اخبار فرش ماشینی

منشأ مشکلات صنعت نساجی کجاست؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیر مجموعه نساجی مهر اصفهان معتقد است یکی از دلایل نبود پارچه مرغوب و مناسب فصل در بازار داخلی به چرخه معیوب تولید نخ در پتروشیمی بندر ماهشهر مربوط است.

سیدامیر موسوی‌مهر، مدیر مجموعه نساجی مهر اصفهان درباره اوضاع حاکم بر صنعت نساجی کشور و معضلات موجود در بازار تولید پارچه داخلی به هنرآنلاین، گفت: متأسفانه کارخانه‌های نساجی کشور به دلایل مختلف اوضاع چندان مساعدی ندارند و خبر ورشکستگی بسیاری از آن‌ها در قطب‌های اصلی نساجی یعنی سه شهر یزد، مازندران و اصفهان چندان هم در حد شایعه نیست.

موسوی‌مهر تصریح کرد: سال‌ها است که شعارمان ارائه و گسترش مد ایرانی در کشورمان است، اما به این موضوع توجه نداریم که وقتی صنعت نساجی و تولید پارچه در وضعیتی نابسامان به سر می‌برد و حتی در ابتدایی‌ترین مرحله ایجاد مد یعنی در اختیار داشتن نخ مرغوب، بازارمان با رکود و مشکل مواجه است چطور می‌شود توقع داشت که مد ایرانی مطرح شود.

مدیر مجموعه نساجی مهر اصفهان در ادامه افزود: یکی از دلایل نبود پارچه مرغوب و مناسب فصل در بازار داخلی به چرخه معیوب تولید نخ در پتروشیمی بندر ماهشهر مربوط است که هنوز قادر به تولید نخ با کیفیت و نانو نیست. وقتی در چرخه تبدیل نخ به فلامنت و بافت و تولید پارچه، با نبود یک قطعه مهم از پازل یعنی نخ مورد نیاز و در ادامه واردات آن از کشور چین با نازل‌ترین کیفیت مواجه هستیم نمی‌شود به ادامه راه امید بست.

او با اشاره به نوسانات قیمت دلار و معضلات وارد کردن ماشین‌آلات پیشرفته نساجی به کشور تصریح کرد: وقتی برای خریداری یک دستگاه باید بیش از ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت کنیم و با شرایط دشوار ترخیص کالا از گمرک هزینه هنگفتی را متحمل شویم، به بسیاری از همکارانمان حق می‌دهیم که فعالیت در این عرصه را کنار گذاشته و به شغل‌های دیگر وارد شوند.

موسوی‌مهر افزود: کارخانه‌هایی که یک برند بین‌المللی بوده و سابقه طولانی در صنعت نساجی دارند قربانی سوء مدیریت اشخاصی شده‌اند که هنوز اصرار دارند پارچه مصرفی با ماشین‌آلات سال‌های ۱۹۸۰ تولید شود و با این دروغ واهی که سرمایه‌گذار خارجی تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران ندارد، تمرکز لازم برای رونق اقتصادی را از عرصه نساجی برداشته‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

موسوی‌مهر با اشاره به اینکه فعالان عرصه نساجی و تولید مد و لباس را اسیر وعده‌های مالی نکنیم بیان کرد: جالب است که طبقه سرمایه‌دار هم اگر بخواهد از نخ و پارچه ایرانی در تولید مد و لباس استفاده کند به سراغ چک و وعده‌های مالی اینچنینی می‌رود که به هیچ وجه راهگشای فعالیت این عرصه نیست. جالب‌تر اینکه با کوچک‌ترین اصرار فروشنده نخ و تولیدکننده پارچه بر خرید نقد کالا، فرد خریدار به سراغ اجناس چینی می‌رود و این‌گونه است که هنوز هم صنعت نساجی ایران قادر به تولید پارچه مورد نیاز بازار داخلی نیست.

مدیر مجموعه نساجی مهر اصفهان درباره برپایی نمایشگاه‌های مختلف در حوزه ماشین‌آلات و ابزار نساجی نیز اظهار داشت: منسوجات و دستگاه‌های نساجی داخلی در رقابت با کشورهایی همچون ایتالیا و ترکیه در چهارچوب نمایشگاهی حرفی برای گفتن ندارند و شاید لازم است برای احیای صنعت نساجی کشور گزینه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به‌صورت جدی پیگیری شود تا با مطالعات گوناگون و صرف هزینه‌های فراوان سرانجام به نقطه روشنی در پروژه احیای بخشی از نساجی ایرانی نائل آییم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×