اخبار فرش ماشینی

یزد، با تولید ۹۰ درصدی به عنوان قطب تولید روفرشی ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

روفرشی، برگرفته از طرح و نقش گلیم و فرش دستی است که بیشترین تولیداتش با اختصاص ۹۰ درصد سهم بازار متعلق به استان یزد است.

سابقه تولید روفرشی در یزد به ۵۰ سال پیش بازمی گردد و یکی از هنرصنعت های اصیل استان یزد به شمار می رود.
اولین روفرشی ها ، دارای طرح های چهارخانه پنبه ای بود که با دستگاههای ماکویی بافته می شد و برای حفاظت از فرش دستباف کاربرد داشت. محصولی که اکنون علاوه بر نگهداری فرش در منازل ، بعنوان زیراندازی ساده و سبک، قابل شست و شو و قابل حمل در مسافرت و گردش نیز استفاده می شود.
روفرشی، برگرفته از طرح و نقش گلیم و فرش دستی است که بیشترین تولیداتش با اختصاص ۹۰ درصد سهم بازار متعلق به استان یزد است. دبیر انجمن صنایع نساجی استان یزد می گوید: هم اکنون ۱۶۰ واحد تولید روفرشی با ظرفیت تولید سالانه یکصد میلیون مترمربع در استان فعال است.
مجتبی دستمالچیان با اشاره به بکارگیری ۶۰۰ ماشین بافندگی در این واحدهای تولیدی می افزاید: در تولید روفرشی سه هزار نفر به طور مستقیم در استان یزد مشغول به کار هستند.
آقای دهقانی که مدیرعامل بزرگترین واحد تولید روفرشی در ایران است می گوید: در این واحد تولیدی سالانه دو میلیون مترمربع روفرشی بافته و وارد بازار می شود. وی با اشاره به اینکه در این واحد تولیدی ۶۰ نفر را بطور مستقیم مشغول به کار کرده است، می گوید: در این واحد، روفرشی در مدل ها و اندازه های مختلف از پادری نیم متری تا ۱۵ متری بافته می شود.

اعجاز رنگ، فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی

نقوش و طرح های ایرانی با تاثیرپذیری از ذهنیت های فرهنگی نظیر نژاد، قوم، منطقه، آداب و رسوم و آئین، هویت بخش صنعت روفرشی در ایران است.
آقای مهدی سعیدپور از طراحان واحد تولید روفرشی یزد در این زمینه می گوید: نقش های روفرشی بیشتر شامل نقوش گل و گیاه یا نقش جانوران و دیگر نقش های تزئینی است.
وی با اشاره به اینکه مسئله طرح و رنگ دو کیفیت جدایی ناپذیر در نقش روفرشی است، می افزاید: رنگ در روفرشی عامل تعیین کننده دارد. رنگ های دلپذیر ایرانی که نموداری از فرهنگ و هنر مشرق زمین و ذوق خلاق بافنده و طراح است در گل ها و نقش های متعدد جلوه  گر می شود .
مسعود یاوری هم که نزدیک به بیست سال در تولید روفرشی فعالیت دارد، می گوید : در واحد تولیدی اش  نقوش اصیل فرش ایرانی بر روی روی دستگاه پیاده و بافته می شود. به گفته وی، شاه ترمه، شاه نشین، شاهکار، شاه گل، سادینا و شاهسوند از پرطرفدارترین طرح هایی است که در این واحد تولیدی برای مشتریان بافته می شود.

 

بازارگرمی روفرشی های یزد در جهان

دبیر انجمن صنایع نساجی استان یزد می گوید: ۶۰ درصد روفرشی های یزد به خارج از کشور صادر می شود. مجتبی دستمالچیان می افزاید کشورهای قرقیزستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، قطر، کشورهای آسیای میانه، عراق و عمان عمده کشورهای هدف صادراتی روفرشی است.

افزایش ۳ برابری تولید و صادرات روفرشی با رفع موانع

نساجان یزدی نیم قرن پیش دست به کار تولید محصولی شدند که امروز نه تنها در ایران بلکه شهر ت  جهانی  دارد محصولی که با مواد اولیه ۱۰۰ درصد ایرانی در حال تولید است و به گفته تولیدکنندگان روفرشی اگر حمایت بیشتری از این بخش شود، تولید و صادرات آن تا سه برابر افزایش خواهد یافت.
سرمایه در گردش مورد نیاز برای تامین مواد اولیه، اعطای تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات، ضعف مدیریتی برای معرفی روفرشی به بازارهای خارجی، حمایت نشدن تولیدکنندگان برای حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی برای بازاریابی و معاف بودن صادرات روفرشی از ارزش افزوده از جمله مشکلاتی است که تولیدکنندگان روفرشی با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بنابراین در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده، امید است  با رفع موانع و مشکلات پیش روی صنعت روفرشی و حمایت بیشتر مسئولان ، علاوه بر اشتغالزایی بیشتر، میزان تولید و صادرات این محصول رشد قابل توجهی داشته باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام مشکلی در رابطه با اندازه های روفرشیهای موجود در بارار وجود دارد و آن اینکه کاملا فرش را نمی پوشاند یعنی ریشه های فرش که سفید است و اصلی ترین جایی است که باید پوشیده شود را نمی پوشاند لذا پیشنهاد میگردد که به ابعاد فعلی روفرشیها از هر طرف ۲۰ سانت اضافه نمایید به نظر بنده اگر این مورد را رعایت کنید ابتکار عمل در بارار را به دست گرفته اید موفق باشیدِ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×