اخبار فرش ماشینیاسلاید شونساجی و مردم

فرش ماشینی کاشان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش ماشینی کاشان چندین سال است که به دلیل طراحی زیبا و کیفیت و دوامش توانسته از پس رقبای خود برآید و در ایران و حتی در جهان مطرح‌ شود.

به گزارش مجله نساجی کهن به نقل از ایسنا، بنابر اعلام شرکت فرش سورنا، فرش ماشینی کاشان چندین سال است که در ایران و حتی در جهان مطرح شده است. این فرش به دلیل طراحی زیبا و کیفیت و دوامش توانسته از پس رقبای خود برآید.. شرکت فرش سورنا با کیفیت‌ترین و زیباترین طرح‌ها را در اختیار مشتری قرار می‌دهد و به دلیل تنوع محصولات در این شرکت انتخاب فرش سخت است. فرشهای ماشینی ۱۰۰۰ شانه به دلیل شانه و تراکم بالا از ظرافت خاصی برخوردارند. کاشان از زمان قدیم فرش‌بافی را به عنوان یک شغل پرورانده است. هنر فرش‌بافی نه‌تنها یک هنر بلکه برای برخی نیز منبع درآمد بوده والان نیز هست.

برخی به‌طور غیرمستقیم از این شغل بهره می‌برده همچنین الان نیز می‌برند. شغل‌هایی از قبیل نقشه‌کشی، رنگرزی، مرمت از فرش روزی خود را درمی‌آورند. در زمینه فرش ماشینی نیز کارگران کارخانه‌های فرش نیز تمام درآمدشان از فرش به دست می‌آید. اگر نگاهی کوتاه به حوزه فرش بیندازیم، درمی‌یابیم که چه تعداد افراد در این حوزه فعالیت می‌کنند. از نقشه‌کش تا بافنده و حتی دلال همه به‌گونه‌ای از راه فرش درآمد کسب می‌کنند. حتماً در مورد فرش‌های وارداتی شنیده‌اید. کیفیت مطلوب را ندارد. اگر هر کداممان از فرش‌های وارداتی خرید کنیم دیگر کم‌کم حوزه گفته‌شده کوچک و کوچک‌تر می‌شود، بسیاری از جوانانمان بیکار می‌شوند همچنین این اقشار جامعه مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

اکنون دغدغه خرید فرش ماشینی، تنوع است. انسان همیشه تنوع‌طلب بوده و در هر مرحله از زندگی تنوع را دوست داشته است. در هنگام خرید نیز همین‌گونه است. مخصوصاً فرش ماشینی که یکی از اجزای مهم خانه است. حتی روح و انرژی خانه را می‌توان به فرش ماشینی وابسته دانست. هارمونی رنگ‌ها در خانه، مهم‌ترین اصل چیدمان است. اصلی که یکی از اجزای تشکیل‌دهنده‌اش فرش ماشینی است.

گاهی بین خرید فرش دست بافت و فرش ماشینی دچار سردرگمی می‌شوید، پیشنهاد ما این است که در صورتی که مبلغ خرید فرش دست‌بافت را ندارید و تمایل به خرید فرش دست بافت دارید، بهترین کار این است که فرش‌های ماشینی دست بافت گونه بخرید. زیبایی‌اش با دست بافت در رقابت است. هنگامی که فرش با کیفیت تهیه کنید دیگر لازم نیست سریع آن را تعویض کنید و می‌توانید سالیان دراز از آن استفاده کنید. حال فرض کنید از سردرگمی اول درآمدید. سردرگمی بعدی انتخاب یک فرش ماشینی دست بافت گونه است، آن هم بین این همه مدل‌های مختلف. حال می‌خواهیم با کمک هم از سردرگمی دربیاید.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

طرح و نقشه

در ذیل به چند مورد از طرح‌های اصیل ایرانی اشاره شده است.

عوامل مختلف در انتخاب بهترین فرش دخیل است از قبیل کیفیت، طرح، رنگ، نرمی و لطافت و جنس. هنر فرش‌بافی چندین سال است که در ایران رواج دارد و مخصوصاً از دوره صفویه در برخی از شهرها نظیر کاشان و اصفهان و تبریز رونق بیشتری گرفته و در واقع عصر شکوفایی فرش را همان دوره صفویه می‌دانند. هنر نقشه‌کشی نیز از قدیم در کاشان رونق داشته و الان نیز رونق دارد. نرم‌افزارهایی امروز برای طراحی نقشه وجود دارند که کار با این نرم‌افزارها سریع‌تر پیش می‌رود. زیبایی در نقشه‌هایی که با دست کشیده می‌شود، انگیزه‌ای که در پس نقشه‌های کشیده با دست دیده می‌شود همه به فرش نیز افزوده می‌رود.

طرح‌های فرش‌های ایرانی ابتدا ذهنی بافت بوده‌اند هرچه که به ذهن بافنده می‌رسیده، بافته می‌شده. سپس طرح‌های جدید نظیر طرح محراب و ترنج، طرح افشان، طرح شاه‌عباس، طرح بته‌جقه، طرح ابنیه اسلامی روی کاغذ کشیده شد. این طرح‌ها از طرح‌های اصیل ایرانی هستند. هر کدام از این طرح‌ها زیبایی خاص خود را دارد؛ اما آنچه مهم است سلیقه شماست؛ مثلاً اگر طرح‌های یکدست دوست دارید و دوست دارید یک طرح در تمام فرش تکرار شود طرح افشان و شاه‌عباس بسیار زیباست.

نقشه‌ای نیز وجود دارد که ترکیب هردو طرح است. طرح ترنج و محرابی از آن دسته طرح‌هایی است که یک گل بزرگ در وسط دارد و ترنج نیز دارد. این‌ها چند نمونه از طرح‌هایی است که بافته می‌شود. به دلیل تنوع بالای طرح‌ها توضیح بیشتر در این متن نمی‌گنجد. برای آشنایی با طرح‌های بیشتر می‌توانید به سایت شرکت فرش سورنا مراجعه کنید. هم‌اکنون در کنار این فرش‌ها، فرش‌های مدرن و فانتزی نیز وجود دارند.

 

کیفیت وابسته به جنس فرش ماشینی

در انتخاب فرش همیشه تنها به زیبایی‌اش دقت نداشته باشید بلکه به کیفیت آن نیز دقت کنید. فاکتورهای خرید فرش زیبایی، کیفیت، جنس است. بهترین جنس فرش آکریلیک هیت‌ست شده است؛ این نوع از الیاف به پشم نزدیک است و ضد حساسیت بودن، مقاوم در برابر گرما حرارت از جمله ویژگی‌های آن است. توضیح بیشتر در این متن نمی‌گنجد. الیاف دیگری نظیر پروپیلن، پلی استر نیز وجود دارند که الیاف پلاستیکی هستند.

از معیارهای مهم قیمت فرش ظرافت و کیفیت آن است. ظرافت وابسته به شانه و تراکم است.

هرچه شانه و تراکم فرش بالاتر باشد فرش محکم‌تر و ظریف‌تر همچنین زیباتر است و در نتیجه قیمت بیشتری نیز دارد. فرش‌های ۱۲۰۰ و ۱۰۰۰ شانه ظرافت بیشتری نسبت به ۷۰۰ شانه دارند. در نتیجه قیمتشان نیز بالاتر است.

 

خرید اینترنتی فرش ماشینی

درگذشته به دلیل اینکه تکنولوژی هنوز چندان پیشرفت نکرده بود و اگر شخصی مثلاً در شمال می‌خواست فرش کاشان بخرد باید به کاشان می‌آمد و خرید می‌کرد. خب مسلماً مشکلات خودش را داشت؛ اما هم‌اکنون به راحتی خرید اینترنتی در منزل انجام می‌دهد.

خرید اینترنتی مزایایی زیادی دارد؛ در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید خریدتان را انجام دهید، مقایسه قیمت بین سایت‌های مختلف، هدر نرفتن زمان، مخصوص کسانی است که مسافت‌های زیادی را برای خرید فرشی باید طی کنند. امکاناتی نیز علاوه بر خرید اینترنتی امروزه در اختیار مشتریان قرار داده شده است.

 

ضمانت

خریدی معقولانه است که در کنار تنوع و زیبایی و کیفیت، آگاهانه و با ضمانت باشد. کارخانه‌های معتبر از جمله کارخانه فرش سورنا ضمانت هفت روز برای شما قرار داده‌اند تا در صورتی که خرید انجام داده‌اید و فرش برای شما ارسال‌شده، اگر فرش باب پسندتان نبود هفت روز زمان تعویض دارید و دیگر امکاناتی که همه در سایت ما گفته شده است.

کلام آخر این است که لطفاً در هنگام خرید فرش ماشینی دقت کامل داشته باشید تا خریدی آگاهانه انجام داده باشید، که خرید آگاهانه احساس رضایت‌مندی در شما ایجاد می‌کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×