اخبار فرش ماشینی

فام تکس ؛ دورخیزی برای صنعت فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صنعت کهن: ایده اولیه تاسیس شرکت فام تکس ( تولید ماشین آلات رنگرزی ) برچه اساسی عملی گردید؟

همیشه نیاز است که خلاقیت می سازد. در طی سالهای جنگ تحمیلی خطوط رنگرزی کارخانجات نساجی با فرسودگی ماشین ها و نیز نیاز به تأمین قطعات یدکی مواجه شدند و با توجه به وضعیت این صنعت در آن سال ها، با دو مشکل عمده مواجه بودند. اول تحریم اقتصادی که مجال ورود تکنولوژی مدرن و به روز را نمی داد، و دوم کمبود سرمایه جهت وارد کردن ماشین ها و قطعات یدکی و … هسته اولیه فام تکس با هدف تعمیرات ماشین آلات خطوط رنگرزی (loose fibre high temperature dying machine) شکل گرفت و به مرور زمان تعمیرات و تأمین قطعات، واحدهای رنگرزی را با مشکل کمبود ظرفیت تولید روبرو کرد. در این زمان بود که ایده اولیه فام تکس شکل گرفت. ما شانس خود را در ساخت ماشین آلات رنگرزی تحت فشار (رنگرزی الیاف) با توجه به تجربه و آگاهی نسبت به نقاط ضعف و قوت نمونه های اروپایی آزمودیم و نتیجه آن سفارش های پیاپی طی سال های ۱۳۷۰-۱۳۷۵ بود. به مرور زمان ساخت ماشین های (centrifuge – dryer-opener- unfolder- press) نیز به تولیدات افزوده شد و امروز ماشین های ساخت فام تکس در بیش از ۲۵ واحد نساجی در حال کار هستند.

صنعت کهن: آیا در ایران سرمایه گذاری در بخش ساخت ماشین آلات نساجی با توجه به انبوه کمپانی های خارجی خصوصاً در بخش رنگرزی اقتصادی است؟

اقتصادی بودن به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما در سنجش یک طرح، اولین سوال نیاز سنجی است. فرض کنیم شرایط رقابت کالای “گران ایرانی” و “ارزان چینی” به نحوی دیگر تبیین می شد. آنگاه با توجه به این فرض :- واحدهای تولید کننده الیاف داخلی و بنگاههای واردات الیاف بدون ترس از شرایط اقتصادی و صنعت نساجی به تبیین برنامه های میان مدت می پرداختند تا به یکباره کمبود الیاف به بازار شوک وارد نکند. – واحدهای خدماتی مانند کارگاه های رنگرزی، ریسندگی و … ناگهان خود را در سراشیبی سقوط و ورشکستگی نمی دیدند .- تولید کننده فرش ماشینی بازار داخل را به کل از دست نمی داد و برای به دست آوردن بازارهای بزرگ تر سعی می کرد به مرور زمان محصول خود را ارتقاء دهد.  و در انتها سرمایه گذاری در بخش ساخت و تولید ماشین آلات نساجی حتی با وجود کمپانی های خارجی سود آور بود ولی افسوس که چنین نیست.

صنعت کهن: به نظر شما آیا سرمایه گذاری کمپانی های خارجی برای ساخت ماشین آلات نساجی در ایران می تواند زمینه ساز پیشرفت ماشین سازی در ایران شود؟

همان طور که اشاره شد، تا زمانی که بازاری وجود ندارد نیازی به این کار نیست. وقتی امیدی به تولید فردا نیست چگونه می توانید سرمایه گذار را به خرید ماشین آلات چند صد هزار یورویی مجاب کنید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صنعت کهن: بخش تکمیل و رنگرزی اهمیت به سزایی در محصول نهایی دارد. وضعیت این بخش در مقایسه با بخش های ریسندگی و بافندگی چگونه است؟ ( با توجه به ارتباط پیوسته آنان)

در ایران بستگی زیادی به محل طرح دارد. مثلاً در شهرهای قم و کاشان و دلیجان، رنگرزی الیاف و در شهرهای یزد و مشهد و قزوین رنگرزی بوبین، در شهرهای شمالی و تهران رنگرزی پارچه پررنگ تر است. اما در شهرهای دیگر نظیر تبریز و شیراز رنگرزی و سرمایه گذاری در آن متعادل است.

صنعت کهن: و در پایان در خصوص ویژگی های محصولات شرکت فام تکس و برنامه های آتی شرکت بفرمایید.

محصولات شرکت فام تکس بیشتر جهت رفع نیاز و ارتقاء کیفیت واحدهای فرش ماشینی و رنگرزی الیاف طراحی شده اند و ما در حال حاضر سعی در مکانیزه کردن خطوط جهت به کارگیری کمترین نیروی انسانی را داریم. امروز چون از معدود تولید کنندگان این صنعت بوده ایم، مشغول بازاریابی و شناساندن محصولات خود به صنعت فرش ماشینی هستیم. ویژگی خاص محصولات ما بیشتر برای واحدهای رنگرزی که به صورت مزدی کار می کنند، مفید است و صورت کلی آن حذف تجهیزات بویلر از رنگرزی می باشد. یعنی دستگاه های رنگرزی فام تکس می توانند بدون استفاده از بخار به رنگرزی بپردازند و این علاوه بر حذف هزینه های راه اندازی و نگهداری بویلر در مصرف آب نیز کاهش معنی داری را به وجود می آورد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×