اخبار نساجی

متوسط شاخص بهره وری نیروی کار؛ ۱.۹ درصد!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

متوسط شاخص بهره وری نیروی کار؛ ۱.۹ درصد!

رییس شورای ملی رقابت اعلام کرد: رشد متوسط شاخص بهره وری نیروی کار در کشور در حالی ۱.۹ درصد برآورد شده که بر اساس سند چشم انداز، این رقم باید ۳.۵ درصد باشد.

به گزارش دبیرخانه جایزه ملی بهره وری، جمشید پژویان که در مراسم سومین دوره نظام ارزیابی ملی بهره وری و تقدیر از ۸۰ بنگاه فعال و بهره ور اقتصادی در سالن همایش های انقلاب سخن می گفت، ضمن بیان این مطلب افزود: متاسفانه شاخص های بهره وری بنگاه ها در کشور استاندارد نیست و پایین بودن بهره وری نیروی کار، یکی از چالش های عمده اقتصاد امروز کشور است؛ به طوری که آخرین آمار از ساعت کار مفید در بنگاه ها، به طور متوسط، بیانگر یک ساعت کار مفید روزانه است.

به اعتقاد این اقتصاددان، بنگاه ها برای بهره ور شدن نیازمند دستیابی به شاخص هایی چون کوچک سازی و سبک سازی سازمان، بهره گیری از مدیران برتر (هسته دانا در یک بنگاه اقتصادی)، بهره گیری از نیروهای خبره و نخبه (شبکه توانا در یک بنگاه اقتصادی) و اجرای سیاست های موثر در رشد و بالندگی هستند.

رییس شورای ملی رقابت همچنین با ارائه تعریفی مجمل از این شورا گفت: شورای ملی رقابت کنترل کننده عواملی چون بازارهای انحصاری است که موجب ایجاد اخلال در عملکرد بازار رقابتی می شود.

غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم که با هدف شناسایی و معرفی سازمان‌های موفق در کسب حداقل شاخص‌های بهره‌وری در چهار سطح «متعهد به چشم‌انداز، همگام با چشم‌انداز، پیشرو در چشم‌انداز و سازمان بهره‌ور» برگزار شد، از در دستور کار بودن تصویب قانون نظام بهره وری خبر داد و تاکید کرد که بهره وری یکی از محورهای اصلی تحول اقتصادی در کشور است که تامین بخش عظیمی از ثروت جامعه به تحقق آن بستگی دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

با تاکید بر این که بهره وری یک بنگاه اقتصادی به معنای «بازدهی بیشتر آن بنگاه بدون هزینه کرد بیشتر» است، تصریح کرد: یکی از ریشه های بهره ور نبودن بنگاه های اقتصادی ما به سیستم آموزش عالی ما برمی گردد؛ چرا که در این سیستم به رغم سرمایه گذاری برای نیروی انسانی، آن طور که باید، به بهره وری در رشته های تحصیلی نرسیده ایم.

این نماینده مجلس با تصریح این که ما اکنون نیازمند اصلاحات در مدل ها و روش های نظام تولید با هدف ارتقاء شاخص های بهره وری و کاهش هزینه های تولید هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از مهترین مثال هایی که می توان برای بهره ور نبودن اقتصاد ایران زد، این است که برای مثال نرخ مصرف حامل های انرژی در کشور ما، ۳ برابر میانگین جهانی است؛ این بدین معنی است که ما از میزان انرژی که مصرف می کنیم، باید ۳ برابر تولید داشته باشیم تا بهره ور شویم، اما می بینیم که متاسفانه این گونه نیست یا این که ۹۰ درصد از آب تولیدی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود اما این بخش آن طور که باید بازدهی ندارد؛ چرا که برای مثال، ما هنوز در این بخش از روش های مدرنی چون آبیاری قطره ای که حجم تولید را در این بخش ۳ برابر می کند، استفاده نمی کنیم.

در این مراسم همچنین سردار بکایی، قائم مقام وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز تعریف ساده بهره وری را چگونگی انجام درست کارها ذکر و اعلام کرد: یکی از بزرگترین کارهای وزارت دفاع، قرار دادن یک ماهواره در مدار با امکانات بسیار کم است و این خود یکی از مدل های بهره وری است؛ چرا که برای مثال، کشور توسعع یافته ای چون کره جنوبی، ۳ ماهواره به فضا پرتاب کرد که هیچ کدام در مدار قرار نگرفت، اما ایران برای پرتاب ۳ ماهواره، فقط ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد و هر سه آنها در مدار قرار گرفت.

او در عین حال یکی از عوامل عدم رشد شاخص بهره وری را نادرست بودن روش های دستیابی به ارزش افزوده خواند و تصریح کرد: بنگاه ها باید بتوانند دانش فنی در زمینه کاری خود را تولید کنند، زیرا ما برای ارتقاء بهره وری به نظام سنجش بهره وری نیازمندیم.
گفتنی است در این مراسم وزارت دفاع به عنوان دستگاه اجرایی برتر شناخته شد.

دنیای اقتصاد

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×