اخبار فرش ماشینی

فرش دستباف ایران از نظر کیفیت و زیبایی حرف اول را می زند

 ادواردو ماتین آرمنیز با اشاره به شهرت فرش ایرانی گفت: بی شک فرش ایرانی یکی از مشهورترین فرش ها در جهان از نظر کیفیت و زیبایی است و قدمت این هنر – صنعت در ایران به هزاران سال پیش بازمی گردد و هیچ کشوری در این زمینه به اندازه ایران قدمت ندارد و همین امر برتری ایران را در این هنر به خوبی نمایان می کند.

سفیر فیلیپین یاد آور شد: دو سال پیش نیز از نمایشگاه فرش بازدیدی داشتم اما در بازدید امروز شاهد افزایش کیفیت و برگزاری منظم تر و کارآمدتر این نمایشگاه هستم.

وی با اشاره به اهمیت هنر صنایع دستی خاطرنشان کرد: در زندگی ماشینی و مدرن امروزی که همه چیز از حالت سنتی آن خارج شده هنرهایی از این دست نشانگر ارزش بیش از پیش و برتری تولیدات ساخت دست انسان است که باید برای آن ارزش خاصی قایل شد.

سفیر فیلیپین افزود : بی شک یکی از پایه‌های تجارت بین دو کشور دوستی و مودت بین آنان است که ایران با دارا بودن این پتانسیل قطعا همکاری‌های مناسبی را میان کشورها برقرار خواهد کرد.

وی بابیان اینکه ماموریتش در تهران توسعه روابط اقتصادی دو کشور است ، اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد گسترش همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها باشیم.

تولید و تجارت فرش دستباف مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

با تحریک بازار داخلی و توسعه صادرات فرش دستباف می توان برای گروه بزرگی از هموطنان کار و درآمد پایدار فراهم کرد.
بنابر گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه فرش با بیان مطلب فوق، تولید فرش دستباف را مصداق بارز اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

رحمانی تاکید کرد: کارگاه های فرش دستباف را می توان با سرمایه گذاری اندک در خانه های شهری و روستایی و محله ها ایجاد کرد تا مردم بدون نیاز به رفت و آمد صاحب حرفه و درآمد شوند.

وی افزود: براساس برنامه دولت، امسال باید ۱۰ میلیارد دلار بر ارزش صادرات غیر نفتی کشور افزوده شود که بخشی از این ۱۰ میلیارد دلار باید از صادرات فرش دستباف تامین شود و در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت با تمام توان از تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف حمایت می کند.

رضا رحمانی که در دوره پیشین مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تبریز و رئیس کمیسیون صنایع و معادن بود اظهار امیدواری کرد که بیمه قالیبافان با تامین اعتبار لازم از سوی سازمان تامین اجتماعی، به طور کامل و فراگیر به مرحله عمل و اجرا برسد.

وی همچنین ضمن بازدید از برخی سالن ها و غرفه های نمایشگاه با مشارکت کنندگان، تولید و صادرات کنندگان فرش گفتگو کرد.

استقبال از کارگاه های آموزشی مرکز ملی فرش ایران

در دومین روز برگزاری نمایشگاه فرش دستباف کارگاه های آموزشی که در سالن اختصاصی مرکز ملی فرش ایران برگزار می شود با استقبال علاقمندان روبرو شد.

اولین کارگاه آموزشی با موضوع مهارت فروش حرفه ای با رویکرد فرش دستباف توسط دکتر اسماعیل مزروعی در نوبت صبح برگزار شد.
در این کارگاه در خصوص ویژگی های خریداران قدیمی و جدید، ویژگی های فرش های قدیمی و جدید، افسانه های فروش، انواع مشتریان، مهارتهای فروشندگی، بررسی شخصیت خریداران- علایم خرید، اصول دهگانه مشتری مداری و تاثیر تبلیغات و بازاریابی بر فروش بحث و تبادل نظر شد.

در نوبت بعد از ظهر نیز کارگاه آموزشی آشنایی با طرح و رنگ و جغرافیای قالی بختیاری با محورهای آشنایی با پیشینه فرش بختیاری، آشنایی با طرح و نقوش بختیاری، جغرافیای منطقه کوچ بختیاری و شناخت تکنیک های بافت برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی یوسف صمدی بهرامی مدرس دانشگاه هنر به ارائه توضیحاتی جهت آشنایی شرکت کنندگان با این هنر دستباف پرداخت.

نمایش فیلمی از کوچ عشایر و مشقات و سختی هایی که در این راه متحمل می شوند بخشی از برنامه های این کارگاه بود.
براساس آموزش های ارائه شده در این کارگاه، تولیدات زیرانداز عشایر ایل بختیاری اصولا براساس نقوش ذهنی بوده و به علت وابستگی زندگی نقوش دام در بافته های آنان برجسته شده است.

همچنین در توضیحاتی در خصوص نقوش این فرش ها گفته شد که در نقوش بختیاری تنوع بسیار بوده و بافته ها شامل انواع مختلف نقوش (درختی، حیوانی، لچک ترنج، بندی، گلدانی، محرمات، شکارگاه و قابی ) است و رنگ های این فرش ها به راحتی قابل شناسایی است و چون در رنگرزی از رنگزاهای گیاهی استفاده می شود کیفیت آن عمدتا بالاست. نقوش این فرش ها عمدتا حامل پیامی از طرف عشایر بافنده است زیرا آن ها در زندگی خود عمدتا از طبیعت پیام می گیرند و این پیام ها را انتقال می دهند.
گفتنی است که مرکز ملی فرش ایران برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد و متنوعی را در ایام برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف برنامه ریزی کرده است.

کتابچه معرفی فرش مناطق چالش تر و خراسان شمالی منتشر شد

در آستانه بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران دو کتابچه در معرفی فرش مناطق ایران از سوی مرکز ملی فرش ایران منتشر شد.

در برگه های معرفی فرش منطقه چالش تر، پس از معرفی منطقه و بیان ویژگی های آن به صنایع دستی، پیشینه فرش چالش تر و ویژگی ها و علل شهرت آن پرداخته شده است.

در این کتابچه با اشاره به وجود تنوع طرح و رنگ فرش در این منطقه، الگوی کلی طراحی فرش چالش تر به ده حوزه خشتی و قابی، لچک و ترنج، گل مینا، گلدانی، محرابی، محرابی، گل و بلبل، کف ساده، شکارگاه، درختی و بته ای اشاره شده است.

در برگه اطلاع رسانی و معرفی فرش مناطق استان خراسان شمالی نیز پس از معرفی ویژگی های طبیعی و اقتصادی اشاره ای به مناطق قالی بافی این استان اشاره شده است.

همچنین معرفی قالی دویدوخ و جرگلان و ویژگی های بافت، رنگرزی و طراحی در این استان از دیگر مطلب این کتابچه است.

دو کتابچه در بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از یکم تا هفتم شهریورماه ارایه می شود.

فرش دستباف با سرمایه گذاری اندک هزاران شغل خانگی امن می آفریند

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف اظهار امیدواری کرد که رونق تولید و صادرات این کالا، موجب ایجاد کار و درآمد پایدار برای هزاران هموطن در چهار گوشه ایران شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی یاد آور شد که قالیبافی به عنوان یک حرفه خانوادگی می تواند در کارگاه های کوچک خانگی و محلی ، با سرمایه گذاری اندک شغل و درآمد امن و مورد اعتماد در محیطی سالم برای اعضای خانواده ها بویژه برای دختران و زنان ایجاد کند و در افزایش سطح زندگی و رفاه خانواده ها نقش بزرگی ایفا نماید.

وی تامین مواد اولیه مرغوب در اقصی نقاط کشور برای تولید فرش و گلیم و جاجیم و گبه مرغوب را عامل مهمی در افزایش کیفیت تولید این محصولات ذکر کرد و اظهار امیدواری نمود که مرکز ملی فرش ایران به عنوان سیاستگذار و متولی این بخش مهم اقتصاد کشور، دست تولید کنندگان و بافندگان فرش دستباف را در تامین مواد اولیه مرغوب و تجهیزات مناسب فرشبافی بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با اشاره به اینکه وی به اتفاق فرهنگی نماینده تبریز و محجوب نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ،طرح بیمه قالیبافان سراسر کشور را تهیه و پیشنهاد کرده اند گفت :متاسفانه با اینکه این طرح به تصویب نمایندگان مجلس رسیده و لازم الاجراست اما فعلا به دلیل کسر بودجه تامین اجتماعی ،امکان اجرایی و عملی شدن آن فراهم نیامده است. قاضی پور تاکید کرد که با این حال وی و همکارانش در مجلس پیگیر اجرایی شدن بیمه قالی بافان در سراسر کشور هستند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×