اخبار فرش ماشینی

فرش‌ مایه خوشبختی اقتصاد ایران می‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

نماینده اتحادیه فرش کرمان در جشنواره فرهنگی اقتصادی استان کرمان در تهران با اشاره به فرجام قالی کرمان پس از برجام گفت: آینده فرش ایران را بسیار عالی می‌بینم و ظرف یک سال آینده تنها چیزی که در اقتصاد ایران مایه خوشبختی می‌شود، فرش است.

“شهرام وزیری” در حاشیه جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، با بیان این مطلب اظهار کرد: طی ۱۰ سال گذشته خوشبختانه فرش کرمان احیاء و در عین حال از کمیت این فرش کاسته و کیفیت بی‌نهایت بالا رفته است.

وی با بیان این‌که در ۷۰ سال گذشته فرش‌هایی به ظرافت تولیدات کنونی در کرمان نداشته‌ایم، افزود: در حال حاضر فرش تمام ابریشم در کرمان بافته و از رنگ‌های متنوع در این بافت استفاده می‌شود، ضمن آن‌که با توجه به مناطق مختلف، رنگ‌های متنوعی نیز در این نوع فرش به کار برده می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وزیری با بیان این‌که بازار اقتصادی فرش خراب است، اما باز هم نسبت به دیگر رشته‌های هنری، وضعیت بهتری دارد، افزود: فرش کرمان منحصر به فردترین فرش دنیاست که هیچ جای دنیا نتوانسته‌اند آن را ببافند، زیرا با پشمی که در منطقه کرمان تهیه و رنگرزی می‌شود، می‌توان این فرش را بافت.

نماینده اتحادیه فرش کرمان در جشنواره فرهنگی اقتصادی استان کرمان در تهران با بیان این‌که در فرش‌های اصفهان، تبریز و … تنوع رنگ و نقش کم است، اما در فرش‌های کرمان و در غرفه فرش استان کرمان در جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان، بیش از ۱۶۹۰ نوع نقشه قالی وجود دارد تصریح کرد، گفت: به خاطر صادرات، در سال‌های ۵۷ تا ۷۷ فرش‌های درشت بافت در این منطقه، بافته می‌شد که در عین حال با حجم زیاد بود، اما اخیرا به دلیل این‌که مصالح اولیه فرش گران شده و خریداران فرش خاص شده‌اند، کیفیت بالا رفته است.

وی افزود: در کرمان فرش‌هایی داریم که بازسازی شده و از جمله می‌توان به فرش‌های دوران صفویه و نقش‌های ۱۰۰ سال گذشته اشاره کرد که با بافت‌هایی چند برابر بهتر، کیفیت بالاتر و رنگ‌های گیاهی و تنوع رنگ بیشتر بافته می‌شوند.

وزیری با بیان این‌که در حال حاضر تولیدات فرش کرمان در حد صادرات نیست، گفت: تولید فرش کرمان اکنون جوابگوی بازار داخل نیست و تولید کم شده است، و به دلیل این‌که فرش کرمان را آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با رنگ و نقش خاص می‌خریدند، اما اکنون اقتصاد اروپا خراب شده است و این موضوع نیز بر فرش کرمان تاثیر گذاشته است.

نماینده اتحادیه فرش کرمان در جشنواره فرهنگی اقتصادی استان کرمان در تهران تاکید کرد: اگر بازار ما به آمریکا باز شود و در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، مطمئنا نخستین فرشی که از ایران صادر می‌شود، فرش‌های کرمان است که به سوی آمریکا سرازیر خواهد شد و سفارشات مجددا داده می‌شود.

‌وزیری با بیان این‌که ورود فرش ایران به آمریکا از چند روز گذشته بعد از چند سال آزاد شده است، گفت: در حال حاضر گلیم فرش و گلیم سیرجان صادر می‌شود و سلیقه‌ها عوض شده و باید با حضور تجار و سفرای کشورهای دیگر کارهای بزرگی در زمینه شناساندن تولیدات جدید انجام دهیم.

وی افزود: تفاهم‌نامه بافت ۳۰ هزار متر فرش برای عتبات عالیات در کرمان امضا و بخشی از کار در کرمان و راور آغاز شده است و این امر مقدار زیادی از بافنده‌ها را جذب کرده و بابی برای نمایش فرش‌های ایرانی در جاهای بزرگ کشورهای عربی خواهد بود که ببینند کرمان چه طرح‌های جدیدی رونمایی کرده است.

‌وزیری تصریح کرد: اتحادیه فرش کرمان حاضر است هر میزان سفارشات با هر سلیقه را بپذیرد، زیرا تنوع فرش کرمان بالاست و نخستین کار بعد از تحریم‌ها، حضور در نمایشگاه کرمان و بعدی در نمایشگاه بین المللی است و در حال انجام تبلیغات هستیم.

‌وی با اشاره به فرجام قالی کرمان پس از برجام بیان کرد: آینده فرش ایران را بسیار عالی می‌بینم و ظرف یک سال آینده تنها چیزی که در اقتصاد ایران مایه خوشبختی می‌شود، فرش است.

‌نماینده اتحادیه فرش کرمان در جشنواره فرهنگی اقتصادی استان کرمان در تهران گفت: تا ۱۵ سال قبل ۸ میلیون نفر مستقیم و غیرمستقیم از طریق فرش کسب درآمد می‌کردند و در حال حاضر در استان کرمان بین ۵۵ تا ۷۰ هزار بافنده داریم که در کنار آن تولیدکننده ریس، نقاش و‌… نیز مشغول بکار هستند.

‌وی افزود: حلقه اصلی این زنجیره دست دولت است، ما حمایت مالی نمی‌خواهیم، می‌خواهیم بابی برای اشتراک گذاشتن محصولات و سلایق باز شود.

‌وزیری اظهار کرد: اکثر فرش‌های ظریف کرمان را چینی‌ها و ژاپنی‌ها می‌خرند و سلایق مختلف است و باید فضایی ایجاد شود و نمونه‌ها را ببینند و سلیقه آنها را بشناسیم و کار متناسب با خواسته‌ها انجام شود.

‌وی افزود: سالانه در کرمان حدود ۱۰۰ هزار متر فرش تولید و بافته می‌شود که برخی از آنها بسیار ظریف است و بافت آن زمان می‌برد.

‌نماینده اتحادیه فرش کرمان در جشنواره فرهنگی اقتصادی استان کرمان در تهران گفت: ۷۰ درصد فروش فرش کرمان در داخل استان، حدود ۱۵ درصد در استان‌های دیگر و ۱۰ تا ۱۵ درصد کارهای صادراتی است.

‌وی ادامه داد: شاید سه درصد فرش‌های صادراتی مرغوب باشد و دیگرِ آنها فرش‌های درشتی است که به اروپا می‌رود و هنوز علایق خود را از دست نداده‌اند.

وزیری درباره بافت تابلو فرش در کرمان افزود: به دلیل نوع گره فارسی در فرش کرمان، تصاویر در فرش بافی نه کرمان، نه یزد، نایین و اصفهان به زیبایی تبریز نمی‌شود و آنها در بافته‌ها نیم گره و یک چهارم گره برای درآوردن خطوط چهره بکار می‌برند و رنگ‌های بسیار متنوعی استفاده می‌شود.

‌نماینده اتحادیه فرش کرمان در جشنواره فرهنگی اقتصادی استان کرمان در تهران گفت: زمانی که صحبت از دوام فرش، تنوع نقش، ماندگاری و کیفیت پشم می‌شود، اسم کرمان به میان می‌آید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×