اخبار فرش ماشینیاسلاید شومقالات نساجینساجی و مردم

فرش ضد میکروب و آنچه نمیدانستید

فرش های ماشینی چطور ضد باکتری می شوند؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش ها به دلیل پرز دار بودن محل مناسبی برای رشد و نمو قارچ ها، انگل ها، باکتری ها، کپک ها و میکرو ارگانیسم های مضر می باشد. به همین دلیل فرش هایی با خاصیت ضد میکروب به بازار عرضه شده تست که می تواند از رشد و نمو اینگونه موجودات که عامل اصلی ابتلا به آسم و آلرژی هستند جلوگیری کند و موجب ایجاد فضایی سلامت تر و ایمن تر در خانه شما شود.

فرش های ضد میکروب و ضد باکتری که با نام انگلیسی آنتی باکتریال و آنتی میکروبیال هم در بازار ارایه می شوند همچنین در مواردی از بوی بد فرش و نیز لکه هایی که به واسطه حضور کپک ها و میکرو اورگانیسم های دیگر باشد جلوگیری می کند.

فرش ضد میکروب و ضدآلرژی تولید یک شرکت اروپایی
فرش ضد میکروب و ضدآلرژی تولید یک شرکت اروپایی

خرید این نوع فرش ها بیشتر برای کودکان که مدت بیشتری با فرش در تماس هستند و یا برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی توصیه می شود.

اما این به معنای نیاز نداشتن این فرش ها به مراقبت نیست. فارغ از اینکه درجه کیفیت و ضد میکروب بودن فرش شما چقدر است همواره برای حفظ و نگهداری از فرش ها سعی کنید :

  • یک روز در میان روی فرش را جارو برقی بکشید
  • لکه ها و کثیفی های روی فرش را به سرعت پاک کنید
  • سطح فرش را هر ۱۲ ماه با شامپو فرش تمیز کنید.

اهمیت فرش ضد میکروب در دوران کرونا

در دوران کرونا شرکت های تولیدی وسایل شخصی و وسایلی که به طور مستقیم با بدن انسان سر و کار دارند سعی کرده اند با ایجاد نوآوری ها و ابداعات جدید توجه و اعتماد مشتری را بیش از پیش جلب کرده و در کنار آن نیز با مجاب کردن مشتری به خرید , فروش خود را بالا ببرند.  فروش فرش های آنتی باکتریال و ضد ویروس بازار جدیدی است که در دوران کرونا اوج گرفته است.

فرش های ماشینی چطور ضد باکتری می شوند

مهمترین ماده شناخته شده برای ضد باکتری کردن تمام سطوح نانو ذرات نقره است چراکه نقره بهترین ماده طبیعی ضد باکتری و ویروس است. مواد نانو ذرات نقره به روش های گوناگون بر روی سطح فرش اغشته می شوند و موجب ایجاد خاصیت ضد باکتری می شوند

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فرش با رد شدن از محل محلول و یا اسپری به مواد و نانو ذرات نقره آغشته می شود
فرش با رد شدن از محل محلول و یا اسپری به مواد و نانو ذرات نقره آغشته می شود

بر اساس اعلام ستاد نانو، نخ‌های با خاصیت ضد باکتری در بافت فرش‌های ماشینی به کار رفته و سبب می‌شوند که فرش نهایی خاصیت ضد باکتری داشته و در مراکز پر رفت و آمد دچار بوگرفتگی نشود. کلیه‌ موارد مطرح شده در این زمینه، نتیجه‌ یکسری تحقیقات علمی صورت گرفته در مقیاس صنعتی است.

در مرحله‌ آزمایش‌های تکمیلی، خواص این الیاف بهبود یافته با نانوذرات، توسط آزمون‌های مختلفی مانند آزمون آنتی باکتریال در برابر باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی، آزمون خواص ضد بو در برابر کورینه باکتریوم گزروزیس، پراش اشعه ایکس (به منظور بررسی ماهیت و کریستالینیتی نانو مواد) و DLS (به منظور بررسی توزیع اندازه ذرات و پایداری کلوئید نقره و مس) مورد بررسی قرار گرفته است.

فرش با عبور از غلتک ها و با رد شدن از محل محلول و یا اسپری به مواد و نانو ذرات نقره آغشته می شود
فرش با عبور از غلتک ها و با رد شدن از محل محلول و یا اسپری به مواد و نانو ذرات نقره آغشته می شود

فرش دستباف ؛ ضد باکتری طبیعی

رنگهای طبیعی از زمان های قدیم همواره بخش جدا نشدنی از فرش دستباف بوده و مهارت رنگرزان در بهم آمیختن و کاربرد این رنگها ارزش جلوه فرش ایران را چند برابر کرده است.این رنگها علاوه بر آنگه هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند و ثبات و پایایی آنها بسیار بالاست،هیچ تاثیر مخربی بر محیط زیست و سلامت انسان نداشته و مشخص شده که با داشتن خواص ضد میکروب و باکتریایی مانند یک تکمیل ضد میکروب باکتری نسبتا بادوام بر روی این بافته عمل میکنند.

با داشتن ااین خاصیت پنهان در این رنگهاست که فرش دسبافت میتواند مقاومت خوبی در بربار قارچها،کپکها و باکتری های مخرب الیاف فرش داشته با گذشت زمان به خوبی درمقابل این عوامل مقاومت کند.و علاوه بر آن از پدید آمدن بسیاری از بیماریهای ریوی و عفونتهای قارچی و بیماریهای پوستی مصرف کننده گان نیز جلوگیری میکند.از آنجائیکه ابریشم نیز یکی از الیاف مصرفی در فرش بوده تاثیر ضد میکروبی رنگهای طبیعی بر روی این لیف اهمیت زیادی دارد.در تحقیقات زیادی در رنگرزی الیاف ابریشم با پوست انار،قدرت ضد میکروب این لیف بررسی شده و میزان کاهش فعالیتهای میکروبی S.areus و b.megaterium بررسی گردیده است.

قالیشویی راهی برای مبارزه با کرونا؟؟

شستشو و ضدعفونی کردن نیز مانند دیگر وسایل منزل اهمیت دارد. همه وسایل منزل که افراد به طور مرتب با آن سرو کار دارند، باید به دقت تمیز و ضد عفونی شود. فرش نیز از این قاعده مستثنی نیست.

قطعا قالیشویی برای فرش های ماشینی بسته به ترافیک و میزان پاخوری که دارند هر سال یا حداکثر هر دو سال یکبارتوصیه می شود. جدیدا و در دوران کرونا قالیشویی ها سعی می کنند با تولید اخبار و مقالاتی در مورد مزیت های قالیشویی در دوران کرونا مردم را مجاب کنند تا می توانند فرش های خود را به قالیشویی ها بدهد اما با کمی منطق می توان فهمید که قالیشویی زیاد به مقابله با کرونا کمک نمی کند.

اولا شستن زیاد و بیش از حد فرش به راحتی می تواند به لاتکس و چسب پشت فرش, استحکام گره های فرش و دوام فرش آسیب برساند. به ویژه این اسیب در فرش های باشانه های بالا یعنی فرش ۱۰۰۰ شانه, فرش ۱۲۰۰ شانه, فرش ۱۵۰۰ شانه و فرش های پلی استری بسیار بیشتر است, بنابراین توصیه می کنیم فرش را بیش از سالی یکبار به قالیشویی ندهید.

نمایی از باکتری های سطح فرش
نمایی از باکتری های سطح فرش

دوم اینکه وقتی فرش را شسته و فرض کنیم با رعایت تمام اصول و پروتکل ها به خانه شما بیاورند اگر چند روز بعد دوباره دچار وسواس شدید که فرش شما آلوده به میکروب است یا خیر امکان قالیشویی دوباره فرش وجود دارد؟ پس بهترین حالت برای تمیزی سطح فرش استفاده از شامپو فرش ها و شامپو کردن ملایم سطح فرش و ایجاد جریان هوای تازه بر روی سطح فرش از طریق باز کردن پنجره ها و … است

سوما ویروس کرونا طبق اخرین تحقیقات بر روی سطح فرش تا ۸ ساعت باقی می ماند بنابراین می توانید با شامپو فرش کردن و خشک کردن به مرور از تمیزی سطح فرش مطمین شوید.

مواد شوینده آنتی باکتریال که مناسب فرش است میکروب و ویروس‌ها را به‌خوبی از بین می‌برد، اما دقت کنید که مواد اولیه این شوینده‌ها باید باکیفیت باشند تا به فرش‌های شما آسیب نزنند. پس از تهیه این مواد می‌توانید به ضدعفونی کردن فرش‌های منزلتان بپردازید و آنها را ضدعفونی کنید.

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به سوالی درباره احتمال انتقال ویروس کرونا در مراکز قالیشویی، گفت: در این دوره زمانی انجام کار‌هایی مانند سپردن قالی برای شستشو جایز نیست، به این دلیل که احتمال انتشار ویروس در مرحله‌های مختلف مانند انتقال فرش با ماشین و یا حتی تکاندن فرش می‌تواند باعث انتشار ویروس کرونا شود.

ضدعفونی فرش مکان های عمومی مانند مسجد

معمولا فرش های مکان های عمومی طوذی نیستند که بابدن در تماس باشند و تنها مکانی که ممکن است ویروس کرونا از سطح فرش به بدن و لباس شما منتقل شود فرش مساجد است. بنابراین اگر مسیول مسجد و تدارکات تکایا هستید حتما سعی کنید با دستگاه های ویژه مواد ضدعفونی و الکل را هر روز روی سطح سجاده فرش ها یا موکت هتی مسجد اسپری کنید.

اگر محلول مناسبی پیدا نکردید خودتان می‌توانید آن را تهیه کنید. یک لیتر آب را با یک قاشق غذاخوری وایتکس مخلوط کنید، سپس به صورت اسپری و یا با کمک اسفنج سطح فرش را ضدعفونی کنید. در کنار ضدعفونی کردن فرش لازم است وسایل دیگر مانند مهر، تسبیح،. سجاده، صندلی، منبر، میکروفون و… را نیز ضدعفونی کنید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×