اسلاید شومقالات فرش ماشینی

فرش پشمی و همه آنچه که درباره آن باید بدانیم

فرش پشمی چیست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

یکی از جذاب‌ترین وسایلی که می‌توان برای خانه تهیه کرد و در طرح و رنگ و نقش‌های آن غرق شد، فرش است. فرش‌ها، آنچنان زیبایی‌های رشته نخ‌ها را به نمایش می‌گذارند که انگار میان رنگین‌کمانی از رنگ راه می‌رویم. خوب است بدانید انواع بسیار متنوعی از فرش وجود دارد که هر کدام با جنس متفاوت و ویژگی‌های مشخص خود، مورد علاقه عده خاصی از افراد هستند. در این میان، فرش پشمی از آن دسته فرش‌های پرطرفدار و زیبایی است که سخت‌پسندان آن را انتخاب می‌کنند.

اگر شما هم به دنیای فرش و نقش‌های زیبای آن علاقه دارید و یا می‌خواهید درباره فرش پشمی و ویژگی‌های منحصربه‌فردش بیشتر بدانید، با مجله کهن همراه باشید:

فرش پشمی چیست

فرش پشمی

خوب است بدانید که پشم یکی از مهم‌ترین الیافی است که از سال‌های دور تا امروز، در بافت فرش استفاده می‌شود. ایران به عنوان یکی از کشورهای برتر در بافت و تولید فرش‌های ماشینی و دستباف، از الیاف پشم نیز در بافت فرش‌های خود استفاده می‌کند که طرفداران زیادی هم دارد.

باید بدانید که پشم‌ها را به صورت طبیعی از موی حیواناتی مانند گوسفند، بز یا شتر تهیه می‌کنند و بعد از آنکه تبدیل به نخ شد، با آن فرش می‌بافند.

در واقع اگر بخواهیم این نوع فرش را به سادگی تعریف کنیم، باید بگوییم:« به فرشی که با الیاف پشمی بافته شده است، فرش پشمی می‌گویند.»

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ویژگی‌های فرش پشمی را بشناسیم

بافتن فرش پشمی

شاید با شنیدن این مطلب که فرش‌های پشمی نیز در میان انواع فرش وجود دارد، این سوال به ذهنتان بیاید که ویژگی‌های قابل توجه این فرش چیست؟

طبیعتا هر نوع فرشی با هر نوع الیافی که تهیه می‌شود، با خصوصیاتی همراه است که بخشی از ویژگی‌های ذاتی آن به شمار می‌رود.

در ادامه می‌خواهیم شما را با ویژگی‌ها، مزایا و معایب فرش پشمی آشنا کنیم:

مزایای فرش‌های پشمی

فرش پشمی

_ فرش‌های پشمی دارای الیافی پر از خاصیت درمانی و طبیعی هستند که برای بدن بسیار مفیدند.

_ قالی‌های پشمی به نسبت دیگر فرش‌ها از ضخامت و استحکام بیشتری برخوردارند و زیبایی خاصی دارند.

_ بو، رنگ و جذابیت فرش پشمی نسبت به دیگر فرش‌ها بسیار معروف‌تر است و چشم‌نوازی بی‌نظیری دارد.

_ همانطور که اشاره کردیم، این نوع از فرش خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای برای بدن دارد. زمانی که بر روی این فرش می‌نشینید و یا استراحت می‌کنید، گردش خون هر چه بهتر در بدن شما صورت می‌گیرد. آرامش اعصاب، جذب عرق بدن، کمک به خواب راحت‌تر و رفع دردهای عضلانی نیز از دیگر فواید این فرش به شمار می‌رود.

_ از جذاب‌ترین ویژگی‌های فرش زیبای پشمی باید به حفظ گرما اشاره کرد. این نوع از فرش گرمای بیشتری را درون خودش نگه می‌دارد و بهترین فرش برای فصل سرد زمستان است. همچنین این خصوصیت در فصل گرما برعکس عمل می‌کند.

_ رطوبت، این نوع از فرش را خراب نمی‌کند و در واقع قابلیت‌های خودش را در برابر آن به خوبی حفظ می‌کند. بنابراین می‌توان گفت یکی بهترین فرش‌ها برای استفاده در شهرهای شمالی با هوای مرطوب است.

_ نژادهای معروف و بسیار مرغوبی از گوسفندان در ایران وجود دارند که بهترین نوع پشم از آن‌ها تولید می‌شود. این نژادها شامل کردی، قزل، بلوچی، افشاری و بختیاری است که پشم‌های اعلایی از آن‌ها به دست می‌آید.

تفاوت فرش پشمی دستباف و ماشینی

مزایای فرش پشمی

قطعا می‌دانید که در صنعت بافت فرش، دو نوع فرش‌ ماشینی و دستبافت وجود دارد که هر کدام از آن‌ها با ویژگی‌‌های خاصی ظاهر می‌شوند.

اگر فرش پشمی ماشینی را از پشت نگاه کنید، گره‌های یکدست و هم‌اندازه‌ای را می‌بینید که کمتر پستی و بلندی دارند. اما در فرش پشمی دستبافت این گره‌ها نامتوازن‌اند. یعنی برخی از گره‌های فرش بزرگتر و برخی دیگر، کوچک‌تراند. این ویژگی نشان می‌دهد که فرش با دست بافته شده و نه با دستگاه.

طرح و اندازه نقش‌ها نیز در فرش پشمی ماشینی و دستباف با هم تفاوت دارد.

معمولا طرح‌های فرش ماشینی یکدست و هم‌اندازه و براساس یک الگوی خاص است که به ندرت خطایی در آن دیده می‌شود. اما از آنجایی که فرش‌های دستباف، کار دست هستند و گاهی اوقات بدون هیچ الگویی بافته می‌شوند، ممکن است تقارن طرح‌ها در آن‌ها بر هم بخورد.

از دیگر تفاوت‌های فرش ماشینی پشمی و فرش دستباف پشمی باید به ریشه‌های آن‌ها اشاره کرد. ریشه‌های فرش دستباف در حقیقت همان تارهای نخ هستند که جزیی از خود فرش به حساب می‌روند. به زبان ساده ریشه‌ها در فرش دستباف به آن وصل است.

اما در فرش ماشینی، ریشه‌ها جدای از فرش به آن دوخته می‌شوند و جزیی از قالی نیستند.

خوب است بدانید که  غمر فرش‌های ماشینی با توجه به الیاف و نوع بافت آن، حداکثر تا ۲۰ سال است. البته باید توجه کنید که فرش پشمی ماشینی اگر به خوبی نگهداری شود، بیشتر از این‌ها عمر می‌کند. اما درباره فرش‌های پشمی دستباف باید گفت که اگر خوب و دقیق نگهداری شوند، ماندگاری آن‌ها نسل به نسل است. از این نظر برای عتیقه‌فروشان، کلکسیونرها و کسانی که در کار فرش هستند، بسیار ارزشمند است.

قیمت فرش‌های ماشینی پشمی و دستباف چگونه است

فرش پشمی دستباف

قطعا می‌دانید که فرش‌های ماشینی به دلیل بافته شدن با دستگاه، قیمت‌های بسیار پایین‌ترین نسبت به فرش دستباف دارند. کار بافت این نوع از فرش‌ها به سادگی و با سرعت انجام می‌گیرد و به همین دلیل براورد قیمت آن‌ها نیز ارزان‌تر از انواع فرش دستباف است.

اما در مقابل، به دلیل اینکه فرش‌های دستباف کار دست هنرمندان هستند، زمان زیادی طول می‌کشد تا بافته شوند. همچنین مرغوبیت، تراکم و ضخامت بیشتری نسبت به فرش‌های ماشینی دارند و بافت آن‌ها با زحمت زیادی همراه است. فرش‌های پشمی دستباف، علی‌رغم قیمت بسیار بالایشان، زیبایی خاصی دارند و از انواع فرش‌های ارزشمند به شمار می‌روند. در میان انواع فرش‌ها نیز قیمت فرش بافته شده از پشم به دلیل الیاف طبیعی و جنس عالی، بالاتر است.

فرش پشمی و کاربرد آن در دکوراسیون منزل

فرش پشمی

حتما می‌دانید که تنها کاربرد فرش‌ها در خانه، پوشاندن کف و زمین محیط نیست. بلکه آن‌ها نقش اساسی در ایجاد زیبایی، جدا کردن فضای حال، پذیرایی، اتاق و … و همچنین تزیینات دیواری مانند تابلو فرش‌ها دارند.

فرش‌ها همچنین می‌توانند ترکیب و سبک سایر وسیله‌ها مانند مبلمان، نوع تابلوها، پرده‌ها و … را هم تعیین کنند. از همین رو وجود فرش و خصوصا فرش مرغوب پشمی با رنگ‌های متنوع و بسیار چشم‌نواز، در هر خانه‌ای لازم است.

سخن آخر

انواع فرش پشمی

در این مطلب سعی کردیم فرش و قالی پشمی را همراه با ویژگی‌های خاص آن، به شما معرفی کنیم و مزایا و معایب آن را برشماریم. همچنین به تفاوت‌ها دو نوع ماشینی و دستباف آن پرداختیم که می‌تواند شما را در تشخیص بهتر آن یاری کند. از آنجایی که کشور ما یکی از برترین تولیدکنندگان فرش‌های پشمی از پشم مرغوب گوسفندان با نژادهای خاص است، می‌توانید زیباترین نوع آن‌ را تهیه کنید.

 

شما برای ما بنویسید…

آیا این مطلب شما را در شناخت فرش مرغوب پشمی و دو نوع دستباف و ماشینی آن کمک کرد؟

آیا تا به حال از قالی‌های پشمی استفاده کرده‌اید؟

به نظر شما بافت فرش از الیاف پشمی چه مزایای دیگری دارد؟

ما در مجله کهن، بی‌صبرانه منتظر شنیدن نکته‌ها، نظرها و تجربه‌های ارزشمند شما درباره فرش پشمی هستیم. آن را با ما و دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×