مقالات نساجی

جلوگیری از فرسایش خاک ، محرک افزایش تقاضای منسوجات فنی تا سال ۲۰۳۱

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ترجمه: مهندس فروغ امیر شیرزاد – تحریریه مجله نساجی کهن

منسوجات فنی به عنوان راه‌حل‌های ایده‌آل برای رسیدگی به مسائل فرسایش خاک مطرح شده‌اند. آنها مقرون به صرفه هستند و عمری طولانی دارند. علاوه بر این، این منسوجات را می‌توان در محل‌های دفن زباله و بنادر برای بهبود پایداری خاک و در نتیجه کاهش فرسایش خاک استفاده کرد.

در مناطق کوهستانی به دلیل افزایش موارد فرسایش خاک، تقاضا برای منسوجات فنی افزایش می‌یابد. طبق داده‌های اتحادیه اروپا، بیش از ۸۰ درصد از تمام مناطق کشاورزی و مراتع طبیعی در اتحادیه اروپا، تحت تأثیر فرسایش شدید خاک در سال ۲۰۱۶ قرار گرفته‌اند.

در کشورهای اروپایی، تولیدکنندگان ملزم به پیروی از سیاست‌های نظارتی سختگیرانه‌ای هستند که مشخص می‌کند کدام نوع از ژئوتکستایل‌ها برای یک منطقه خاص با توجه به ویژگی‌های خاک آن مناسب‌تر هستند. انتظار می‌رود این عوامل در سال‌های آینده فروش پارچه‌های فنی را افزایش دهند.

منسوجات فنی در تجهیزات قایقرانی و وسایل هوانوردی مانند زپلین، بالون و هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوام و استحکام بالای این منسوجات فنی، آنها را به یک ماده ایده‌آل برای تولید محصولات محافظ مشتریان در صنایع خودرو تبدیل می‌کند.

نوآوری در منسوجات فنی مانند توسعه مواد تغییر فاز دهنده و استفاده از تکمیل‌های شیمیایی و فرآیند ریسندگی الیاف برای تولید منسوجات فنی کامپوزیتی، رشد بازار را افزایش می‌دهد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

Photo: Karl Mayer
Photo: Karl Mayer

ادغام نانو الیاف در بخش تولید برای پر کردن خلأهای عملکرد میکرو فیلتراسیون، رشد بازار منسوجات فنی را افزایش می‌دهد. معرفی منسوجات هوشمند در صنعت پوشاک و ادغام فناوری بی سیم با الیاف نساجی نیز، بر رشد بازار در سال‌های آینده تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

بر اساس اطلاعات Future Market Insights (FMI) ، تقاضای جهانی بازار کلی منسوجات فنی در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰، ۲.۵۰% نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) افزایش یافته است. به طور کلی انتظار می‌رود ارزش بازار به ۱۸۳ میلیارد دلار برسد و مجموع فروش آن در سال ۲۰۲۱، ۳۷،۸۷۲.۲ KT باشد. با توجه به افزایش تقاضا برای منسوجات فنی در صنعت کشاورزی و پوشاک، پیش‌بینی می‌شود بازار این منسوجات در بازه سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ با ۴.۶٪ CAGR رشد کند.

نکات کلیدی از مطالعه بازار منسوجات فنی توسط FMI

• بخش پررونق کشاورزی و فعالیت‌های تحقیق و توسعه گسترده با هدف ایجاد پارچه‌های الکترونیکی، رسانا ، ضد میکروبی و نوآورانه، ایالات متحده را در مسیر تبدیل شدن به رهبر جهانی در بازار منسوجات فنی در دوره پیش بینی شده، حمایت می‌کند.

• پیش‌بینی می‌شود بازار منسوجات فنی اروپا با توجه به حضور شرکت‌های پیشرو در زمینه نساجی و پوشاک همراه با توسعه منسوجات پزشکی، در دوره مورد ارزیابی رشد ۲.۵۰٪ CAGR داشته باشد.

• بازار منسوجات فنی هند با سرعت ثابت در طول دوره ارزیابی رشد خواهد کرد. این رشد را می‌توان ناشی از افزایش استفاده از منسوجات فنی در کاربردهای دفاعی و نظامی همراه با پذیرش منسوجات کشاورزی در فعالیت‌های کشاورزی در استان‌های شمال شرقی هند دانست.

• ژاپن و کره جنوبی بیش از ۸ درصد از سهم بازار جهانی را در سال ۲۰۲۱ در اختیار خواهند داشت که با حقوق ورودی و صادرات انعطاف‌پذیر در زمینه فناوری و افزایش استفاده از ژئوتکستایل‌ها در حفاظت از فرسایش در منطقه حمایت می‌شود.

• بازار منسوجات فنی رشد سالانه ۴.۷ درصدی را در سال ۲۰۲۱ تجربه کرد که ناشی از افزایش تقاضا برای منسوجات پزشکی در زمان همه‌گیری و افزایش فروش منسوجات در بسته‌بندی مواد غذایی به دلیل افزایش مصرف مواد غذایی بسته‌بندی شده بود.

به دلیل افزایش آگاهی کشاورزان در مورد استفاده از منسوجات فنی، تشدید ضرورت کاهش حملات آفات و همچنین افزایش تقاضا برای افزایش بهره‌وری کشاورزی، تقاضا برای محصولات کشاورزی با سرعت بالایی در سال‌های آینده افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود که این عوامل به گسترش کلی بازار کمک کنند.

ارزش بازار جهانی ژئوتکستایل به 6.4 میلیارد دلار در سال 2018 خواهد رسید

چشم‌انداز رقابتی

Future Market Insights گزارش می‌دهد که Freudenberg & Co. KG ، Milliken and Company ، Arville ، DuPont و ۳M بازیگران پیشرو در بازار منسوجات فنی هستند و در مجموع بیش از ۲۰ درصد سهم بازار را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده‌اند.

برای فعال ماندن در این بازار بسیار رقابتی، بازیگران برجسته بازار، تمرکز خود را بر خرید و همکاری استراتژیک و توسعه امکانات تولید خود در کشورهای در حال توسعه متمرکز کرده‌اند.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۰، Freudenberg & Co. KG ، ۱۰۰% سهام Low & Bonar PLC و Filc را به دست آورد تا تخصص فنی خود را در منسوجات فنی گسترش دهد و از طریق مواد روکش دار و منسوجات بی بافت که توسط Filc ارائه می‌شود، وارد صنایع ساختمانی و خودروسازی شود.

در دسامبر ۲۰۲۰، Baltex ماسک‌های صورت پایدار، قابل شستشو و ضد ویروسی ساخته شده از پلاستیک‌های بازیافتی را در تلاش برای کاهش آلودگی پلاستیکی در اقیانوس، تولید کرد.

در مارس ۲۰۲۰، Milliken & Company اعلام کرد که تولید پارچه BioSmart خود را که در ساخت روپوش‌های آزمایشگاهی و سایر محصولات بهداشتی در پاسخ به همه‌گیری COVID-19 استفاده می‌شود، افزایش می‌دهد. این پارچه دارای محافظ ضد میکروبی و ساخته شده از فناوری فعال سفید کننده است که بیش از ۹۹.۹ درصد از میکروب‌ها را از بین می‌برد.

شرکت‌های برجسته فعال در بازار منسوجات فنی عبارتند از:

• Freudenberg & Co. KG

• Milliken and Company

• Arville

• DuPont

• ۳M

• Asahi Kasei

• Kimberly Clarke

• Berry Global Group

• Mitsui Chemicals

• Low & Bonar

• Huntsman

• Toyobo Co

• SRF Limited

• Koninklijke Ten Cate

• International Textile Group

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×