اخبار فرش ماشینی

فرش ابریشم قم سرآمد در دنیا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش ابریشم قم به تنوع و ظرافت بافت خود سرآمد فرش ها در دنیاست

 

صنعت قالیبافی در استان قم از زمان های دور رواج داشته است. این صنعت ابتدا در بین روستاییان و عشایر این استان مرسوم بود و همان طور که گفته شد در ابتدا قالی هایی که بافته می شدند از کیفیت مناسبی برخوردار نبودند. اما فرش ابریشم قم که به شکل امروزی بافته می شود از حدود هشتاد سال پیش و در دومین دهه قرن بیست میلادی رایج شد. این مقطع زمانی با ورود تجار کاشانی به قم مصادف بود که دارهای قالی را به شهر قم بردند و در مقیاسی محدود این نوع از فرش بافی را در آنجا شروع کردند.

این نوع قالیبافی در کمتر از دو دهه در قم راه پیشرفت خود را طی کرد و وارد فاز تجاری شد و برای خود اسم و رسمی پیدا کرد و در شهر قم رایج شد و به تدریج در روستاها و مناطق اطراف نیز گسترش یافت و فرش ابریشم قم را به یک فرش ممتاز تبدیل کرد.

یکی از مشهورترین فرش های دستباف ایرانی ، فرش ابریشم قم است. فرش ابریشم قم از جمله فرش هایی است که بازار آن محدود به داخل ایران نیست بلکه در سراسر دنیا مشتریان خاص خود را دارد. یکی از مهمترین ویژگی های فرش ابریشم استان قم این است که به اندازه ای زیبا و طبیعی بافته می شود که در نگاه اول چنین به نظر می رسد که یک تابلو نقاشی است. از حدود یک قرن پیش بود که به تدریج صنعت قالی بافی در قم پیشرفت های خود را آغاز کرد و بافت فرش دستبافابریشم در این استان به صورت جدی و با استفاده از طرح و نقش های مختلف آغاز شد و همین امر باعث شد تا این فرش به یک فرش معتبر و ارزشمند در جهان تبدیل شود.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گوش رسیدن صدای دف و ریشه از کوچه پس کوچه های قم و کارگاه های خانگی بافت فرش ابریشم خبر از زنده بودن هنری را می دهد که بیش از سه هزار سال است در کشورمان دست به دست می چرخد.

فرش ابریشم قم هم که قدمتی هشتاد ساله دارد اکنون به عنوان یکی از مهمترین و اساسی ترین کالاهای صادراتی  این استان و کشور محسوب می شود.

به گفته آقای محمدی چهر معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم با اشاره به اینکه فرش ابریشم بالاترین ارزش افزوده را در بین کالاهای تولید داخل دارد گفت : فرش ابریشم قم ده  درصد صادرات کل کشور را به خود اختصاص داده و این در صورتی است که نود درصد فرش تولید شده در قم به خارج از کشور صادر می شود.

آقای رجبیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش ابریشم قم نیز گفت: فرش ابریشم قم به همه کشورهای دنیا صادر می شود و ژاپن، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله امارات، عربستان سعودی ، قطر، روسیه و فرانسه از مهمترین خریداران فرش ابریشم قم هستند.

وی افزود: میزان اشتغال زایی صنعت فرش بسیار بالاست و در حال حاضر چهل هزار نفر در قم مستقیم و غیر مستقیم برای زنده ماندن این هنر تلاش می کنند.

گفتنی است قدیمی ترین فرش بافته شده در ایران فرش پازیریک است که در دوران هخامنشیان بافته شده است که ۲۴۰۰ سال قدمت دارد ودر حال حاضر در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ روسیه نگهداری می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×