اخبار نساجی

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی: رویکرد ۱۰ سال آینده ما پروپیلن محور است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی: رویکرد 10 سال آینده ما پروپیلن محور است

برنامه ۷۵ میلیارد دلاری توسعه

    قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این که در ۱۰ سال آینده عملکرد شرکت، پروپیلن‌محورخواهد بود، اظهار کرد: مساله ایجاد مشوق در بخش خوراک مایع بسیار حیاتی است تا تولید پروپیلن افزایش یافته و در نتیجه صنایع تکمیلی با وفور تولید پروپیلن توسعه یابد.
محمدحسن پیوندی در گفت و گو با ایسنا،با اشاره به رشد صنایع تکمیلی در پی افزایش تولید پروپیلن گفت: براساس مطالعات شخصی بنده علت عدم توسعه صنایع پایین دست و تکمیلی پتروشیمی در ایران کمبود پروپیلن است.

این مقام مسوول اظهار کرد: اتیلن به وفور از منابع اتان در کشور تولید شده است. با توجه به تبدیل ۶۰ تا ۷۰ درصد اتیلن دنیا به انواع پلی اتیلن‌ها وگلایکول و تبدیل بخشی نیز به پلیمرهای غیر پلی‌اتیلنی‌، انواع پلی اتیلن در کشور به وفور وجود داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به مطلب مذکور صنایع وابسته به پلی‌اتیلن در کشور توسعه پیدا کرده است ولی صنایع وابسته به پروپیلن توسعه نداشته‌اند به گونه ای که از آخرین واحد (جم) که در آن سرمایه‌گذاری کردیم دیگر در هیچ واحدی، ‌پروپیلن تولید نشده است، در این شرایط پروپیلن تولیدی در کشور نیز بلافاصله به پلی‌پروپیلن تبدیل شده است، و صنایع شیمیایی وابسته به پروپیلن نظیر فنل، استون،اکریلولیزیل، ۲-اتیل هگزانول و…در کشور توسعه نیافته اند که خود مواد اولیه یک زنجیره بزرگ از صنایع تکمیلی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به تقاضای بسیار بازار برای پلی‌پروپیلن، گفت: دامنه محصولات پایین دستی پروپیلن و پلی‌پروپیلن بسیار بیشتر از پلی‌اتیلن و اتیلن است و کمبود پروپیلن عامل عدم توسعه صنایع تکمیلی مرتبط به پروپیلن است که به زنجیره‌های زیادی وابسته است.

لزوم تامین مشوق در بودجه

پیوندی درمورد تعیین مشوق برای سرمای گذاری گفت: مساله مشوق و تشویق سرمایه گذار در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیست. ما پیشنهاد می کنیم ولی ایجاد مشوق در بودجه کشور تاثیرگذار است که این موضوع در اختیار وزارت نفت و دولت است اما برنامه‌های ما به شرح مذکور است.

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که در صورت تولید پروپیلن به میزان فراوان در کشور صنایع تکمیلی به سرعت رشد خواهند کرد گفت: براساس تجربه مطمئنم اگر ما بتوانیم پروپیلن به مقدار فراوان تولید کنیم صنایع پایین دست به سرعت رشد می‌کنند.

پیوندی افزود: در حال حاضر واردات مواد اولیه‌ای که حمل و نقل آن سخت است و تاریخ انقضا دارند به راحتی صورت نمی‌گیرد و برای سرمایه‌گذار گران تمام می‌شود. برای مثال در پتروشیمی خوزستان پلی کربنات تولید می‌شود و فنول و استون به عنوان خوراک با بشکه وارد می‌شود که کاری سخت است و گران تمام می‌شود و هر دوماده وابسته به پروپیلن هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به اقتصادی نبودن تولید پلی کربنات بر اساس واردات مواد اولیه، کسی روی واحد دوم تولید این ماده سرمایه‌گذاری نمی کند بنابراین تلاشمان این است که تولید پروپیلن را در کشور توسعه دهیم.

برنامه ۷۵ میلیارد دلاری۱۰ ساله

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که برای هشت تا ۱۰ سال آینده، برنامه ۷۵ میلیارد دلاری تنظیم شده که مراحل نهایی را از نظر امکان سنجی می گذراند، گفت: حدود ۳۰ میلیارد دلار از ۷۵ میلیارد دلار برنامه پیش رو مربوط به طرح‌های برنامه پنجم و بخشی از برنامه چهارم می‌شود.

پیوندی با اشاره به این‌که این بخش از برنامه از یک تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند، تاکید کرد: در حال حاضر متوسط پیشرفت طرح‌های این بخش، بیش از ۲۰ درصد نیست.

وی با اشاره به این‌که حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار برنامه‌ها نیز مربوط به طرح‌های جدید و غالبا پروپیلن محور است، اظهار کرد: این برنامه‌ها براساس افزایش تولید پروپیلن و خوراک متان برنامه ریزی شده‌اند به نحوی که متانی که به وفور در دست خواهد بود، از طریق متانول به پروپیلن تبدیل می‌شود و از سوی دیگر اتان‌های باقی‌مانده از فازهای پارس جنوبی را نیز خواهیم داشت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×