اخبار فرش ماشینی

از فرش تا پوشاک

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دریا سبحه - کارشناس ارشد مهندسی نساجی

انسان های نخستین با دقت در رفتار پرندگان، سعی کردند با درهم بافتن الیاف و شاخه های درختان، زیراندازی برای خود تهیه کنند که بیشتر شبیه به حصیربافی امروزه بوده است.

پس برای حفظ خود از سختی و سرمای زمین، در ابتدا از پوست حیواناتی نظیر ، بز و گوسفند استفاده میکردند و بعد از آن با پیشرفت انسان، نمد اولین زیرانداز گرم و ضخیم بود. ( نمد ، پارچه ای کلفت که از پشم یا کرک مالیده تهیه میشود و برای تهیه نمد، عمل بافت انجام نمیشود و با ایجاد حرارت، فشار و رطوبت، باعث درهم پیچیدن الیاف پشم می شوند).

با پیشرفت بیشتر انسان در فنون ریسندگی و تابندگی نخ های پشمی و با بکارگیری نخ های افقی و عمودی ( تار و پود ) و گره، فرش پرزدار ابداع شد.

این هنر فاخر از دیرباز مورد توجه و استقبال کشورهای دیگر، مخصوصا کشورهای اروپایی بوده و بی شک نشانه ی تاریخ و فرهنگ ایران است.

نقوشی که در فرش های دستباف ایران دیده میشود مانند « بته جقه » ، توجه بسیاری از طراحان بنام دنیا را به خود جلب کرده است و آنها با الهام گرفتن از این نقوش در تزیین و طراحی لباس و اکسسوری استفاده کرده اند .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بته جقه

نقشی تزیینی شبیه سروی خمیده به نشانه فروتنی است که به حدود ۲۵۰۰ سال پیش برمیگردد. البته به شکل شعله آتش ، میوه ، درخت کاج ، مرغی که سر در سینه فروبرده هم اشاره شده است و گروهی مظهر شعله آتشکده های زرتشتی میدانند . در زبان انگلیسی معمولا به نام مخروط لاغر شده یا میوه کاج باریک شده است.

در دنیای فشن غرب بود که اولین بار از طرح بته جقه رونمایی شد و طراحان در کروات و دستمال گردن مردانه از آن استفاده کردند.

بته جقه روی کروات و دستمال گردن مردانه
بته جقه روی کروات و دستمال گردن مردانه

یکسری از طراحان و شرکت هایی مانند :

Roberto cavalli , Givenchy , Tory Burch , Ralph Lauren ,Tim Coppens Burberry , Martin Margiela , Hermes  و… از خود فرش یا تکه هایی از فرش و گلیم در لباس و اکسسوری های خود استفاده کرده اند و یکسری دیگر از نقوش فرش های دستباف با استفاده از روش چاپ استفاده نموده اند و مورد استقبال مصرف کننده قرار گرفته است.

Hermes (هِرمِس ) : قدیمی ترین برند جهان است که توسط Thierry Hermes در سال ۱۸۳۷ در فرانسه تاسیس شد. این برند سرشناس برای کالکشن سال ۲۰۱۲ خود ، به سراغ فرش تبریز رفته و از زیبایی هنر ایرانی در لباس های خود استفاده کرده است . این برند ، پارچه ای از جنس ابریشم را عرضه کرد و طرح این پارچه را «طرح تبریز» نامگذاری کرد و در کالکشن ۲۰۱۲ از این پارچه استفاده نمود.

Hermes (هِرمِس )
Hermes (هِرمِس )
Hermes (هِرمِس )
Hermes (هِرمِس)

Maison Margiela : یک خانه مد لوکس فرانسوی است که در سال ۱۹۸۸ توسط مارتین مارجلا ، طراح بلژیکی تاسیس شد. در سال ۲۰۱۲ برای رونمایی از کالکشن بهاره خود ، تمام سکوی نمایش را از فرش های ایرانی پوشانده بود و مدل ها لباس هایی به همراه پلاستیک شفاف بر تن داشتن و جالب اینجاست که لباس ها طوری بود که گویی این مدل ها به دور خود، فرش پیچیده اند ولی حقیقت این است که این لباس ها، پارچه هایی براق با نقوش فرش ایرانی به همراه ریشه هایی بود که این ریشه ها حس واقعی بودن فرش به دور مدل ها را القا میکرد و جدا از این لباس ها ، یکی از مدل ها بوتی از جنس فرش به پا داشت.

Tim Coppens (تیم کوپنس) : یک طراح لباس بلژیکی است.تیم کوپنس در بلژیک متولد و بزرگ شده است و studio coppens (استودیوی طراحی لباس نیویورک) در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. او در کالکشن بهار ۲۰۱۲ خود ، از فرش های قدیمی به همراه چرم سفید استفاده کرد.

Tim Coppens (تیم کوپنس)
Tim Coppens (تیم کوپنس)

 Ralph Lauren (رالف لورن) : یک طراح مد آمریکایی که برند خود را با همین نام در سال ۱۹۶۷ راه اندازی نمود.این برند لوکس، کالکشنی از کیف های خود را در سال ۲۰۱۳ اراِئه کرد که در این کالکشن چیزی که جذابیت کیف ها را بیشتر کرده بود، تلفیق فرش با چرم بود.

 Ralph Lauren( رالف لورن)
Ralph Lauren( رالف لورن)

Roberto Cavalli (روبرتو کاوالی) : تاریخچه این برند از سال ۱۹۷۲ توسط طراح ایتالیایی به نام روبرتو کاوالی آغاز میشود. علاوه بر روبرتو کاوالی که خط اصلی و لاکچری این کمپانی محسوب میشود ، جاست کاوالی (just cavalli) که یکی از زیر برندهای روبرتو کاوالی است، کلکسیون کژوال و گروه مخاطب جوان را ارائه میدهد. جاست کاوالی در کالکشن ۲۰۱۴ ، لباس هایی الهام گرفته از فرش را ارائه کرد.

Roberto Cavalli (روبرتو کاوالی)
Roberto Cavalli (روبرتو کاوالی)

Burberry ( بربری ) : این شرکت در سال ۱۸۵۶ توسط توماس بربری در شهر باسینگستوک تاسیس شد . توماس بربری این برند را زمانی که فقط ۲۱ سال سن داشت بنا کرد. این برند در سال ۲۰۱۴ کیف های خود را در کالکشن پاییزه، با استفاده از گلیم ارائه کرد.

Burberry ( بربری )
Burberry ( بربری )
Burberry ( بربری )
Burberry ( بربری )

Givenchy (ژیوانشی) : یک کمپانی فرانسوی است که در سال ۱۹۵۲ توسط طراح فرانسوی به نام (Hubert de Givenchy) تاسیس شد. ریکاردو تیشی (Riccardi Tisci) یک طراح مطرح ایتالیایی است . او در سال ۲۰۰۵ به عنوان مدیر طراحی خط تولید لباس ها و اکسسوری های این برند انتخاب شد. وی در ساال ۲۰۱۵ در کالکشن پاییزه ژیوانشی از طرح فرش ایرانی استفاده کرده است.

Givenchy (ژیوانشی)
Givenchy (ژیوانشی)

Tory Burch (توری برچ) : یک خانم طراح ۵۵ ساله آمریکایی است که در سال ۲۰۱۵ ، کالکشن خود را بر اساس نقوش گلیم و فرش ارائه کرد و رنگ های زرد ، خردلی ، قرمز ، کرم و آبی در این کالکشن به چشم میخورد

Tory Burch (توری برچ)
Tory Burch (توری برچ)

Tory Burch (توری برچ)

امروزه فرش به غیر از زیرانداز ، در صنعت مد و پوشاک هم قابل استفاده است

Artemisdesign
Artemis-design

 

chloe
chloe

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×