اخبار فرش ماشینی

فرش دستباف تبریز ویترین ایران در جهان است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: فرش دستباف تبریز ویترین ایران در جهان است.

محمدجعفر عظمایی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سهم صادرات فرش دستباف آذربایجان شرقی نسبت به کل کشور ۳۵ تا ۴۰ درصد است، اظهار داشت: سال گذشته به ارزش ۱۸۹ میلیون دلار فرش دستباف منطقه به خارج از کشور صادر شد که سهم بسیار قابل قبولی را شامل می شود و در شش ماهه نخست امسال نیز این امر مهم در حدود ارزش ۶۹ میلیون دلاری صورت گرفته است.

وی افزود: فرش های دستباف استان دارای امتیازات و ویژگی های منحصر به فردی از جمله تنوع در بافت، طرح، نقشه و رنگ بندی است که در مناطق جغرافیایی مختلف به انواع مختلف و دل پسند بافته می شوند.

وی ادامه داد: قالی های هنری و تابلو فرش ها نیز که دارای ارز آوری بالایی هستند در اکثر مناطق روستایی و شهری استان بافته می شوند و در بازارهای جهانی مشتریان و خریداران پر و پاقرصی دارند، لذا از این حیث وجود تعداد بافندگان قالی ماهر و طراحان چیره دست در این زمینه جزو خصوصیات بارز هنر- صنعت قالی آذربایجان شرقی به شمار می آید و با قاطعیت هر چه تمام می توان ادعا کرد ارز آوری قالی و فرش های دستباف آذربایجان به مراتب افزون تر از سایر قالی های مناطق کشور بوده و یک پتانسیل اقتصادی محسوب می شود.

استقبال بازارهای جهانی از فرش های آذربایجان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار داشت: با وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی موجود در کشور، شهرت جهانی فرش دستباف آذربایجان و تبریز عاملی مؤثر در افزایش تقاضا برای محصولات صنعت فرش استان شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: بدین ترتیب صادرات فرش دستباف از وضعیت مناسبی برخوردار بوده و از این نظر در راستای افزایش صادرات با هماهنگی مرکز ملی فرش ایران، هیئت های تجاری مختلفی برای بازاریابی و سلیقه یابی به روسیه، اندونزی، ژاپن، لبنان، ترکیه و سایر کشورها اعزام شده اند و در نیمه دوم سال جاری نیز طراحان، تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان به نمایشگاههای فرش خارجی اعزام خواهند شد.

عظمایی ادامه داد: در حال حاضر فرش ایران به بیش از یکصد کشور جهان همچون آلمان، ایتالیا، کانادا، ژاپن، ترکیه، اسپانیا، لبنان، انگلستان، چین، مکزیک، عربستان، سوریه، اردن، ترکمنستان، آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود و استقبال بسیار خوبی از آن به عمل آمده است.

وی همچنین با اشاره به اشتغال زایی بالای فرش دستباف در آذربایجان شرقی گفت: در سطح استان بیش از ۵۰۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم از صنعت فرش دستباف امرار معاش می کنند که این امر نشان از علاقه بالای مردم این منطقه از کشورمان به این هنر و صنعت ارزشمند دارد.

عظمایی تأکید کرد: ادارۀ فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تمهیداتی برای حمایت از تولید کنندگان قالی و دارندگان پروانه غیر متمرکز فرش دستباف با مدیریت متمرکز برای دریافت تسهیلات مربوطه ایجاد کرده است و در این راستا در مجموع ۳۷ طرح پروانه غیر متمرکز فرش در سال گذشته از محل مشاغل خانگی برای اخذ تسهیلات معرفی شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در خصوص میزان و نحوۀ حمایت از قالی بافان فرش دستباف منطقه نیز گفت: در طول چند سال گذشته از محل بنگاه های زود بازده و مشاغل خانگی و صندوق مهر امام رضا (ع) تسهیلات قابل توجهی به جامعه فرش استان تزریق شده است، لیکن به نظر شخص بنده باید حمایت های بیشتری در این زمینه به عمل آورد تا فعالان و زحمتکشان این هنر و صنعت ارزشمند به سهولت نسبت به تولید قالی و فرش های مرغوب و با کیفیت اقدام کنند.

وی ادامه داد: از تلاش های مجموعه عوامل اجرایی این صنعت رضایت مند باشند، در این خصوص در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۲۱۱ میلیارد ریال برای حمایت از تولید کنندگان این هنر- صنعت به بانک های عامل معرفی شدند و در سال قبل از آن نیز مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق مهر امام رضا (ع) برای قالیبافان و تولیدکنندگان فرش دستباف استان جذب شد.

عظمایی افزود: در کنار این اقدام، ساماندهی و آموزش های لازم در حوزه های تخصصی و راهبردی این هنر- صنعت انجام گرفته است که اتحادیه های صنفی و تعاونی های فرش روستایی و شهری نقش بسزایی در به سرانجام رسیدن این مهم برعهده داشتند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پاسخ به این سئوال که برای معرفی قالی ایران، که همانا ویترین کشورمان محسوب می شود، چه تدابیری اندیشیده اید گفت: در طول سال های اخیر اقدامات متفاوت و مختلفی در این زمینه انجام گرفته است از جمله این که با همکاری مرکز ملی فرش ایران، هیئت های تجاری استان به اغلب کشورهای جهان اعزام گشته و در کنار آن نمایشگاه هایی در خارج از کشور شامل کشورهای آلمان، دانمارک، ایتالیا، چین، ترکیه، ژاپن، روسیه، آفریقای جنوبی، لبنان و برزیل انجام گرفته و در داخل کشور نیز خوشبختانه اقدامات بسیار مناسبی صورت گرفته که همانند ایجاد بزرگترین نمایشگاه و فروشگاه دائمی قالی و فرش در تبریز و هریس جزو بارزترین آنهاست.

وی ادامه داد: همچنین ساخت و تولید مستند قالی آذربایجان با همکاری و مساعدت سازمان صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی و راه اندازی برنامۀ رادیویی و تلویزیونی قالی با همکاری بخش رسانه، برگزاری نمایشگاه فصلی فرش، جشنواره های فروش فرش و گره زرین قالی آذربایجان، همایش های متفاوت قالی و حمایت و تجلیل از جامعۀ قالی بافان و دست اندرکاران مربوطه بخشی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه بوده است.

 

منبع: کارپتور

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×