اخبار فرش ماشینی

فرش ماشینی سودآورترین کالای نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

فرش ماشینی سودآورترین کالای نساجی در بازار های جهانی

حال این پرسش مطرح می شود چند درصد از این میزان در بازار داخلی عرضه و به فروش می رسد و چه میزان از آن به کشورهای دیگر صادر می شود؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت، در فروردین ماه امسال هزار و ۳۶۲ میلیون دلار و در اردیبهشت ماه حدود ۷۹۶ میلیون دلار صادرات در بخش صنعت داشته ایم که در مقایسه با مجموع صادرات دو ماهه نخست سال گذشته ۴/۱۱ درصد افزایش داشته است.

این افزایش میزان صادرات تنها به ارزش مالی محدود نمانده و شاهد افزایش وزنی محصولات صنعتی صادراتی نیز بوده ایم. برای درک دقیق تر مسئله باید به این نکته نیز توجه داشت که سهم صنعت نساجی از این ارزآوری و یا مبادلات تجاری میان ایران و کشور های دیگر به چه میزان بوده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از اتاق بازرگانی ایران، از مجموع کل واردات کالاهای صنعتی، طی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری، به ترتیب چهار و سی و پنج و نیم میلیون دلار از آن مربوط به نساجی است. و میزان صادرات منسوجات از ایران طی این دو ماه به ترتیب حدود چهار و ۱۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

در زمینه واردات نیز از مقایسه وضعیت دوماه نخست امسال و سال گذشته می توان دریافت از حجم واردات منسوجات از مجاری قانونی کاسته شده است که خود می تواند خبر خوشایندی برای اهالی این صنعت باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به این ترتیب فرش ماشینی با نزدیک به هشت میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادرات در اردیبهشت و یک میلیون و ۹۱ هزار دلار طی فروردین ماه سال جاری در صدر صادرات منسوجات قرار دارد. در مجموع؛ می توان گفت فرش ماشینی در بین سایر منسوجات بیشترین سودآوری و ارز آوری را برای کشور خواهد داشت و به منظور توسعه صادرات آن باید برنامه راهبردی جامعی را پیش بینی و تنظیم کرد.

علاوه بر آن، روند صادرات نخ پلی استر در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین به شدت افزایش یافته است. این نکته خود جای پرسش است که آیا نیاز داخلی تامین شده است و این افزایش صادرات از بخش مازاد تولید صورت گرفته است یا گروهی از واحدهای صنعتی به این میزان نیازمند بوده اند و تولید آن ها به دلیل عدم فروش تولیدکنندگان نخ پلی استر مسکوت مانده است!؟

نگاهی به وضعیت کلی صنعت نساجی در سال جاری: هوای نساجی بهاری است

نگاهی عمومی و جامع به وضعیت صنعت نساجی ایران به عنوان یکی از صنایع قدیمی و شناخته شده می تواند تا حدی تصویری از وضعیت کنونی صنعت و تولید در کشور را به ما بدهد. علاوه بر آن به ما کمک می کند تا دریابیم سهم این صنعت از کل صنایع کشور تا چه حد است و اهمیت آن نزد برنامه ریزان و مسئولان کشوری تا حدودی مشخص خواهد شد.

روند رشد اقتصادی امیدوارکننده است!

تعیین جایگاه صنعت نساجی و سهم آن از تولید و کل صنایع کشور در سال جاری مستلزم ارائه تصویری جامع از وضعیت کنونی این صنعت در ایران است. بر اساس آمار منتشر شده از وضعیت رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۳ توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وضعیت رشد در بخش صنعت حدود ۷/۶ درصد بوده که در مقایسه با سال قبل از آن در موقعیت بهتری قرار دارد.

بر اساس جدول بالا میانگین نرخ رشد در همه بخش ها و به طور کلی رشد اقتصادی کشور در سال گذشته را نشان می دهد، به این ترتیب میزان رشد صنعت کشور بیش از میانگین شاخص رشد اقتصادی است که خود می تواند نشانه روشنی برای رشد صنعت کشور باشد.

از دیگر مواردی که در تحلیل وضعیت صنعتی یک کشور باید به آن پرداخت شاخص بهای تولیدکننده و مصرف کننده است. شاخص بهای تولیدکننده در اردیبهشت ماه سال جاری ۱/۲۱۱ است که در مقایسه با فروردین ماه که ۲۰۹ برآورد شده است افزایش یافته است.

شاخص بهای تولید امسال در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته معادل ۰/۶ درصد افزایش داشته است و آمار نشان می دهد این شاخص در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۹۴ در مقایسه با دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ۹۳، ۹/۱۲ درصد افزایش داشته است. این افزایش خود نشان از افزایش میزان تولید دارد و می تواند از نخستین جرقه های افزایش رونق صنعت کشور باشد.

 

کاهش سرمایه گذاری در نساجی؛ فارغ التحصیلان در جستجوی کار

نخستین گام به منظور توسعه صنعتی کشور و افزایش تولید ایجاد و احیای واحدهای تولیدی و صنعتی کشور است، و این مهم جز از طریق برنامه ریزی و احداث واحدهای صنعتی ممکن نیست.

مقایسه ایجاد و تاسیس واحدهای صنعتی طی دو ماهه نخست سال های ۹۳ و ۹۴ در کشور نشان می دهد با کاهش تاسیس واحدهای صنعتی و سرمایه گذاری در صنعت نساجی مواجه بوده ایم که خود به کاهش اشتغال زایی در این صنعت منجر می شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت رشد ساخت و تاسیس واحدهای نساجی در دو ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته ۹/۱۱ درصد کاهش داشته است؛ این در حالیست که در مجموع کل صنایع شاهد رشد ۷/۵ در ایجاد واحدهای صنعتی هستیم. علاوه بر کاهش تعداد واحدهای نساجی در حال احداث در کشور، شاهد کاهش ۵/۲۹ درصدی حجم سرمایه گذاری در این صنعت نیز هستیم که خود می تواند زنگ خطری برای این صنعت مهم و اثر بخش باشد. البته این کاهش حجم سرمایه گذاری در کل صنایع نیز به چشم می خورد ـ ۹/۲۸ درصد کاهش حجم سرمایه گذاری در کل صنایع در مقایسه با فروردین و اردیبهشت ۹۳ـ که خود گواه کاهش انگیزه سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش صنعت داخلی و عدم اطمینان به بازارهای داخلی است که منشا آن را می توان در شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و عدم اطمینان از نتایج نهایی مذاکرات هسته در آن ایام دانست.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت، کاهش شدید میزان اشتغال زایی در بخش صنعتی است که می تواند بحران آفرین باشد و باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی طی دو ماه نخست سال جاری حجم اشتغال زایی نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد منفی ۲/۱۸ داشته است؛ این شرایط در صنعت نساجی به مراتب شدید تر است چرا با کاهش ۶/۴۸ درصدی در سطح اشتغال مواجه هستیم. این در حالی است که سالانه خیل عظیمی از دانش آموختگان رشته های مهندسی نساجی و سایر رشته های مرتبط از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند و باید به تناسب میان نیروی انسانی و متخصص و حجم اشتغالزایی توجه داشت تا با بحران بیکاری و در پی آن مهاجرت و آسیب های اجتماعی دیگر که جز تحمیل هزینه های سنگین به اجتماع تاثیر دیگری ندارد مواجه نشویم.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت صنعت، بیشترین میزان مجوز تاسیس واحدهای صنعتی با ۳۶۸ فقره در صنایع غذایی و آشامیدنی در رتبه نخست صنایع طی دو ماه نخست سال جاری قرار دارد و رتبه نخست سرمایه گذاری در بخش صنعت با سرمایه گذاری معادل ۴۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال از آن صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی است. صنعت نساجی در این دو شاخص در رتبه های میانی قرار دارد.

 

روند تولید منسوجات مثبت است

نگاهی به شرایط و میزان تولید کالاهای منتخب صنعتی می توان به نقش صنعت نساجی و جایگاه آن در کل صنایع کشور پی برد؛ چرا که محصولات و کالاهای نساجی در مجموعه کالاهای منتخب صنعتی قرار گرفته اند.

بر این اساس، از میان الیاف و نخ های تولیدی، نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی از الیاف مصنوعی نزدیک به ۱۹ هزار تن در اردیبهشت ماه امسال و نخ فیلامنت … با ۱۶ هزار تن در فروردین ماه بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده اند. از مقایسه وضعیت تولید طی دو ماه، فروردین و اردیبهشت ماه امسال نشان می دهد درصد تغییر همواره مثبت بوده و شاهد افزایش تولید در اردیبهشت ماه هستیم. در مقایسه وضعیت تولید طی دو ماه نخست امسال با مدت مشابه سال قبل نیز درصد تغییر در تولید منسوجات جز الیاف آکریلیک ـ که میزان تولید آن ۴/۶۴ درصد کاهش یافته ـ مثبت بوده است. در این بین فرش ماشینی به عنوان یک کالای استراتژیک در صنعت نساجی؛ از درصد تولید نسبتا ثابتی برخوردار است. مقایسه وضعیت تولید فرش ماشینی طی دو ماه نخست امسال و سال گذشته حدودا ۲/۰ درصد است و در مقایسه با وضعیت تولید دیگر منسوجات نسبتا ثابت بوده و افزایش تولید بسیار و کم و ناچیز است. اما مقایسه وضعیت تولید فرش ماشینی طی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری، افزایش ۲/۸ درصدی تولید را نشان می دهد.

تحریریه مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×