اخبار فرش ماشینی

فرش دستباف گران نیست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف یک کالای سرمایه ای است و از این رو به کار بردن لفظ «گران» برای آن منصفانه نیست.

به گزارش ایرنا، حمید کارگر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: فرش دستباف ایرانی نسبت به دوام، نقش و نقش سرمایه ای آن کالای گرانی نیست بلکه در مقایسه با فرش ماشینی و زیراندازها و کالاهای مصرفی که ارزش چندانی ندارند، گران خوانده می شود.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران افزود: با توجه به موارد به کار رفته در فرش دستباف، این کالا با سلامت انسان سازگارتر است و هر چه از زمان مدت استفاده آن بیشتر سپری می شود، از ارزش و اعتبار افزایش می یابد.

کارگر اظهار کرد: در حوزه صادرات فرش دستباف با چالش های متفاوتی رو به رو هستیم که امیدواریم با تدابیر دولت شاهد ایجاد تحول در این بخش باشیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: نیازمند یک عزم ملی برای احیای جایگاه فرش دستباف ایران در داخل و خارج از کشور هستیم و این سازمان برای ارتقای این جایگاه رویکرد متفاوت و جدیدی را در مرکز ملی فرش ایران در پیش گرفته است.

وی بیان کرد: در نیمه نخست امسال بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ تن فرش دستباف به ارزش افزون بر ۱۱۰ میلیون دلار صادر شده است و شاهد رشد صادرات آن هستیم.

کارگر افزود: فرش دستباف ایران به بیش از ۸۰ کشور صادر می شود که در این میان حوزه کشورهای اروپایی، عربی و آمریکا در زمره بازارهای قدیمی و کشورهای چین، روسیه، برزیل، و برخی کشورهای آسیایی جزو بازارهای جدید فرش دستباف ایرانی هستند.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: رسانه ها برای ایجاد رغبت و انگیزه در هنرمندان قالیباف باید با دقت و هوشیاری بیشتری عمل کنند.

کارگر گفت: در فضای تبلیغاتی و رسانه ای باید از تولیدکنندگان فرش دستباف باید به عنوان هنرمند یاد شود نه این که آنان با چهره ای ضعیف که با فقر و تنگدستی مواجه هستند، ترسیم شوند زیرا چنین شیوه ای خدمت به هنرمندان قالیباف نیست.

*ایران در حوزه فرش در دنیا جایگاه ویژه ای دارد

سرپرست سازمان ملی فرش ایران گفت: کشور ایران در حوزه فرش جایگاه ویژه ای در دنیا دارد به طوری که بزرگترین، قدیمی ترین و گرانترین فرش جهان متعلق به کشورمان است.

به گزارش ایرنا ‘حمید کارگر’ چهارشنبه در گردهمایی مدیران استانی فرش دستبافت سراسر کشور در شیراز بیان کرد: امروز دنیا به دست بافته های ایرانی افتخار می کند و بسیاری از فرش های دستباف ایران در موزه های مطرح جهان نگهداری می شود و در معرض دید عموم گذاشته شده است.

وی با اشاره به شعار امسال ‘ اقتصاد و فرهنگ با مدیریت ملی و عزم جهادی’ گفت:توجه به فرش دستباف مصداق عینی تحقق شعار امسال است زیرا بر دو بخش فرهنگ و اقتصاد تکیه دارد.

سرپرست سازمان ملی فرش ایران اظهارداشت: معرفی و احیای فرش دستباف ایران ، نیازمند عزم ملی و جهادی درحوزه فرهنگ و اقتصاد است.

کارگر اضافه کرد: توجه به فرش دستباف ، مزایایی از جمله جلوگیری از مهاجرت به شهرها، سرمایه گذاری و افزایش تولید ملی و اشتغال پایدار را در پی دارد.

وی، به مشکلات فراروی صنعت فرش در کشور اشاره کرد و گفت:در سه سال اخیر مشکلات متعددی در این زمینه به وجود آمده به گونه ای که شاهد کاهش صادرات فرش در کشور بودیم.

این مسوول بیان کرد: صادرات فرش دستباف ایران در سال ۹۲ معادل ۳۱۴ میلیون دلار بود که این رقم کمترین میزان در دهه های اخیر است.

کارگر بدون اشاره به آمار مشخصی گفت:پیش از این یک چهارم فرش دستباف ایران به کشور آمریکا صادر می شد اما به علت وجود تحریم ها این صادرات صورت نمی گیرد و این امر یکی از عمده دلایل کاهش صادرات این کالاست .

وی، عدم آگاهی لازم از بازارهای هدف ، بالا رفتن قیمت مواد اولیه، وقوع نا آرامی در برخی از کشورهای عربی ، اشباع شدن برخی بازارهای سنتی فرش ایران و افزایش هزینه های تولید را از جمله عوامل موثر در کاهش صادرات فرش دستباف ایران بیان کرد.

سرپرست سازمان ملی فرش ایران ادامه داد:این عوامل موجب شده بخشی از فعالان و دست اندرکاران در حوزه فرش دستباف در سال های اخیر از این عرصه کناره گیری کنند.

کارگر، به گردهمایی دو روزه مدیران استانی فرش دستبافت سراسر کشور در شیراز اشاره کرد و گفت:رسیدن به وحدت رویه و زبان مشترک در حوزه فرش دستباف، بازنگری دستور العمل ها و بررسی سیاست های بخش فرش برای حرکت به سمت پویایی، از اهداف برگزاری این گردهمایی است.

در این آیین تفاهم نامه همکاری بین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، استانداری فارس و سازمان ملی فرش ایران در شیراز منعقد شد.

همچنین در حاشیه این گردهمایی ، نمایشگاهی از دست بافته های هنرمندان قالیباف استان فارس در محل هتل همای شیراز برپا شده است.

در این نمایشگاه که به مدت سه روز ادامه دارد، بیش از ۸۰ نوع فرش دستباف استان فارس به نمایش گذاشته شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×