشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات این بخش گفت: قیمت تمام شده بالا در این صنعت بالاست و به مد و طراحی هم باید توجه کنیم، در غیر این صورت تولید و اشتغال از بین می رود و شاید برخی محدودیت های داخلی باید برای نیازهای پوشاک برطرف شود چرا که در غیر این صورت کشورهای دیگر جای آن را خواهند گرفت.

نصرالهی برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه را فرصتی مناسب برای عرضه توان داخلی و رقابتی شدن تولیدات نساجی و پوشاک دانست و گفت: این نمایشگاه با کمک انجمن ها و اتحادیه های مرتبط از روز یکشنبه آینده برگزار می شود.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران نیز در این نشست با بیان اینکه توافق نامه ترجیحی با ترکیه به دولت قبل بازمی گردد، گفت : ما روزی می توانیم در شرایط ایده آل باشیم که دیپلماسی سیاسی بر اقتصاد سایه نیاندازد و بلکه عکس آن نیز اتفاق بیافتد.

محمدمهدی رییس زاده تصریح کرد: تعرفه های ترجیحی امضایی بین دولتهاست ولی در عمل آنچه اتفاق می افتد عملکرد فعالان اقتصادی در استفاده از تعرفه های ترجیحی است.

وی خاطر نشان کرد: تنظیم هر قرار داد ترجیحی براساس یک کار کارشناسی صورت می گیرد و بر آن قانون ظروف مرتبطه حکمفرماست و مصالح هر دو کشور در میزان صادرات و واردات و توازن آن در نظرگرفته می شود.

رییس زاده تصریح کرد: نقد منصفانه این است که نه نتها در این قرارداد بلکه برای بسیاری از کشورها پیمانهای پولی مطرح است و در شرایط تحریم، هر چه هم گذشت در صنعت نساجی وضع دشوارتر شد و متاسفانه در دوران وفور ارزی دولت قبل استفاده بهینه ای از شرایط به عمل نیامد.

وی ادامه داد: این صنعت پایین ترین درصد سرمایه گذاری صنعتی و بالاترین میزان اشتغال را در مقایسه با سایر صنایع پیشران دارد.

به گفته رییس زاده، اوج واردات پوشاک و نساجی به کشور در سال ۲۰۱۱ بوده که طی این مدت چین با ۸۰ درصد بیشترین واردات را داشته که بیش از۳۰ درصد آن از طریق کشورهای امارات و ترکیه صورت گرفته و این در حالی است که خالص واردات ساخت کشور ترکیه مجموعه ۵ درصد را شامل می شود.

وی اضافه کرد: منابع ارزی در دولت قبل صرف پروژه های بزرگ نفتی و گازی شد که البته در جای خود درست است اما از صنایعی مانند نساجی غافل ماند و این صنعت مورد بی توجهی وغفلت واقع شد.

رییس زاده تصریح کرد: در شرایط رکود و تحریم، پیمان های دو یا چند جانبه راهکار خوبی به شمارمی رود و برای توسعه و تبادل بهتر همین تبادلات ترجیحی به کمک می آیند.

وی همچنین با اشاره به نتایج میز مذاکرات نساجی در اجلاس دی ۸، افزود: تا سال های ۸۴ و ۸۵ سرمایه گذاری خوبی برای نوسازی ماشین آلات نساجی شد اما ادامه نیافت در حالی که ماشین آلات این صنعت نیز یک دوره استهلاک دارند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به دلایل داخلی عدم پیشرفت صنعت پوشاک در کشور، یکی از دلایل عمده آنرا در طرح و مد و عوامل فرهنگی برشمرد و گفت: بیشتر از ۹۰ درصد برندهای خارجی که در بازارهای داخلی عرضه می شوند تقلبی هستند که البته در لایحه رفع موانع تولید، بحث برند مورد توجه ویژه بوده است.

وی بخشی از مشکلات این صنعت را ناشی از کم اظهاری در گمرک و برخی دیگر از قوانین و گمرکی برشمرد که باعث قاچاق رسمی آن می شود.

همچنین مشاور اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک صنعتی تهران در این نشست گفت: تعرفه گمرکی میراثی است از زمان جنگ و در زمان خودش کارساز بوده و معمولا برای مدت زمان ۳ تا ۵ ساله برای رقابت پذیر کردن کالاهای داخلی با واردات انجام می شود اما الان نمی تواند به نفع صنعت و تولید کشور باشد .

محمدجواد صدق آمیز اضافه کرد: از بازار ۶.۵ میلیارد دلاری داخلی در سال ۷۳ حدود ۷۰ درصد متعلق به تولید و ۳۰ درصد واردات و عمدتا مواد اولیه بوده که اکنون برعکس شده است.

به گفته این فعال بخش خصوصی این صنعت ظرفیت صادرات ۱۲ میلیارد دلاری را دارد که با محاسبه نیازداخلی و پیش بینی ظرفیت داخلی ۱۸ میلیارد دلار برآورد می شود.

صدق آمیز تاسیس کارگروه راهبردی پوشاک را در وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالیت در حوزه برنامه ریزی و تدوین نقشه های راهبردی را مهم و مایه حمایت و دفاع واقعی از تولید دانست.

به گفته وی، حمایت واقعی از تولید با جلوگیری از قاچاق، کاهش هزینه های تولید و با رفع برخی از موانع قانونی و کاهش هزینه های سرمایه در گردش و ملک و … انجام می شود.

صدق آمیز اضافه کرد: وجود بازار های رقابتی برای بخش تولید، توان صادراتی به آن بخش می دهد و چه بهتر این فضای رقابتی در داخل کشور خودمان باشد و امروز در کنار برگزاری نمایشگاه ترکیه نمایشگاه تولیدکنندگان داخلی برگزار می شود و ایجاد فضای رقابتی برای بالاتر بردن سطح تولیدات داخلی جهت تولید کنندگان داخلی و آن هم در فضای کنترل شده داخلی مهم و الزامی است.

وی تاکید کرد: هدف باید ورود به بازارهای جهانی و صادرات درآن حوزه باشد چرا که یکی از صنایع مزیت دار ما در صادرات صنعت نساجی و پوشاک است.

صدق آمیز با اشاره به اینکه صنعت نساجی و پوشاک یکی از صنایع مزیت دارکشور است، گفت: متاسفانه جو ایجاد شده توسط برخی رسانه فضای نگران کننده را برای تولید کنندگان داخلی رقم زد در حالیکه توافقنامه تجارت ترجیحی با ترکیه باعث ایجاد فضای رقابتی در کشور می شود که نهایتا به نفع این صنعت و با رویکرد حمایتی امضا شده است.

وی نیز بر ضرورت ارتقا کیفیت، بهبود بهره وری و توجه به مد و طراحی در این صنعت تاکید کرد و گفت: اگر حمایت های مناسبی صورت گیرد واردات مواد اولیه نیز متعادل تر خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×