اخبار فرش ماشینی

فرش سنقروکلیایی در آستانه ورود به بازار جهانی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تار و پود فرش پرآوازه سنقر براساس فرهنگ با ارزش این دیار برهم گره می خورد و محکم می شود و اکنون با استفاده از نقشه های تلفیقی در مسیر نیاز و سلیقه های بازار جهانی و داخلی حرکت می کند.

به گزارش ایرنا نقشه فرش سنقروکلیایی با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال آوازه ملی و جهانی دارد که رج به رج آن گوشه ای از فرهنگ، ذوق، هنر و دست رنج بافندگان این منطقه را به تصویر می کشد.

فرش بافی با وجود مشکلات کوچک و بزرگ حرفه اصلی و منبع درآمد بافندگان روستایی است و برای اینکه این هنر در استان کرمانشاه به روز شود و حرفی در بازارهای ملی و بین المللی داشته باشد نیازمند به روز شدن با استفاده از نقشه های تلفیقی و تامین سلیقه های مخاطبان است.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعاونی اکنون نزدیک به ۱۰ هزار بافنده در کل استان را تحت پوشش دارد که پنج هزار نفر از این افراد در شهرستان سنقروکلیایی فعالیت می کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

قدرت الله احمدی در خصوص حمایت های این تعاونی از بافندگان تصریح کرد: این تعاونی نیازها و مواد اولیه بافندگان مناطق روستایی را تامین می کند.

به گفته وی، تولیدات و بافته های بافندگان در برخی مواقع از قبل سفارش داده شده و برخی دیگر از بافته ها در نمایشگاه های داخلی و خارجی عرضه می شود.

**۴۰ نقشه تلفیقی فرش در سنقر

احمدی از ایجاد نزدیک به ۴۰ نقشه تلفیقی فرش در منطقه سنقر خبر داد و افزود: این نقشه ها بر اساس نزدیکی فرهنگ، بهره گیری از سلیقه ها در داخل و به ویژه در خارج از کشور طراحی شده است.

وی تصریح کرد: اکنون صادرات مستقیم از استان نداشته و در بیشتر مواقع این صادرات به صورت غیرمستقیم از طریق سفارش تاجران در خارج از کشور انجام می شود.

وی افزود: همواره سعی کرده ایم که در مسیر به روز کردن نقشه این منطقه براساس سلیقه ملی و جهانی حرکت کنیم و به همین منظور درصدد تحولاتی در رنگ، طرح، ابعاد و نقشه فرش این منطقه هستیم.

** فعالیت ۱۵۰۰ کارگاه فرش بافی در مناطق روستایی

احمدی از فعال شدن ۱۵۰۰ کارگاه فرش بافی در مناطق روستایی استان کرمانشاه خبر داد و افزود: این کارگاه ها از نیمه دوم سال گذشته تا به امروز فعال شده اند که در هر کارگاه سالانه به صورت میانگین ۶ متر فرش بافته می شود.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۱ هزار متر مربع تولید فرش روستایی در یک سال اخیر داشته ایم تصریح کرد: در صدد برنامه ریزی طرحی برای استفاده سه هزار بافنده از اعتبارات روستایی هستیم که امید است تا سال آینده این بافندگان نیز فعال شوند.

وی افزود: این تعاونی از سال ۶۶ با حمایت جهاد سازندگی وقت با هدف ساماندهی به ویژه بافندگان شهرستان سنقروکلیایی تشکیل شده است.

** مشکلات بهداشتی و تامین سرمایه در گردش

این کارشناس فرش به پاره ای از مشکلات بافندگان روستایی اشاره کرد و افزود: بافندگان روستایی با مشکلات بهداشتی متعددی مواجه اند و هنوز بسیاری از کارگاه ها و ساختمان های این مناطق فرسوده و غیربهداشتی است.

احمدی با بیان اینکه بیشتر روستائیان از طریق فرش بافی کسب درآمد می کنند، ادامه داد: برای تامین سرمایه در گردش این قشر مشکلاتی وجود دارد و از سال گذشته با تلاش های بسیار توانستیم تنها برای ۲۳۵ بافنده در قالب وام قرض الحسنه از صندوق کارآفرینی امید آن هم برای تامین مواد اولیه تسهیلات دریافت کنیم.

وی حمایت و همکاری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه و همچنین استانداری را در کاهش موانع و دریافت این اعتبارات تاثیرگذار دانست و افزود: موانع اداری و پیچ و خم های دریافت ۳۰ میلیون ریال وام آنقدر زیاد بود که برخی از بافندگان از گرفتن آن منصرف شدند.

احمدی علاوه بر مشکلات بهداشتی و تامین سرمایه در گردش به برخی دیگر از مشکلات بافندگان اشاره کرد و گفت: فرشی که بافته می شود ممکن است سود و پول آن یک سال بعد به دست بافنده برسد به همین منظور بافندگان روستایی نیازمند سرمایه ای برای تامین مواد اولیه و گذراندن زندگی خود هستند.

وی از بافندگی روستایی به عنوان مکمل کار کشاورزی و دامداری یاد کرد و ادامه داد: فرش بافی کمک هزینه سبد خانوار روستاییان است و نیاز به حمایت بیشتر دارد.

مدیرشرکت فرش استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشتر فرش های دستباف استان توسط بافندگان روستایی گره می خورد و بافته می شود.

شهرام حاصلی نقشه فرش سنقروکلیایی را اصیل و پرآوازه اعلام کرد و ادامه داد: فرش های ابریشمی بیشتر در مناطقی همچون گیلانغرب، اسلام آبادغرب و بخشی از کرمانشاه بافته می شود.

** نقشه فرش دستباف استان نیازمند نوآوری است

وی اکثر نقشه های فرش استان را قدیمی اعلام کرد که به روز نشده و تنوعی در آن ایجاد نشده است و نقشه فرش استان را نیازمند ابداع و نوآوری براساس بازارهای داخلی و جهانی اعلام کرد.

حاصلی به رونمایی نقشه ای اصیل توسط یک مبتکر کرمانشاهی در نمایشگاه فرش دستباف کرمانشاه اشاره کرد و افزود: این نقشه بیشتر شاخص ها و معیارها و بخشی از مقوله فرهنگ، آداب و رسوم استان را در بردارد.

حاصلی با تاکید براینکه بیشتر باید به سمت هدفمندکردن تولیدات گام بر داشت، ادامه داد: باید نیازهای بازار ملی و جهانی را بشناسیم و هربافته ای که در مناطق مختلف استان اتولید می شود با نام استان کرمانشاه در این بازارها عرضه شود.

به گفته وی، این امر موجب مشهور شدن فرش استان در کشور و بازارهای بین المللی و کشورهای همسایه می شود.

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان کرمانشاه ه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نقشه های ساده و بافته شده از رنگ های گیاهی در بازارهای جهانی بیشتر خواهان دارد.

محمود فیضی ادامه داد: جلسه های متعددی به منظور شناخت نیازهای ملی و جهانی با حضور بافندگان، طراحان و کارگاه های تولیدی با هدف به روز کردن نقشه فرش استان به ویژه منطقه سنقروکلیایی برگزار شده که در این مسیر گام برخواهیم داشت.

نقشه فرش دستباف سنقروکلیایی، نقشه ای اصیل و بافتی زیبا در ایران قلمداد می شود، دوگل اکبرآباد، بازوبندی، سروی، حسین آباد، پروانه و دارگل از جمله انواع و طرح های زیبای نقشه فرش این شهرستان است.

سنقروکلیایی با ۹۲ هزار نفر جمعیت در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه واقع شده است.

زهره کریم زاده خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×