اسلاید شومقالات فرش ماشینی

فرش جان‌دار بخرید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش‌ها، فقط یک‌ پوشش برای زمین یا محیطی که در آن زندگی می‌کنیم نیستند. بلکه اجزایی جان‌دار و زیبایند که به خانه‌ها جان می‌دهند. این وسیله، در خانه ما ایرانی‌ها نقش اساسی دارد و توجه زیادی به آن می‌شود. زمانی که یک فرش را در خانه پهن‌ می‌کنید، مجموعه‌ای از زیبایی، نقش و رنگ را در آنجا قرار می‌دهید.

در واقع می‌توان گفت فرش‌ها، جزوی از زیباترین دست‌ساخته‌های بشرند که می‌توانند چشمتان را از هنر و زیبایی پر کنند.

خرید فرش چالش‌های فراوانی به همراه دارد. پیدا کردن فرشی که همه عناصر زیبایی، جذابیت، رنگ و راحتی را با هم داشته باشد، نیازمند توجه به چند نکته است. برای آنکه یک فرش تمام عیار و بی‌نظیر بخرید، حتما نکات زیر را در نظر بگیرید.

چطور یک فرش خوب انتخاب کنیم

کارگاه رنگرزی در ترکیه
کارگاه رنگرزی در ترکیه

 

برای آنکه خریدی موفق در زمینه فرش‌ها داشته باشید، علاوه‌بر سلیقه و علاقه خود در طرح و رنگ، باید به نکته‌های اساسی‌تر توجه کنید. نکته‌هایی که می‌توانند آسایش و راحتی شما را فراهم کنند و به خانه‌تان جان ببخشند.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۱. توجه به جنس فرش

irl peeks through cotton cords on a loom at a rug factory - Kerman -
دختر قالیباف در کارگاهی در کرمان- عکاس: Thomas Abercrombie

اولین نکته در خرید یک فرش خوب، توجه به جنس و نوع الیاف آن است. فرقی نمی‌کند که شما فرش ماشینی می‌خرید یا فرش دستباف. مهم این است، فرشی را انتخاب کنید که الیاف به کار رفته در آن، کمترین مشکل را برایتان ایجاد کند.

اگر در منزلتان کودک یا فرد سالخورده‌ای دارید، از خرید فرش‌های تزیینی خودداری کنید. زیرا این نوع فرش‌ها، پرز زیادی دارند که در هوا پراکنده شده و باعث ایجاد حساسیت‌های تتفسی و آلرژی می‌شوند.همچنین فرش‌هایی را انتخاب کنید که نرمی و لطافت بیشتری دارند و در تماس با بدن، خصوصا بدن کودکان، مشکلی ایجاد نمی‌کنند. برای این مورد، فرش‌های دستتباف انتخاب‌های بهتری هستند.

فرش‌های ماشینی به جهت آنکه با الیاف پلی پروپیلن و نایلون بافته می‌شوند، معمولا روی سرامیک سر می‌خورند و حرکت می‌کنند. در حالیکه فرش دستباف اینطور نیست و به خاطر جنس نخ ابریشم و فرش، معمولا یک جا ثابت می‌ماند. این ویژگی از نظر راحتی در حرکت روی فرش اهمیت دارد و نگرانی از زمین‌ خوردن یکباره را از بین می‌برد.

فرش ماشینی به خاطر الیاف نایلونی درون خود، مو و آلودگی‌ها را بیشتر جذب می‌کند. اما فرش‌های دستباف آلودگی را به خود نمی‌گیرند و از این نظر حائز اهمیت‌اند. اگر هزینه کردن برای خرید فرش دستباف برایتان مشکل است، حتما فرش ماشینی با تراکم بالا، گره‌ها و استحکام بیشتر بخرید.

 

۲. دقت در میزان ماندگاری

از آنجایی که فرش‌ها، در خانه‌های ایرانی مصرف زیادی دارند و به اصطلاح بیشتر پا می‌خورند، میزان ماندگاری آن‌ها بسیار مهم است. در قدم اول برای انتخاب فرش، کاربرد آن را مشخص کنید. دوست دارید فرشتان را در کدام بخش از خانه یا محل کارتان پهن کنید؟ آیا مکانی که انتخاب کرده‌اید، رفت‌و‌آمد زیادی دارد؟

اگر می‌خواهید فرشتان کمترین میزان تغییر حالت و بیشترین ماندگاری را داشته باشد، فرشی بخرید که در آن از الیاف اولفین استفاده شده است. فرش‌هایی با الیاف نایلون نیز، دوام زیادی دارند و خیلی دیر حالت خود را از دست می‌دهند.

 

۳. توجه به ثبات رنگ

رنگ فرش، عامل مهمی است که نیمی از زیبایی و جلوه آن را تامین می‌کند. زمانی که برای خرید فرش اقدام می‌کنید، حتما به ترکیب‌ رنگ‌ها و ثبات آن توجه کنید. رنگ یک فرش در جهت خواب آن، تیره‌تر و در جهت عکس خواب، روشن‌تر است. دقت کنید که رنگ فرش‌ها باید در تمام سطح فرش یکنواخت باشند.

برای آنکه بتوانید ثبات و مرغوبیت رنگ یک فرش‌ را بسنجید، بهترین راه، امتحان آن با یک تکه پارچه مرطوب است. تکه پارچه ترجیحا سفید رنگ و البته تمیز را مقداری نمناک کنید. سپس روی بخش‌های رنگی فرش بکشید. از این طریق به خوبی می‌توانید ماندگاری و دوام رنگ آن را بسنجید.

 

۴. دقت به بافت، تراکم و پودها از طریق مشاهده پشت فرش

کارگاه رنگرزی
کارگاه رنگرزی

بیشتر بخوانید: مزایای خرید فرش ماشینی از فروشگاه های اینترنتی

 

برای آنکه میزان یکدستی و تراکم یک فرش را ببینید، به پشت فرش توجه کنید. نوع بافت، میزان گره‌ها، یکدستی در گره فرش و تراکم پودها از طریق مشاهده پشت فرش ممکن است.

برای تعیین میزان گره‌ها، به یک ذره‌بین مجهز به واحدهای اندازه‌گیری نیاز دارید. بنابراین می‌توانید تعداد گره‌ها در طول و عرض را بشمارید و سپس در هم ضرب کنید. از این طریق تعداد گره‌های واحد فرش را محاسبه کنید.

اگر فرشی که انتخاب کرده‌اید، از نوع فرش‌های یک پوده است، هیچگاه پود فرش در آن دیده نمی‌شود. در فرش‌های دو پوده و بیشتر، در پشت فرش امتداد پودها دیده می‌شود. توجه کنید اگر ردیف‌های بافته شده، بهتر کوبیده شده باشند، پودها کمتر به چشم می‌خورند.

 

۵. هماهنگی با دکوراسیون خانه

برای خرید فرش حتما وسایل و دکوراسیون خانه را در نظر بگیرید. ترکیب فرش‌ها با دیگر وسایل منزل و هماهنگی آن‌ها با هم، می‌تواند زیبایی آن را چند برابر کند. فرش‌هایی با طرح‌ هندسی و خطوط شکسته، برای خانه‌هایی با دکور و مبلمان مدرن مناسب‌ است. فرش با نقش ترنج در سالن‌های پذیرایی بیشتر جلوه می‌کنند. زیرا نقش آن‌ها بهتر دیده می‌شود. اگر قالی با طرح سراسری و یا خنثی می‌خرید، در سالن غذاخوری، نشیمن یا فضای کتابخانه استفاده کنید.

 

جمع‌بندی

فرش ماشینی مدرن
فرش ماشینی مدرن

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرش ماشینی

 

زمانی که تصمیم به خرید فرش می‌گیرید، بهتر است آن را از همه ابعاد بررسی کنید. علاوه‌بر بودجه‌ای که در اختیار دارید، نکات مهم خرید و تهیه فرش را مورد توجه قرار دهید. اگر دوست دارید یک قالی تمام عیار، با زیبایی خیره‌کننده و جلوه بی‌نظیر داشته باشید، می‌توانید با مشاوران متخصص در این زمینه صحبت کنید‌. ما در ایفرش، با ارائه مشاوره‌های حرفه‌ای در زمینه خرید فرش می‌توانیم شما را از صفر تا صد تهیه آن همراهی کنیم. همچنین با خرید آسان و بدون دردسر فرش‌ها از سایت ایفرش می‌توانید هر آنچه را که دوست دارد، به راحتی تهیه کنید.

پس تا دیر نشده، وارد سایت ما شوید و با شماره‌های مرتبط در این زمینه تماس بگیرید. ما در کنارتان هستیم تا بهترین انتخاب و مناسب‌ترین خرید را داشته باشید و از آن لذت ببرید.

 

گردآوری: نسترن زینل‌لی

 

 


 

ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com
جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

منبع
beytootenamnak

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×