اخبار فرش ماشینی

قاچاق ۹۹۱ میلیون دلاری پوشاک چینی/ انتقاد از عرضه مانتوهای بدون دکمه و زیپ

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از یک میلیارد دلار پوشاکی که در چین به مقصد ایران برای صادرات ثبت شده، بین هشت تا ۹ میلیون دلار به صورت رسمی و بقیه به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود.

به گزارش ایسنا، گلناز نصرالهی در مراسم هم اندیشی مسئولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مسئولان وزارت صنعت ،معدن و تجارت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و مدیران رسانه ها اظهار کرد: سال گذشته تعرفه‌های تکراری واردات بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافت و در بخش پوشاک، عمده پوشاک خارجی در کشور به صورت قاچاقی وارد شده است.

وی افزود: در سال ۲۰۱۴ در بخش پوشاک یک میلیارد دلار تعرفه صادرات پوشاک چین به ایران ثبت شده بود در حالی که در همان سال بین ۸ تا ۹ میلیون دلار پوشاک به صورت رسمی از چین وارد شده بود و عمده پوشاک به ایران به صورت قاچاق واردات می‌شود.

نصراللهی افزود: واردات غیر رسمی پوشاک علاوه بر اینکه به تولید و اشتغال داخلی لطمه می‌زند، باعث نفوذ فرهنگی و از بین بردن فرهنگ داخلی در بخش پوشاک می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نصراللهی افزود: از ۲۰۰ فروشگاهی که ادعا می‌کردند نماینده برند خارجی هستند در بررسی انجام شده تنها ۵۵ شرکت قراردادی با شرکت‌های خارجی پوشاک داشتند که عمده آنها در تهران هستند اما بر تابلوهای مغازه و شرکت خود عنوان نماینده رسمی برند خارجی درج شده بود که این ۵۵ واحد ثبت اولیه شده و قرار شد مراحل ثبت رسمی آنها انجام شود و بقیه واحدها با دریافت تذکر و یا معرفی به تعزیرات در قالب ماده ۲۷ با آنها برخورد می‌شود.

وی گفت: از ۱۱ میلیارد دلار تجارت پوشاک که هرساله انجام می‌شود ۵۰ درصد مواد اولیه و بقیه ارزش مد و طراحی پوشاک است.

نصرالهی گفت: عمده کالاهای تقلبی و پوشاک به دلیل مشکل فرهنگی در داخل کشور مصرف می‌شوند در این زمینه با برخی از مغازه‌هایی که به صورت غیر واقعی به عنوان نماینده برند خارجی به عرضه پوشاک گران‌قیمت اقدام می‌کردند جریمه و پلمپ شدند.

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک گفت: در شش ماه اول امسال ۵۳۰۰ مورد قاچاق پوشاک در همکاری با سازمان‌های صنعت و معدن استان‌ها تشکیل شد و مورد اخیر یک کامیون پوشاک قاچاق که در مرز گمرک بازرگان وارد کشور می‌شد، کشف و ضبط شد. همچنین برخی انبارهای قاچاق کالا در شور آباد تهران کشف و ضبط شد.

نصراللهی گفت: واردات پوشاک از گروه ۱۰ کالایی به گروه ۹ انتقال پیدا کرد و تعرفه رسمی واردات از ۱۵۰ درصد به ۷۵ درصد کاهش پیدا کرد و در بخش تعرفه ترجیحی با ترکیه گرچه نرخ رسمی تعرفه به ۴۰ درصد رسیده اما انتقال واردات پوشاک از کانال قاچاق به کانال رسمی با این‌حال افزایش پیدا نکرده و از کل پوشاک خارجی در کشور کمتر از پنج درصد به صورت رسمی و بقیه به صورت قاچاقی وارد می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات در بخش پوشاک، بحث تقلب برندهای خارجی است، به گونه‌ای که بسیاری از پوشاکی که به نام برند خارجی در داخل کشور عرضه می‌شود، در واقع پوشاک تولید داخلی است که به خاطر ضعف فرهنگی مارک‌های خارجی بر پوشاک داخلی نصب می‌شود.

تهیه پیوست فرهنگی برای مبارزه با قاچاق

همچنین عبادی – معاون فرهنگی و پژوهش ستاد مبارزه با قاچاق کالا – در این جلسه گفت: برای مبارزه با قاچاق، یک پیوست فرهنگی تهیه می‌شود که در آن وظایف رسانه‌ها نیز مشخص خواهد شد.

عبادی افزود: واردات پوشاک دست دوم خارجی هم معضل مهمی است که به گفته کارشناسان با هیچ موادی امکان گندزدایی این البسه دست دوم وجود ندارد، اما برخی بازارهای مرزی محل فروش لباس دست دوم خارجی است.

معاون فرهنگی و پژوهش ستاد گفت: در واردات قاچاقی مشروبات الکلی گفته می‌شود، محموله را بعد از وارد کردن، فروختن و سود بردن بهای آن را به فروشنده بپردازند یعنی هیچ تجارتی با این اطمینان نسبت به خریدار انجام نمی‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده یکی از مشکلات پوشاک

طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز،‌ یدالله صادقی – رییس مرکز امور اصناف و بارزگانان ایران – نیز در این زمینه گفت: یکی از مشکلات صنعت پوشاک علاوه بر قاچاق بحث مالیات بر ارزش افزوده است که از مراحل تولید پوشاک هم گرفته می‌شود.

وی افزود: مشکلات بیمه تامین اجتماعی و فرسوده بودن ماشین آلات تولیدی نیز در تولید پوشاک داخلی به چشم می‌خورد.

انتقاد از عرضه مانتوهای بدون دکمه و زیپ

همچنین عباس نخعی – مدیر کل مبارزه باقاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا – گفت: اخیرا مانتوهایی در بازار عرضه می‌شود که بدون دکمه، زیپ و یا کمربند است که یک تهاجم فرهنگی و نفوذ اقتصادی و فرهنگی محسوب می‌شود که به بی‌حجابی و بد حجابی عده‌ای در جامعه منجر می‌شود.

وی گفت: برخی از فروشگاه‌های خیابان آفریقا به نام برندهای خارجی شاید یک مورد با برگ سبز گمرکی واردات پوشاک خارجی انجام داده‌اند اما به وسیله چمدان‌های مسافری پوشاک خارجی در آنها عرضه و با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد.

نخعی افزود: دنبال شفاف‌سازی گردش پوشاک و کالاهای نساجی هستیم و از مرحله تولید، واردات، حمل و نقل، انبار، فروش و توزیع باید شفاف شود.

مدیر کل مبارزه باقاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا افزود: متاسفانه بسیاری از کارگاه‌های تولید پوشاک تعطیل شده و تبدیل به انبار کالای قاچاق و پوشاک قاچاقی شده‌اند.

به گفته او، در تهران ۱۲۰۰ دکه وجود دارند که مجوز آنها توزیع مطبوعات بوده، اما در آنها همه چیز از سیگار تا سفته، آدامس، پفک، نوشابه، آب معدنی و همه چیز فروخته می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×