اخبار نساجی

فساد اداری، فعالان اقتصادی خوش نام را بدنام کرده است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

فساد اداری، فعالان اقتصادی خوش نام را بدنام کرده است

فعالان اقتصادی روز گذشته عمده ترین مشکلات خود را با رئیس سازمان بازرسی کل کشور در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ما، در بخش نخست این جلسه فعالان اقتصادی و رؤسای اتحادیه ها و سندیکاها، موانع موجود را در مسیر رشد و اعتلای اقتصاد کشور مطرح کردند و پس از آن مصطفی پورمحمدی به ایراد سخن پرداخت و در مجموع رسانه ها را به «هیجان زایی» متهم کرد.

انتقاد از تأمین اجتماعی تا سازمان امور مالیاتی
در این نشست فعالان اقتصادی از وجود ارتشا و فساد اداری بسیار گسترده در نظام اداری کشور انتقاد کردند و بر لزوم پیگیری جدی و ریشه یابی این مسأله از سوی سازمان بازرسی کل کشور تأکید کردند.
همچنین انتقاد از نظام بانکی و سختی انتقال ارز برای واردات مواد اولیه، طولانی شدن فرایند امور در سازمانهای تأمین اجتماعی و امور مالیاتی، اعمال تحریمهای داخلی، تمرکز سازمان بازرسی کل کشور بر تخلفات بخش خصوصی و غفلت از حقوق تضییع شده این بخش و «دزد» خطاب کردن بخش خصوصی از عمده ترین مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

از دیگر مشکلات مطرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی، تبدیل بسیاری از خوش نام های اقتصاد کشور به بدنام در نتیجه فساد موجود در نظام اداری کشور، لزوم تشویق مدیران اجرایی برای بازکردن قفلهای موجود در نظام اقتصادی کشور، عدم اجرای سیاستهای بلند مدت در بخش غذا و متهم کردن تولیدکنندگان به گران فروشی خودسرانه بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تولیدکنندگان در فهرست سیاه
عضو هیأت نمایندگان اتاق کرمان در این جلسه گفت: بسیاری از ظرفیتهای قانونی اقتصادی که به نفع بخش خصوصی هستند به دلیل ترس از سازمانهای دولتی اجرا نمی شود.
عضو سندیکای برق کشور هم اظهار داشت: در حال حاضر با پدیده ای به نام شبه دولتی ها مواجهیم که به مراتب از دولتی ها بدترند، در واقع تاکنون فقط ۱۴ درصد خصوصی سازی واقعی انجام شده است.

صالحی از عدم اتخاذ موضع به موقع از سوی سازمان بازرسی کل کشور در قبال توقف گشایش LC برای بخش خصوصی انتقاد و اضافه کرد: دولت بسیاری از تولیدکنندگان را در فهرست سیاه قرار داده و تولیدکننده ای را که ۱۲۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارد، به دلیل بدهی ۷ میلیارد تومانی به سازمان امور مالیاتی، از خروج از کشور منع کرده است، حال آنکه خود دولت بزرگترین بدهکار به بانکها، بیمه ها و بخش خصوصی است.
وطن پور، عضو اتحادیه کارخانجات تولیدکننده لوله و پروفیل هم خطاب به پورمحمدی گفت: چرا قضات کشور بر اجرای قانون، نظارت نمی کنند. شما بگویید نرخ سود ۲۵ درصدی برای تولید در کجای جهان رایج است؟ چطور می گویید نظارت می کنیم، در حالی که به دلیل عدم اجرای قانون ارتقای سلامت اداری، برخی کارمندان تا شیره جان ارباب رجوع را نکشند، پاسخ سلامش را نمی دهند!

سه قفل به نظام بانکی
یکی دیگر از فعالان اقتصادی نیز خاطرنشان کرد: اختلاس مالی صورت گرفته ضایعه ای بود که جسارت تصمیم گیری را از مدیران بانکی کشور سلب کرد.
رئیس زاده با اشاره به نامشخص بودن فرمول اعطا و بازپرداخت تسهیلات گفت: ملاک تأیید صلاحیت هیأت مدیره بانکها چیست؟ برخی از این افراد از نظر قانون رد صلاحیت شده هستند.
وی ادامه داد: با وجود روان بودن نظام ثبت سفارش، نظام بانکی سه قفله است.

یکی از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان فرش نیز گفت: تولید فرش هیچ مزاحمتی برای دولت ندارد؛ چون این بخش به وامهای میلیاردی نیازی ندارد، اما متأسفانه مورد بی مهری واقع شده و مشوقهای صادراتی این تولیدکنندگان چند سال است که پرداخت نمی شود.
عراقچی ادامه داد: سال گذشته یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار فرش صادر کردیم، اما امسال در بهترین حالت ۵۰۰ میلیون دلار صادر خواهیم کرد.
او ادعا کرد: از مجموع ۲ میلیون بافنده یک میلیون نفر به دلیل پرداخت نشدن طلب ۵ درصدی تولیدکنندگان بابت مشوقهای صادراتی بیکار شده اند.
رشد بیکاری و مشکلات واحدهای کوچک و متوسط، رشد چکهای برگشتی، کمبود نقدینگی و از دست دادن بازار افغانستان، آسیای میانه و قفقاز در نتیجه سیاستهای وزارت خارجه از دیگر مواردی بود که فعالان بخش خصوصی نسبت به آن هشدار دادند.

دولت فربه را نمی پسندم
در ادامه این جلسه رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این موانع و مشکلات متعدد، نوک پیکان انتقادش را متوجه اهالی مطبوعات کرد و آنان را «هیجان زا» توصیف کرد!
مصطفی پورمحمدی گفت: فضای ما هیجان زده است و رسانه ها هم به دنبال هیجان زایی. شاید این مسأله به دلیل نیاز مخاطبان باشد، اما در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی ما هیجانی بودن فضای کشور و حاشیه سازی های متعدد است.
وی اضافه کرد: سازمان بازرسی، مجاز به آسیب شناسی در همه حوزه های اجرایی و اداری کشور است، ما اصولاً کاری به بخش خصوصی نداریم مگر اینکه تخلفی کرده باشد که در این صورت بین بخش خصوصی و دولتی فرقی نیست.
او افزود: شخصاً به توسعه کشور از راه کارآفرینی بخش خصوصی اعتقاد دارم و دولت فربه را نمی پسندم. به همین دلیل سعی داشته ام تئوری دولت کوچک را در سازمان متبوعم پیاده کنم.

پورمحمدی ادامه داد: چند روز پیش با مدیران عامل بانکها جلسه داشتیم و انتقادات شما را به آنها منتقل کردم. به آنها گفتم، چرا در سال تولید ملی بخشنامه ای صادر می کنید که بر مبنای آن هر تولید کننده ای که چک برگشتی دارد، ۷ سال از خدمات محروم می شود؟ همچنین به آنها گفتم ما به خشونت، تندی، سنگ اندازی و مچ گیری متهم هستیم، اما به هیچ وجه راضی نیستیم چنین بخشنامه هایی صادر شود.

به گفته وی، قرار است بزودی کمیته ای مرکب از چند مدیر بانکی و نمایندگانی از سازمان بازرسی و فعالان بخش خصوصی تشکیل شود که درخصوص مشکلات این حوزه تشکیل جلسه دهد.
پورمحمدی افزود: اینکه می گویند ما از هیچ فعالیت مثبتی در کشور حمایت نمی کنیم، به دلیل این است که اهل فضای رسانه ای نیستیم و این فضا را جالب نمی دانیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: در ماجرای اختلاس، رسانه ها مدام از ما درخواست دارند که دانه درشتها را معرفی کنیم، منظور آنها از دانه درشت، یک مدیر بزرگ سیاسی و «برو و بیا» دار است! آیا از این افراد معرفی شده دانه درشت تر باید معرفی کنیم؟
وی خطاب به فعالان اقتصادی گفت: اگر سازمان بازرسی تاکنون در راه تسهیلات دهی، بخشودگی مالیاتی، مسایل تأمین اجتماعی و گمرک به شما مانع تراشی کرده، بگویید شما می دانید که اینها بهانه های آقایان است!

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×