اخبار فرش ماشینی

فرش ابریشم “دویدوخ‌”، گرفتار در تار و پود مشکلات

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش ابریشم :: دویدوخ روستایی است در منتهی‌الیه خراسان شمالی، در منطقه جرگلان و در نزدیکی مرزهای ایران و ترکمنستان، روستایی که اهالی آن را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند.

 بیشتر طرح‌هایی که در قالیچه‌های فرش ابریشم بافته می‌شود، ذهنی هستند که دانش آن نسل به نسل به دختران و زنان هنرمند انتقال یافته‌ و مشتریانی از داخل و خارج کشور دارد که هزاران کیلومتر آن سوتر از روستای کوچک دویدوخ این هنر آنها را شیفته ذوق و هنر دختران ترکمن و تابلو فرش‌های ابریشمی کرده است.

 دار قالی ترکمنی معمولا بر روی زمین پهن می‌شود، اما به علت نوع خاص بافت آن که در پایان یک رج از یک طرف قالیچه باید رج دیگر را از سوی دیگر با نقشی متفاوت زد، به صورت عمودی برپا می‌شود، شاید یک طرح خشتی در یک سوی قالیچه و در طرف دیگر طرح آهو که در ذهن آن هنرمند نقش بسته است.

 اما اکنون اوضاع تولید این هنر برجسته و هنرمندان آن در این منطقه بهاری نیست و این هنر با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند که وجود این مشکلات زمینه نگرانی در خصوص افول این هنر فرش ابریشم را به وجود آورده است.

 یکی از بافندگان فرش دوروی تمام ابریشم دویدوخ در گفت و گو با ‌ایسنا- منطقه خراسان شمالی، از بالا بودن قیمت مواد اولیه آن که ابریشم است، گلایه کرد و گفت: ابریشم را باید از شهرهایی همچون مشهد خریداری ‌کنیم که دور بودن مسیر از یک طرف و بالابودن قیمت آن از سوی دیگر، مشکلات بافندگان را دو چندان کرده است.

 وی افزود: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم ابریشم دو میلیون و ۵۰۰هزار ریال تا سه میلیون رسیده است و بافندگان این منطقه توان خرید آن را ندارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فرش ابریشم “دویدوخ‌”، گرفتار در تار و پود مشکلات

 یکی دیگر از بافندگان فرش ابریشم با بیان اینکه وضعیت دستمزدها اصلا به صرفه نیست، ادامه داد: این امر سبب شده تا بسیاری از بافندگان آقا دست از این کار کشیده و به سوی شغل‌هایی همچون کارگری‌ یا مهاجرت به شهرها روی آورند.

 وی با ذکر اینکه هیچ گاه فرش دویدوخ بر روی دست بافندگان باقی نمانده است، اظهار کرد: اما متاسفانه فرشی که از ما خریداری می‌شود، زمین تا آسمان با قیمتی که به دست مصرف کننده می‌رسد، متفاوت است.

 وی تصریح کرد: فروش فرش ابریشم بستگی به مسائلی همچون اندازه و گره دارد که به عنوان مثال فرشی که از بافنده‌ها ۲۰ میلیون ریال خریداری می‌شود، توسط واسطه ۸۰۰ میلیون ریال فروخته می‌شود.

 به گزارش ایسنا- منطقه خراسان شمالی، مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در خصوص حل این مشکلات و رسیدن سود اصلی به بافندگان توضیح داد: بازاریابی و گرفتن سفارش بهترین راه حل این مشکل است.

 مجتبی مهر آبادی با اشاره به اینکه هم اکنون امر بازاریابی در کل دنیا به صورت سیستماتیک در حال پیگیری است، گفت: متاسفانه بازار فروش فرش دویدوخ خود را با علم روز و بازاریابی الکترونیک وفق نداده است و این امر نیاز به انجام کار علمی است.

 وی تاکید کرد: عدم فعالیت‌های علمی در خصوص این امر مهمترین چالش جهت حل مشکلات بافندگان است.

 مهرآبادی با بیان اینکه مشتریان فرش دویدوخ افراد خاصی هستند، افزود: تولیدکنندگان این نوع فرش باید به سلایق مشتریان همچون استفاده از رنگ، طرح و سایز فرش توجه ویژه‌ای داشته باشند که متاسفانه به این امر خیلی کم توجه شده است.

 وی ادامه داد: این سازمان آمادگی آن را دارد تا به منظور پیدا کردن بازارهای هدف افرادی همچون طراح، تاجر و بافنده باتجربه را در قالب تیم به نمایشگاه‌های مختلف اعزام کند که در این صورت ۸۰ درصد هزینه را خود دولت پرداخت می‌کند، اما از این اقدام استقبال نشده است.

 این مسوول با اشاره به اینکه تجارت الکترونیک یکی دیگر از اقداماتی است که جهت معرفی بیشتر و پیدا کردن بازارهای متفاوت می‌توان از آن استفاده کرد، اظهار کرد: از این امر نیز استقبال نشده است که پایین بودن دانش تشکل‌های فرش مهمترین علت این مشکل است.
وی تاکید کرد: روزمرگی، به روز نبودن اطلاعات و فقر اطلاعاتی مهمترین مشکل تعاونی‌های فرش و بافندگان این استان است.

 مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با تاکید بر اینکه تولید فرش دو روی تمام ابریشم دویدوخ در استان کاهش نیافته است، توضیح داد: اما اغلب این فرش‌ها قبل از پایان، پیش خرید می‌شوند که این یکی دیگر از خلأهای موجود است.

 وی اظهار کرد: سفارشات دریافت شده برای تولید این فرش برنامه ریزی شده نیست که با توجه به سلایق مشتری می‌توان آن را ساماندهی کرد.

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: این فرش با ورود هیات‌های تجاری به استان‌یا اعزام هیات‌های تجاری به خارج معرفی می‌شود.

 محمد صمدی اضافه کرد: کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، ترکیه، امارات متحده عربی و پاکستان مشتریان اصلی این فرش هستند.

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : فرش کهنه نما چیست و چرا محبوب شده؟

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×