اخبار فرش ماشینی

فرش ایرانی ؛ هنر جهان تراز که باید پاس داشت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش ایران ویژگی های هنری ، تجاری ، جغرافیایی و تاریخی و ویژگی جهان تراز دارد
فرش دستباف ایرانی ؛ هنر جهان تراز که باید پاس داشت و دامنه زیادی از تنوع در نقشه ها و تولیدات را دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ باید عرصه های مجازی و محیط های علمی با تولید فرش های سنتی دستبافت ترکیب شود و به همین منظور این دانشنامه را در مرحله بارگذاری مطالب داریم .
فرش دستبافت ما همچنان در صدر انتخاب مشتریان جهانی است و باید با ثبت نشان فرش ایرانی آن را از آفت جعل و تقلب در بازارهای هدف مصون بدایم.
هنر صنعت فرش ایران با ثبت برندهای جهانی و نشانهای ایرانی می‌تواند جایگاه ایران را  تقویت کند.
در نمایشگاه برترین فرش های ایرانی در مجموعه تاریخی کاخ نیاوران ، گنجینه گرانبها از هنرمندان ایرانی برپا شده است که با سرانگشتان خود نقشهای خیالی می‌بافند.
اتحادیه های صنفی مرتبط با فرش دستبافت تهران و ایران برای اولین باربزرگترین نمایشگاه فرش دستبافت ایرانی را در مجموعه تاریخی نیاوران با حضور بی نظیرترین وبرگزیده ترین برندهای ایرانی برگزار کرده اند.
یکی از تولید کنندگان می‌گوید : بانوان و دختران قشقایی بدون نقشه و با تکیه بر داشته‌های ذهنی فرش می بافند که یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد این بافندگان است.
در این نمایشگاه مجموعه‌ای از فرش های تبریز، کاشان، نایین ،‌ کاشمر ،‌اردکان و اصفهان و دیگر مناطق برپا شده است.
حمایت از تولید کنندگان و عرضه محصولات به مشتریان بدون واسطه و ارائه خدمات ویژه تعویض فرشهای کهنه با نو از اهداف این نمایشگاه اعلام شده است.
ایران هم اکنون ۴۰ درصد از بازار صادرات فرش دنیا را در اختیار دارد .
سهم ایران از بازار ۸۰۰ میلیون دلاری فرش دستباف در سال ۲۰۱۴ معادل  ۳۳۰ میلیون دلار بوده است .
هندوستان با ۳۰ درصد ، پاکستان ۱۵ درصد و ترکیه ۱۱ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند و نپال و افغانستان هم ۳ درصد از بازار جهانی فرش دستباف را دراختیار دارند .
آلمان مرکز توزیع فرش اروپا و آمریکاست و اشتیاق برای خرید فرش دستباف بیش از گذشته شده است.
تولید فرش دستباف نسبت به سال‌های قبل با افزایش روبه‌رو بوده بطوریکه در سال گذشته ۳ تا ۵.۳ میلیون متر مربع فرش دستباف در کشور تولید شد.
مواد اولیه و دستمزد مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت تمام شده فرش دستباف است و با توجه به مشکلات اقتصادی در چند سال اخیر تعداد شاغلان این حوزه کاهش پیدا کرده و یکی از عوامل نیز پرداخت یارانه‌های نقدی بوده که موجب شده تا تولیدکنندگان دست از تولید بکشند.
۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر بطور مستقیم در این هنر صنعت اشتغال دارند و مشکلات جهانی و نبود خریدهای بین‌المللی نیز در کاهش تولید و کاهش افراد شاغل در این صنعت موثر است به طوری که در دوره‌ای ۵ تا ۶ میلیون متر مربع تولید و حدود ۲میلیون نفر شاغل در این حوزه گزارش می شد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران می گوید  ما نه تنها نگران حضور چین در فرش دستباف نیستیم بلکه در سال های اخیر این کشور از رقیب به مشتری خوب تبدیل شده است.
حمید کارگر می افزاید : اینکه چین بتواند در تولید و صادرات فرش دستباف گریبان ایران را بگیرد یک افسانه است ، چینی ها در این سال ها به تدریج از دایره تولید و رقابت با ما خارج شده و به وارد کننده فرش تبدیل شده اند.
وی می گوید : ۴۸۰ هزار قالیباف در سطح کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند و مرکز ملی فرش ایران با همکاری صندوق بیمه کارافرینی امید به جای تزریق مستقیم نقدینگی به این بخش ، با اعطای تسهیلات با نرخ ۴ درصدی از پشتیبانان تولید حمایت می کند.
کارگر می گوید : هرچند فرش ماشینی تنگناهایی برای فرش دستباف ایجاد کرده است اما فرش ماشینی از نظر عمر و دوام قابل مقایسه با فرش دستباف نیست.
گرچه واردات فرش دستباف ممنوع نیست اما وضع تعرفه ۴۰ درصدی بر واردات این کالا باعث شده است تا واردات رسمی فرش دستباف نداشته باشیم و طبق امار گمرک واردات فرش دستباف همواره صفر بوده است.
خوشبختانه بیشتر مواد اولیه فرش دستباف در داخل تامین می‌شود و فقط برخی نخ‌های ابریشم و مواد رنگی از خارج کشور وارد می‌شود به همین دلیل وابستگی کمتری به خارج از کشور وجود دارد.
 از سوی دیگر با توجه به فضای رقابتی در بازارهای بین‌المللی روز به روز کیفیت فرش دستباف ایرانی افزایش پیدا کرده است. این درحالی است که ایران همواره سعی کرده کیفیت محصولات خود را در فرش‌های ریز بافت افزایش دهد چرا که امکان رقابت برای کشورهای رقیب کمتر وجود دارد.
به طور معمول نحوه توزیع تقاضا در بازارهای بین‌المللی و داخلی به نحوی بوده که ۸۰ درصد تقاضا در بازارهای بین‌المللی وجود داشته و ۲۰ درصد بازار داخلی، اما با وجود تحریم‌های امریکا و رکود بازارهای اروپایی این نسبت به ۶۰ درصد در بازارهای بین‌المللی و ۴۰ درصد در بازار داخلی تغییر پیدا کرده است.
صنعت فرش دستباف ایرانی برای آنکه دوباره به روزهای اوج خود بازگردد علاوه بر تلاش برای رفع تحریم‌ها نیازمند فرهنگسازی و تبلیغات و همچنین ثبت نشان نقش های فرش ایرانی است تا علاوه بر افزایش تقاضا، سرمایه‌گذاران و شاغلان بیشتری را به این صنعت جذب کند.
هنر – صنعت فرش دستباف ایران همچنان انتخاب نخست جهانیان است و همه در جهان  فرش و فرش دستباف را با نام ایران می شناسند و از هیچ رقیبی هراس نداریم.
چین که از تولید کنندگان فرش دستباف است ، پنجمین وارد کننده فرش ایران محسوب می شود و به ۸۰ کشور صادر می کنیم.
اما این هنر و صنعت و مزیت را باید پاس بداریم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×