الیاف، نخ و پارچه

رشد ۳۱ درصدی صادرات فرش دستباف ایران به دنیا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گزارش شصت‌ و‌ هشتمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی IMM

به گزارش کهن به نقل از روزنامه «گسترش تجارت» شصت‌ و‌ هشتمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی IMM  در شهر کلن آلمان از ۲۵ دی تا یکم بهمن ۱۳۹۶ برگزار شد. بر اساس این گزارش؛ در این نمایشگاه، پاویون مرکز ملی فرش ایران در فضایی به وسعت ۵۵ مترمربع به منظور مذاکره و ارتباط با طراحان و دکوراتورهای اروپایی به عنوان اصلی‌ترین مخاطبان نمایشگاه کلن برای معرفی فرش دست‌باف ایرانی و تثبیت جایگاه و قابلیت‌های آن در طراحی و دکوراسیون داخلی و همچنین برگزاری نشست‌ها و جلسات مختلف با نهادهای مرتبط حاضر در نمایشگاه برپا شد. در این نمایشگاه از ۳۰ کشور از جمله کشورهای بوسنی و هرزگوین، برزیل، بلژیک، جمهوری آذربایجان، اتریش، کرواسی، چین، کانادا، بلغارستان، فنالند، اندونزی، ایتالیا، اوکراین، ترکیه، تایوان، مالزی، روسیه، لوکزامبورگ، انگلستان، امریکا و… حضور دارند. بر اساس این گزارش افزون بر طراحان داخلی، برخی از رسانه‌ها و تشکل‌های این حوزه نیز با حضور در پاویون فرش ایران به گفت‌وگو در این زمینه پرداختند. نمایشگاه IMM کلن در بیش از ۱۳۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی، حدود ۱۱۰۰ مشارکت‌کننده و بیش از ۸۰ هزار بازدیدکننده تخصصی داشت که شامل طراحان و دکوراتورها، خریداران و رسانه‌های تخصصی بودند. همچنین بر اساس گزارش «گسترش تجارت» آخرین آمار صادرات فرش دست‌باف ایران به دنیا نیز حاکی از رقم ۳۰۴ میلیون دلاری با رشد ۳۱ درصدی در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

در حاشیه شصت‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی IMM در شهر کلن آلمان، گفت‌وگوهایی برای توسعه حضور فرش ایرانی در سبک زندگی نسل جدید اروپا انجام شد و فعالان مبلمان و دکوراسیون اروپا شیفته دست‌بافته‌های ایرانی شدند. «گسترش تجارت» در گپ‌وگفت کوتاهی با رئیس مرکز ملی فرش ایران به دستاوردهای این رویداد مهم هنر-صنعت فرش دست‌باف ایرانی پرداخته و ابعاد مختلف آن را بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید.

حمید کارگر با بیان اینکه برپایی پاویون فرش دست‌باف کشورمان در نمایشگاه IMM کلن بستری مناسب برای جلب‌توجه فعالان حوزه مبلمان و دکوراسیون به فرش‌های ایرانی فراهم کرد، به «گسترش تجارت» گفت: این نخستین بار است که مرکز ملی فرش ایران با هدف تبلیغ، اطلاع‌رسانی و ارتباط‌گیری با فعالان دکوراسیون و طراحی داخلی در این رویداد حضور یافته و با توجه به ارتباطات مناسب ایجادشده، این رویه می‌تواند در رویدادهای مشابه آتی نیز دنبال شود.

 

آمادگی کلن برای میزبانی فرش

رئیس نمایشگاه کلن با حضور در پاویون ایران و در دیدار با رئیس مرکز ملی فرش ایران از آمادگی نمایشگاه کلن برای ارائه تسهیلات ویژه به فعالان فرش ایران در رویدادهای نمایشگاهی خبر داد. اوو دیتریشن گفت: ما در آلمان فرش را به نام ایران می‌شناسیم و امروز بیشتر با ویژگی‌های این دست‌بافته‌ها آشنا شدم و با خوشحالی از این‌که ایران در فهرست مشارکت‌کنندگان این نمایشگاه است، مایلیم امکانات و تسهیلات بیشتری برای تداوم این حضور ارائه کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

در شماره آینده از فرش ایران خواهیم نوشت

سردبیر نشریه” فرهنگ مبلمان” نیز با حضور در پاویون فرش ایران در حضور کارگر، از تصمیم و علاقه‌اش برای درج مطالبی درباره فرش ایران خبر داد. ساشا تاپکن گفت: با اشتیاق فراوان در شماره بعدی نشریه، گزارشی درباره فرش ایران با هدف آشنا کردن طراحان مبلمان و دکوراسیون با تنوع و ویژگی‌های فرش ایرانی منتشر خواهیم کرد.

 

ارتباط هنری و تجاری بین طراحان فرش و مبلمان

رئیس اتحادیه باشگاه مبلمان (Club Furniture) نیز در بازدید از پاویون فرش ایران از لزوم برقراری ارتباط و پیوند بین فعالان و طراحان مبلمان و دکوراسیون اروپا با فعالان فرش ایران سخن گفت. آندریاس ریب خطاب به رئیس مرکز ملی فرش ایران، خواستار ایجاد پل ارتباطی بین این دو گروه شد و آمادگی اتحادیه خود برای شکل‌دهی به این گفت‌وگوها را اعلام کرد.

 

از نشریه تخصصی آلمان تا «فرشمان» ایران

تیم اشتاینرت، سردبیر نشریه فرش (Carpet xl) xl هم دیگر فعال هنر-صنعت فرش آلمان بود که با حضور در پاویون ایران در این نمایشگاه و مذاکره با کارگر، با تحسین این حرکت نو در معرفی فرش ایران و برقراری پیوند با دکوراتورها، انتشار کتاب «فرشمان» از سوی مرکز ملی فرش ایران را ستود. اشتاینرت وعده داد از این پس در نشریه تخصصی خود فضای بیشتری را به خدمت معرفی فرش ایران درآورد. کارگر درباره «فرشمان» یادآور شد: امسال برای نخستین بار از سوی مرکز ملی فرش ایران و با هدف نمایش همنشینی فرش ایرانی با دکوراسیون‌های معاصر، کتابی با عنوان «فرشمان» به زبان انگلیسی منتشر شد. وی با بیان اینکه این کتاب شهریور امسال و در حاشیه نمایشگاه فرش تهران توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد، ادامه داد: در این کتاب تلاش شده تنوع فرش‌های ایرانی و قدرت تطابق و همنشینی آن‌ها با دکوراسیون‌های مختلف به تصویر کشیده شود.

 

مذاکره درباره تولید و تجارت فرش ایرانی

رئیس مرکز ملی فرش ایران و اعضای هیئت‌مدیره واردکنندگان فرش ایران در اروپا، در نشستی تخصصی به میزبانی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ به بحث و بررسی درباره آخرین وضعیت تولید و تجارت فرش ایران پرداختند. کارگر در این نشست به تشریح آخرین وضعیت اخذ حقوق گمرکی از فرش‌های مرجوعی، ثبت مهر اتاق بازرگانی در بروکسل برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی فرش‌های ابریشمی در اروپا و فرآیند اجرای پویش تبلیغاتی برای فرش ایران در اروپا پرداخت. اعضای هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان فرش ایران در اروپا نیز در این نشست به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند. سید سعید سیدین، سرکنسول ایران در هامبورگ هم در این نشست از آمادگی دستگاه دیپلماسی کشورمان در آلمان برای همراهی در رفع مشکلات تجارت فرش ایرانی خبر داد.

 

هم‌اندیشی فعالان فرش دو کشور

در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی IMM کلن، هم‌اندیشی فعالان فرش ایران در آلمان نیز با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، سرکنسول ایران در هامبورگ و جمعی از بازرگانان فرش ایران در آلمان برگزار شد و هر یک از حاضران به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. مشکلات گمرکی و مالیاتی در کنار مباحث پیشنهادی در نوع حمایت‌های دولت از فرآیند تبلیغات تا حضورهای نمایشگاهی و گرایش به تجارت آنالین فرش دست‌باف در کنار بررسی وضعیت تولید و تجارت فرش در کشورهای رقیب از جمله مباحث مطرح‌شده در این هم‌اندیشی بود.

 

رشد صادرات فرش

رئیس مرکز ملی فرش ایران در بخش دیگری از گفت‌وگو با «گسترش تجارت» از رشد صادرات فرش دست‌باف ایرانی خبر داد و گفت: در ۹ ماه امسال بیش از ۸۸ میلیون دلار با وزن ۱۱۰۰ تن فرش دست‌باف ایرانی به طور مستقیم به امریکا صادرشده و نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ رشد بیش از ۳۶ درصدی را ثبت کرد. ضمن اینکه در این مدت، صادرات فرش ایران به دنیا ۳۰۴ میلیون دلار با رشد ۳۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت شد.

کارگر با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی در سال‌های قبل مورد تحریم مستقیم ایالت متحده امریکا بود، تصریح کرد: هر فرشی که مبدأ تولید آن ایران بود، در گمرکات امریکا اجازه ترخیص پیدا نمی‌کرد و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ میلادی نیز هیچ‌گونه صادرات مستقیم به امریکا نداشتیم. به گفته وی، امریکا بزرگ‌ترین واردکننده فرش دست‌باف در دنیا است و سالانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار فرش از کشورهای تولیدکننده به کشور خود وارد می‌کند که ۸۰ میلیون دلار هم تا پیش از وقوع تحریم از ایران به طور مستقیم فرش وارد می‌کرد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به این موضوع که به صفر رسیدن صادرات فرش ایران به امریکا برای صادرکنندگان این حوزه بسیار آزاردهنده بود، گفت: خوشبختانه از ژانویه ۲۰۱۶ با به رسمیت رسیدن برجام، صادرات فرش دست‌باف ایرانی نیز آغاز شد که در همان ماه به شکل غیرمستقیم از مبدأ آلمان به امریکا فرش ایرانی صادر شد و از ماه بعد، یعنی بهمن ۹۴ به صورت مستقیم فعالان فرش ایرانی توانستند فرش به امریکا صادر کنند.

کارگر افزود: در سال ۹۵ نیز حدود ۹۷ میلیون دلار فرش دست‌باف ایرانی با وزن بیش از ۱۹۰۰ تن به طور مستقیم به امریکا صادر شد که این میزان بیش از عددی است که در سال‌های پیش از وقوع تحریم به امریکا صادر می‌شد. بنابراین با جهش مناسبی روبه‌رو هستیم که خوشبختانه این روند در سال ۹۶ نیز ادامه داشت. ضمن اینکه با توجه به آمار صادرات فرش ایران به امریکا در ۹ماه امسال، نه‌تنها بیش از صادرات سال‌های تحریم درحال حاضر صادر می‌کنیم و اصلی‌ترین مشتری فرش ایرانی و بزرگ‌ترین واردکننده فرش در دنیا که در طول ۶ سال تحریم از فهرست شرکای ما حذف شده بود، دوباره به بازار برگشته، بلکه با اعداد قابل‌توجهی روبه‌رو هستیم که جبران‌کننده کاهش صادرات ما در برخی از بازارهای هدف شد.

به گفته وی، اگر تدبیر مناسب رخ ندهد، فعالیت رقبای ما سنجیده نشود و تبلیغات مناسب نشود و تغییر سلایق مصرف‌کنندگان در بازار هدف موردتوجه قرار نگیرد، نمی‌توان انتظار ادامه روند رشد صادرات را داشت و بقا و دوام چنین فرآیندی نیازمند هوشمندی، رصد فعالیت رقبا، تبلیغات مناسب و سلیقه‌یابی از خریداران نسل جدید است، اما به‌هرحال در شرایط کنونی دست‌کم در بازار بزرگی مانند امریکا که از خریداران ستی فرش دست‌باف ایرانی بوده، می‌توان اذعان کرد که برجام تأثیری ملموس، مشهود و مستقیم داشته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×