اخبار فرش ماشینی

فرش آنلاین؛ دریچه ای به سوی  تجارت الکترونیک فرش

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فروش آنلاین فرش؛ همچنان رو به صعود

فرش آنلاین اولین سایت فروش آنلاین در زمینه فروش فرش می‌باشد. مصاحبه‌ای که در ادامه خواهید خواند با زوج موفق و مؤسس سایت فرش آنلاین انجام شده است.  خانم خسروی و آقای نصیری با همکاری و همراهی همدیگر مدیریت این سایت را برعهده دارند.

به عنوان اولین سوال از شما می‌خواهم لطف بفرمایید توضیح کاملی درباره خود و سوابق کاری‌تان، تا به امروز برای خوانندگان مجله بفرمایید.

خانم خسروی: بنده مدرک دکترای کسب‌وکار و کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دارم. سالهای طولانی در سازمان ملل مشغول به فعالیت بوده و در حوزه زنان و کودکان نیز فعالیت هایی داشته‌ام. در واقع، ۱۰سال به واسطه شغلم در چند کشور دنیا فعالیتهایی داشته ام.  خیلی‌ها تعجب می‌کنند که چگونه وارد این حیطه کاری شده‌ام. سال ۸۹ یعنی شش سال پیش زمانی که تجارت الکترونیک در کشور به سرعت در حال پیشرفت بود، مابه فکر فروش آنلاین فرش افتادیم. بیزینس جدیدی که تا آن زمان کسی در کشور در این زمینه اقدام و فعالیتی نکرده بود.

آقای محمد نصیری: دارای مدرک لیسانس مهندسی نقشه کشی و کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم. پدر بنده از فعالان بازار سنتی فرش بوده و بنده به دلیل اینکه از کودکی با فرش بزرگ شده بودم و اکثر اوقات در فروشگاه پدر مشغول بودم، به فکر ادغام شغل پدر با علم روز دنیا شدم و بدین ترتیب کار فروش آنلاین فرش را آغاز کردیم.

ایده و فکر فروش آنلاین فرش به چه شکلی به وجود آمد؟

تیم ما مطالعه خاصی در زمینه تکتولوژی و پیشرفت‌های موجود در زمینه تجارت الکترونیک داشته و به کارهای نو نیزعلاقه‌مند هستند. با توجه به سوابق کاری موجود،  ایده ایجاد سایتی برای فروش آنلاین فرش بوجود آمد. شاید هنر فرش به این خاطر که در ایران زیاد با آن مواجه هستیم، تبدیل به یک مسئله عادی برایمان شده باشد اما در تمام دنیا فرش ایرانی جذابیت خاصی برای مردم دارد. ما اگر بتوانیم این هنر را به واسطه پتانسیلهای موجود بهتر از قبل به دنیا معرفی کنیم و بستر های فروش بیشتر آن را فراهم کنیم توانسته‌ایم این هنر و سنت اصیل ایرانی را زنده نگهداریم.

در واقع مهر سال ۸۹ بود که استارت فکر و ایده این سایت مطرح شد. تجارت الکترونیک در ایران هنوز باب نشده بود اما در جهان با سرعت در حال پیشرفت بود و بسیاری از حوزه ها را تسخیر کرده بود. تصمیم گرفتیم کار را انجام بدهیم. تمایل داشتیم پتانسیلی را  ایجاد کنیم که تا قبل از آن وجود نداشت و خوشبختانه در حوزه آی تی هم تخصص های لازم را داشتیم. ابتدا این تصور را نداشتیم که به این اندازه رشد داشته باشیم. نمی‌خواهیم بگوییم خیلی پیشرفت کرده ایم، نه. همچنان راه طولانی در پیش داریم. ما می‌توانستیم محصولات دیگری نیز برای راحتی کار فروش و شناخته شدن اضافه کنیم اما قصدمان فقط و فقط فعالیت در حوزه فرش بود.زمانی که ما شروع به کار کردیم نه انجمنی و نه مرکز توسعه ای بود. تنها و بدون حمایت و پشتیبانی از طرف نهاد یا ارگانی شروع کردیم. با وجود تمام مخالفت ها و انرژی های منفی. باتوجه به آشنایی ما با بازار فرش، آن هم به خاطر عقبه خانوادگی پیشنهاد شد تا در زمینه فرش و محصولات نساجی شروع به فعالیت کنیم. شناخت بازار برایمان مهم بود. مسأله ما فقط مسئله فروش فرش نیست بلکه دیدگاه بزرگی پشت کارمان داریم.

همانطور که مستحضر هستید روش رایج و مرسوم خرید فرش توسط مردم، معمولا به صورت سنتی و حضوری است و مردم به خصوص در این مورد تمایل به خرید حضوری دارند تا اینترنتی، حالا با این وجود چه میزان از مشتری های شما از طریق سایت اقدام به خرید محصولاتتان می‌کنند؟

۱۰۰% مشتریان ما از طریق سایت خریداری می‌کنند. ما فروشگاهی برای ارائه محصولات نداریم. البته در همین ساختمان اتاقی داریم که برخی محصولات موجود هست و اگر مشتری‌ای مایل باشد می‌تواند با مراجعه به دفتر ما از نزدیک محصول را مشاهده و بررسی کند. مزیت‌هایی که برای مشتریان قرار دادیم باعث ایجاد علاقه و تمایل برای خرید اینرنتی شده است. برای مثال عکس برداری ها از محصولات به گونه‌ایست که مشتری زمانی که به عکس نگاه می‌کند. این حس به اون منتقل می‌شود که از نزدیک در حال مشاهده محصول است. خوشبختانه اکثر مشتری‌های ما درک صحیحی از خرید آنلاین دارند. ما خوشحالیم از اینکه سطح آگاهی مردم حتی با وجود اینکه هیچ رسانه‌ای جهت معرفی فروش اینترنتی به مخاطبان وجود ندارد بالا رفته. مردم خیلی خوب استقبال می‌کنند و هم رفتار متمدنانه‌ای با این موضوع دارند و اطلاعات خوبی نیز نسبت به فروش آنلاین دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اگر یکی از مشتریان شما تماس گیرد و به نحوی از محصول خریداره شده خود به هر دلیلی اعلام نارضایتی کند؛ عکس العمل شما نسبت به این مسئله چه خواهد بود؟

یدون هیچ قید و شرطی محصول را برمی‌گردانیم. اگر پیک همان لحظه آنجا حضور داشته باشد. هزینه برگشت نمی‌گیریم. اما از روز خریداری شده محصول تا هفت روز هزینه بازگشت به عهده مشتری خواهد بود. برای شهرستان بابت بازگرداندن محصول تا مدت هفت روز از خرید محصول هزینه‌ای گرفته نمی‌شود. این را اضافه کنم که تا به امروز خیلی کم پیش آمده است که تماس های این چنینی از جانب مشتریان خود داشته باشیم. اگر عکس نقشه فرش را روی سایت قرار می‌دادیم یا کیفیت عکس‌ها مشکل داشت ممکن بود مشکلات اشاره شده پیش بیاید..

بیشترین فروش مربوط به کدام نوع از محصولات‌تان است؟

بیشترین فروش مربوط به فرش ماشینی آن هم به خاطر قیمت پایین نسبت به فروشگاه های موجود است. اگر با جزئیات بیشتری بخواهیم بگوییم در میان فرش های ماشینی‌ نیز فرش مدرن بیشترین استقبال را داراست.

چه میزان اختلاف قیمت میان یک نوع محصول در سایت شمابا فروشگاه های موجود در سطح شهر وجود دارد؟

در برخی محصولات تا ۳۰% و در برخی دیگر ۵۰% زیرقیمت فروشگاه های سطح شهر است.دلیل این مسئله هم هزینه های جانبی فروشگاه هاست که ما نداریم. برای مثال ما اجاره فروشگاه و هزینه دکوربندی نداریم.

برنامه ها و راهکارهای شما برای افزایش استقبال مردم به خرید اینترنتی و رفع دغدغه های آنها چیست؟

مسئله ما تنها بحث فروش اینترنتی فرش نیست. مسئله ما درواقع شناسایی و معرفی فروش آنلاین یا به عبارتی تجارت الکترونیک و ترغیب مردم به خرید از این طریق است. اولین هدف ما گسترش این حیطه هست. درواقع گسترش این حیطه به نفع همه ماست. مسئله فروش آنلاین و استقبال مردم از این حوزه چند مزیت مهم برای همه ما مردم دارد. یکی از این مزیت ها بحث کاهش حجم ترافیک شهری-هرچند به میزان کم- می‌باشد. مسئله دیگر بحث احترام به وقت خودمان است. مخصوصا کسانی که به دلیل فعالیت های روزمره خود مشکل کمبود وقت در طول روز دارند. طبق تحقیقات وزارت صنعت، معدن و تجارت کسانی که حضوری به سراغ خرید می‌روند در آخر از روی خستگی یک محصول را انتخاب می‌کنند چه بسا شاید فردا که با آرامش به آن محصول نگاه کنند متوجه خواهند شد که خیلی هم باب میل‌شان نیست. اما در فضای مجازی با مقایسه چند محصول به طور همزمان متوجه مزیت ها و برتری های هر یک بر دیگری خواهید شد. آلودگی هوا همه ما را اذیت می‌کند. بحث حمل و نقل شهری مطرح است. بگذارید یک مثال کوچک برای شما عرض کنم. زمانی که ده نفر برای خرید حضوری اقدام می‌کنند-اکثر مردم نیز انچنان میل به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ندارند- ده وسیله نقلیه به وسایل نقلیه موجود در سطح شهر اضافه میشود که خب مسئله ترافیک و آلودگی مطرح می‌شود اما زمانی که همین ده خانواده از طریق سایت اقدام به خرید نمایند از بار ترافیک و آلودگی هرچند اندک کاسته خواهد شد. در واقع بحث خرید و فروش اینترنتی بیشترین مزایای خود را متوجه خودمان می‌کند. اگر این استراتژی در ذهن مردم جایگاه خود را پیدا کند که منِ نوعی به وقت خودم، آرامشم، آلودگی هوا و… اهمیت می‌دهم و آدم دغدغه مندی هستم پس تلاش می‌کنم به عنوان یک شهروند تا آنجایی که بتوانم در حل مشکلات کمک کنم، متوجه خواهیم شد که می‌شود فرش را نیز اینترنتی خرید کرد.

اگر این فرهنگ سازی از طرف ارگانی های مربوطه نیز حمایت شود. به این گونه که مزایا و طرح های تشویقی برای افرادی که اقدام به ایجاد بستری برای کمک به حل مسائلی که مربوط به همه ما می‌شود در نظر گیرند. انشالله با یاری هم خواهیم توانست خیلی از مشکلات را حل کنیم. به عنوان مثال کلیپ های تبلیغاتی جهت آشنایی مردم ساخته شود. همین مسائلی که گفته شد نشان داده شود. هر ارگان و نهادی که به فرهنگ سازی در این زمینه کمک کند درواقع به نفع همه ما است.

همکاری تولیدکنندگان فرش با شما به چه صورتی هست. تمایلی برای همکاری با شما دارند؟

 خیلی از تولیدکننده ها درحال حاضر با ما همکاری می‌کنند. زمانیکه تولیدکننده‌ای درخواست همکاری با ما می‌کند ما طبق استاندارد هایی که برای خود تعریف کرده ایم،از طریق کارشناسان خود اقدام به بررسی کیفیت محصولات و میزان استقبال مردم از محصولات‌شان می‌کنیم. در صورتی که مورد تایید کارشناسان باشد شروع به همکاری می‌کنیم. خوشحال می‌شویم با تمام کسانی که در این حوزه فعالیت دارند همکاری کنیم. همچنین تمایل بسیاری از شرکت ها نسبت به همکاری با ما مثبت است. معمولا به این صورت است که، تولیدکننده ها جهت همکاری تماس می‌گیرند.

در حال حاضر با چه شرکت هایی همکاری می‌کنید؟

ما درحال حاضر با شرکت های کرامتیان، پازل فرش، گندم، برلیان، ارسی، زمرد مشهد، ساوین، شاهکار صفویه، شهاب فرش، فرش اسلیمی، فرش بهشت، خاطره کاشان، فرش دینا، فرش نگین مشهد، قالی فارس، مان، H&A، مشهد، مهیار دلیجان، میرانام، نورنیک، وثوق اردبیلی و پاتریس همکاری داریم.

برنامه‌ای جهت فروش به کشورهای خارجی از طریق سایت دارید؟

بله ما دفتری در کالیفرنیا داریم که هماهنگی های لازم را جهت فروش محصولات از طریق سایت انجام می‌دهند، البته همچنان حتی پس از برجام مشکلاتی داریم. مسئله مهم دیگر برای اینکه بتوانیم از این طریق به کشورهای دیگر فروش داشته باشیم، تولیدکننده های ما هستند،  اینکه امر صادرات را مهم بدانند و اندکی از دیدگاه سنتی خود دور شوند. در اینجا مسئله ما اصلا فرش آنلاین نیست. اگر می‌خواهند فرش ایرانی صادرات خوبی داشته باشد بایستی رویکرد ذهنی خود را تغییر دهند. در رابطه با قیمت محصولات خود جهت فروش در بازار جهانی تعصب به خرج ندهند. بازار خارجی در حال حاضر در اختیار چین، ترکیه، هند و پاکستان است و ما مجبوریم با قیمت هایی که تعیین کرده‌اند کنار بیاییم. یک استعلام قیمت از شرکت های خارجی باعث می‌شود قیمت متناسب برای فروش محصولات در بازار خارجی حاصل شود. تا زمانی که چین، هند و ترکیه با یک پنجم و یک سوم و یک چهارم قیمت ما همان محصولات را به فروش می‌رسانند ما نخواهیم توانست در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم. فرش ۱۲۰۰ شانه یا ۱۰۰۰ شانه در آمریکا استفاده چندانی ندارد. ضعف اساسی صنعت فرش ایران تولید نیست بلکه عدم شناخت بازار خارجی و بازاریابی ضعیف ماست.

 سایت های فروش فرش در ایران چه تعداد هستند؟ آیا آماری در این زمینه دارید؟ سطح کیفی موجود را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فکر میکنم نزدیک به ۵۰ سایت فروش آنلاین فرش داریم که خب به دلیل تازه بودن فروش آنلاین در حوزه فرش راه زیادی داریم. از آنجایی که اولین سایت هم ما بودیم به نوعی می‌توان گفت اکثر سایت های فروش آنلاین دنباله رو ما بوده‌اند. حتی چند مورد از همین سایت ها قالب سایت ما را به طور کامل و بدون هیچ تغییری کپی کرده‌اند.

 

اگر در پایان مطلب دیگری برای افزودن به این مصاحبه دارید بفرمائید.

از عزیزانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند تقاضا داریم تا جایی که امکان دارد،ایده های خود را عملی کنند. سایت را برای رضایت مردم باید بالا آوریم نه برای رسیدن به صفحه یک گوگل. اگر کار درست انجام شود و هدف مردم و مشتری مداری باشد و  مردم راضی باشند یعنی راه را درست رفته ایم. اگر بتوانیم آن حس محترم بودن مردم و مشتریان را به آنها  منتقل کنیم، نیاز به هیچ تبلیغاتی نخواهد بود. ما هزینه تبلیغات را بر روی انتخاب محصولات باکیفیت قرار داده‌ایم. در این زمینه سایت هایی موفق خواهند بود که خلاق باشند. دغدغه اصلی ما پیشبرد هنر فرش ایرانی است. مطمئنا همه افراد ایده هایی دارند آنها را عملی کنند هرچند  که ضعیف به نظر برسد. تولیدکننده ها بپذیرند که برای رشد این صنعت بایستی هزینه هایی پرداخت کرد. ما حاضر هستیم برای حمایت با کارخانه های نوپا، خرده فروشان و کسانی که به کار خود باور دارند همکاری داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر به وب سایت فرش آنلاین مراجعه کنید: www.farshonline.com

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×