اخبار نساجی

فروش نفت به برخی کشورهای اروپایی را حتما قطع می کنیم

 

فروش نفت به برخی کشورهای اروپایی را حتما قطع می کنیم

وزیر نفت گفت: در تحریم های اخیر، اروپایی ها تسلیم خواسته آمریکا شدند ولی امیدواریم در تصمیم های خود تجدیدنظر کنند؛ در غیر این صورت این مردم اروپا هستند که دچار مشکل می شوند.

به گزارش قدس انلاین به نقل از شانا، مهندس رستم قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران درباره تحریم های وضع شده علیه صنعت نفت ایران تاکید کرد: غربی ها به ویژه آمریکا بعد از ۳۳ سال هنوز نتوانسته اند رفتارهای خود را با ایران تنظیم کنند و همچنان فکر می کنند که اگر بر ایران فشار بیاورند، ما تسلیم می شویم؛ در حالی که ما سال های زیادی تحریم ها را تحمل کرده ایم و از مواضع خود عقب ننشسته ایم.

وی با بیان این که خواسته های ایران خواسته های روشنی است که همه مردم آزاده دنیا آن را قبول دارند، گفت: در وضع تحریم های اخیر، متاسفانه اروپایی ها تسلیم خواسته آمریکا شدند ولی امیدواریم در تصمیمات خود تجدیدنظر کنند؛ در غیر این صورت این مردم اروپا هستند که دچار مشکل می شوند.

وزیر نفت با تاکید بر این که امروز نگرانی برای فروش نفت ایران وجود ندارد، یادآور شد: ایران پول نفت خود را از کشورهای اروپایی دریافت کرده است و طلبی از آنها ندارد؛ بنابراین اگر همین امروز هم به جای ۶ ماه آینده از خرید نفت ایران منصرف شوند، برای صنعت نفت ما مشکلی وجود ندارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

قاسمی افزود: در گذشته نیز اعلام کرده ایم که فروش نفت به برخی کشورهای اروپایی را قطع می کنیم ولی برخی دیگر را به دلیل این که در ایران پروژه هایی در دست اجرا دارند، ملزم به فروش نفت به آنها هستیم ولی اگر آنها هم نخواهند نفتمان را بخرند، مشکلی از این بابت نداریم.

وی در باره احتمال بستن تنگه هرمز گفت: این یک بحث سیاسی است و ما در وزارت نفت کار اقتصادی انجام می دهیم، ولی به نظر نمی رسد که ایران به دنبال ایجاد تنش در جهان باشد.

قاسمی با یادآوری شرایط دشوار دوران جنگ تحمیلی و دشواری های تولید و فروش نفت ایران افزود: امروز آن دوران سخت را پشت سر گذاشته ایم و ابزار مناسب و دوستان خوبی در دنیا داریم؛ از این رو برای فروش و تولید نفت هیچ محدودیتی نداریم و از سوی دیگر در صدد هستیم وابستگی بودجه های کشور را به نفت کم کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: اروپا تنها ۱۸ درصد از کل نفت ایران را می خرد و حتی از گذشته نیز برای سهم اروپایی ها در بازارهای جهانی متقاضی وجود داشته است؛ بنابراین ایران برای فروش نفت خود مشکلی برای جایگزینی اروپا ندارد.

قاسمی درباره جزئیات نامه اخیر خود به عبدالکریم لعیبی، وزیر نفت عراق و رئیس کنونی اوپک گفت: از رئیس اوپک درخواست کردیم که توجه کشورهای عضو اوپک را به حسن همجواری و همکاری جلب کند تا حق دیگر اعضا در تجارت و تبادلات نفتی رعایت شود.

وزیر نفت اظهار امیدواری کرد که اعضای این سازمان بتوانند با همکاری، حق یکدیگر را محفوظ نگه دارند و عربستان سعودی نیز بر خواسته ایران و دیگر کشورها بر حفظ حقوق مشترک توجه کند.

وی ادامه داد: اوپک یک سازمان اقتصادی و در طول عمر خود از چالش های سیاسی دور بوده است و ما همواره به همکاری اعضای این سازمان اعتقاد داریم و تا این لحظه نیز روابط خوبی با آنها داشته ایم.

وزیر نفت درباره تحریم اتحادیه اروپا برای خرید نفت از ایران گفت: مقدار نفتی که به اروپا می فروشیم، زیاد نیست؛ به گونه ای که اگر امروز این میزان نفت را از ما خریداری نکنند، در اقتصاد کشور و فروش نفت برای ایران محدودیتی ایجاد نمی شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون کشورهایی متقاضی خرید نفت از ایران هستند و قراردادهایی با آنها منعقد خواهیم کرد، ضمن آنکه فروش نفت به برخی کشورهای اروپایی را حتما قطع می کنیم.

مهندس قاسمی گفت: هنگامی که تحریم ها اعمال شود، به دلیل فشارهای اتحادیه اروپا، برخی کشورها می توانند نفت خود را از ایران نبرند و ما نیز محدودیتی برای قطع صادرات نفت خام به این کشورها نداریم.

وزیر نفت تصریح کرد: اروپا می تواند نفت ایران را خریداری نکند و برای ما خیلی هم مهم نیست، ولی اگر قرار باشد روزی نفت ایران در بازار وجود نداشته باشد، تشنج بسیار مهمی در بازار ایجاد خواهد شد که هزینه آن را مردم اروپا که هم اکنون در شرایط بد اقتصادی هستند، باید بپردازند.

اساسنامه اوپک اجباری نیست
وزیر نفت به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بر اساس اساسنامه اوپک، صادرات نفت از عربستان به برخی کشورها برای جایگزینی با نفت ایران گفت: در اساسنامه اوپک اجباری وجود ندارد و این اساسنامه به صورت اجباری تنظیم نشده است و اعضا باید منافع یکدیگر را حفظ کنند، ضمن آن که ما نیز از اوپک خواسته ایم به اعضا اعلام شود منافع یکدیگر را حفظ کنند.

وی ابراز امیدواری کرد عربستان این موضوع را به عنوان یکی از اعضا در نظر داشته باشد هرچند از نظر مقررات اوپک، مانع قانونی برای این که کشوری نفت بیشتری صادر کند، وجود ندارد.

محاسبه سود اوراق مشارکت گذشته با نرخ ۲۰ درصد
قاسمی با بیان این که امروز در همه شعب منتخب بانکهای عامل، اوراق مشارکت پارس جنوبی با سود ۲۰ درصد منتشر می شود، گفت: کسانی که این اوراق را در گذشته با سود ۱۶ تا ۱۷ درصد خریداری کرده اند، اوراق آنها نیز از امروز با سود ۲۰ درصد محاسبه می شود و نیازی نیست که این افراد سپرده خود را از بانک ها تحویل بگیرند.

وی درباره بورس نفت نیز گفت: در قانون بودجه ۹۱ مشکلاتی را که برای عرضه نفت در بورس داشتیم، پیش بینی و آنها را برطرف کرده ایم.

وزیر نفت درباره ادامه فعالیت های اکتشافی در دریای خزر گفت: به تازگی از کشف یک میدان بزرگ نفتی در این دریاچه خبر دادیم؛ هم اکنون نیز فعالیت های اکتشافی در این منطقه ادامه دارد که براساس آن ۶ بلوک را در دریاچه خزر پیش بینی کردیم و نخستین بلوک اکتشافی نیز معرفی شد.

قاسمی گفت: در نخستین بلوک اکتشافی به گاز رسیدیم و در حال بررسی لایه های نفتی و کشف آنها هستیم که امیدواریم در بلوک های دیگر میدان های جدید در منطقه خزر کشف کنیم.

اعلام آمار جدید ذخایر هیدروکربوری ایران تا یک ماه آینده
وزیر نفت تصریح کرد: میدان های جدیدی هم اکنون کشف شده است اما چون آمار آنها قطعی نیست، مقدار ذخایر را نمی توانیم اعلام کنیم که حداکثر تا یک ماه آینده آمار جدید ذخایر ایران را به اوپک اعلام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: آمار ذخایر ایران نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وزیر نفت درباره پیشنهاد ایران برای دبیرکلی جدید اوپک گفت: دبیرکل اوپک پس از پایان دوره، با موافقت همه اعضا انتخاب می شود و هنوز پیشنهادی از سوی عربستان در این باره مطرح نشده است.

وی درباره احتمال نامزدی ایران برای دبیرکلی اوپک گفت: تا انتخاب این سمت، زمان بسیاری باقی مانده است که به موقع بررسی خواهیم کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×