اخبار فرش ماشینی

فرش دستبافت ایران مورد بی مهری قرار گرفته است

 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل با تاکید بر اهمیت و جایگاه ارزشمند فرش دستبافت و هنر فرشبافی گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته این هنر و صنعت دستی اصیل ایرانی مورد بی مهری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، طاهر شریفی ، یکشنبه شب در آیین گشایش هشتمین نمایشگاه فرش دستبافت اردبیل افزود : به مقوله فرش دستباف و هنر فرشبافی ایران در گذشته هیچگاه از دیدگاه فرهنگی نگریسته نشده و این درحالیست که فرش ایران هویت کشور محسوب می شود.

وی اظهار کرد: همواره در کشورهای مختلف بویژه اروپا هرگاه از فرش های گران قیمت و نفیس سخن به میان می آید بدون تردید در وهله اول نام فرش ایران به اذهان خطور می کند.

وی ادامه داد : فرش دستبافت ایران که زمانی در دنیا حرف های زیادی برای گفتن داشت و مقام اول این هنر و صنعت دستی را به خود اختصاص داده بود اکنون به گونه ای از گذشته خود فاصله گرفته که فعالان و زحمتکشان این عرصه از بافته های خود که در حقیقت دسترنج شان است نفعی نمی برند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شریفی افزود : هر منطقه ای در ایران در زمینه هنر فرشبافی دارای گرایش و ویژگی های هنری خاص خود است و فرش اردبیل نیز به لحاظ نقشه و رنگ خصویت خاص خود را دارد.

وی بیان کرد : اگر واژه خیانت را به کارنبریم باید از اصطلاح غفلت متولیان امر در گذشته برای در حاشیه ماندن فرش به عنوان هنر و صنعت دستی اصیل ایرانی استفاده کنیم.

معاون استاندار اردبیل گفت: غفلت از فرش دستبافت به جایی رسید که کارخانه های عظیم تولید فرش ماشینی در نقاط مختلف کشور راه اندازی شد و سالانه حجم هنگفتی از فرش ماشینی را تولید و روانه بازار مصرف می کنند ولی باوجود این بی مهری ها ؛ هرگز فرش ماشینی نتوانسته جای فرش دستبافت را در میان علاقه مندان به این هنر و صنعت دستی در نقاط گوناگون دنیا بگیرد.

وی خصوصیات منحصر به فرد و هنری فرش دستبافت را عامل اصلی حفظ علاقه اکثریت مردم دنیا به آن دانست و ابراز امیدواری کرد که مسوولان ذیربط در دولت تدبیر و امید با تغییر رویه و دیدگاه موجود به فرش دستبافت بتوانند این صنعت دستی ارزشمند کشورمان را به جایگاه اصلی خود بازگردانند.

شریفی ادامه داد : جهت گیری های مثبتی در ماه های اخیر در زمینه فرش دستبافت شروع شده و امید می رود که با کمک به سرمایه گذاری در این هنر و صنعت دستی و نیز فراهم شدن زمینه صادرات آن ضمن احیا در منطقه به پیشرفت اقتصادی استان نیز منجر شود.

وی همزمانی برپایی نمایشگاه فرش دستبافت اردبیل با گرامیداشت هفته ملی اردبیل را تقارن مثبت دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا در هشتمین نمایشگاه فرش دستبافت اردبیل بافندگان و هنرمندان استان های خراسان رضوی، آذربایجان غربی، آذربایجانشرقی، زنجان، یزد و اردبیل شرکت دارند.

انواع فرش دستبافت و تابلو فرش این استان ها در ۴۰ غرفه در این نمایشگاه عرضه شده اند. این نمایشگاه از امروز تا ۱۷ مرداد ماه جاری در محل نمایشگاه بین المللی اردبیل دایر خواهد بود. زمان بازدید از این نمایشگاه نیز از ساعت ۱۶ تا ۲۲ تعیین شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×