اخبار نساجی

غول های نفتی در صف انتظار؛ رایزنی شرکت های نفتی اروپایی برای بازگشت به ایران در غیاب آمریکایی ها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

غول های نفتی در صف انتظار؛ رایزنی شرکت های نفتی اروپایی برای بازگشت به ایران در غیاب آمریکایی ها

    غولهای نفتی پس از تحولات ماه های اخیر و توافق ایران و ۱+۵ در ژنو نتوانسته اند، اشتیاق خود را برای بازگشت به ایران پنهان کنند به طوری که حتی برخی مدیران شرکت های فرانسوی و ایتالیایی نیز مخفیانه به ایران سفر و مذاکراتی را انجام داده اند تا به محض لغو تحریم ها، جایگاه خود در صنعت نفت ایران را تثبیت کرده و رقبای آمریکایی خود را کنار بزنند.

به گزارش ایرنا، شرکت های بزرگ بین المللی همواره با رصد وقایع سیاسی و اقتصادی تلاش می کنند، روند تحولات آینده را پیش بینی و برای عقب نماندن از رقبا و کسب جایگاهی بهتر برنامه ریزی کنند.

شرکت های نفتی بین المللی نیز با توجه به تحولات سیاسی ماه های اخیر در ایران و برنامه اقدام مشترک ژنو به خوبی دریافته اند که قرار است در ماه های آینده، تحولی بزرگ در عرصه سیاست خارجی ایران رخ داده و تحریم ها بتدریج لغو شوند.

براین اساس، از هم اکنون به تکاپو افتاده و با ارسال پیام هایی به ایران تمایل خود را برای ورود به صنعت نفت و گاز کشورمان و سرمایه گذاری در این بخش اعلام کرده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

جذابیت های صنعت نفت و گاز ایران به حدی است که غولهای نفتی نمی توانند در مقابل آن مقاومت کنند، بنابراین تلاش خود را برای مذاکره و رایزنی با وزارت نفت و شرکت ملی نفت آغاز کرده اند.

در این میان، شرکت های اروپایی که در مقایسه با رقبای آمریکایی خود با فشار سیاسی کمتری مواجه هستند گوی سبقت را از آنها ربوده و مذاکرات مخفیانه و غیررسمی را در ماه های اخیر با مقامات ایرانی انجام داده اند که البته برای فرار از اعمال مجازات واشنگتن، در اکثر مواقع، این مذاکرات را تکذیب کرده اند.

به نظر می رسد که غولهای نفتی اروپایی از فرصت فراهم شده، حداکثر استفاده را برده و در غیاب شرکت های نفتی آمریکایی در حال تثبیت جایگاه خود در صنعت نفت و گاز ایران هستند.

خبرگزاری رویترز با اشاره به اشتیاق اروپایی ها برای ورود به صنعت نفت ایران گزارش می دهد، شرکت های بزرگ اروپایی خریدار نفت برای دیدار با مقامات ایران صف کشیده اند و با پیش بینی لغو کامل تحریم های غرب، تلاش می کنند برای آغاز دوباره همکاری با تهران از یکدیگر پیشی بگیرند.

به گزارش رویترز اگرچه آمریکا و هم پیمانان غربی آن تلاش می کنند تا خط پابرجا ماندن تحریم ها را دنبال کنند، اما به گفته منابع آگاه، مدیران شرکت نفتی اروپایی که در میان آنها شرکت های توتال فرانسه و انی و ساراس ایتالیا به چشم می خورند در هفته های اخیر برای مذاکره با شرکت ملی نفت ایران به تهران سفر کرده اند.

منابعی که مستقیما در جریان این مذاکرات قرار دارند، گفته اند، تهران مطمئن است که آب شدن یخ روابط با غرب، درها را برای احیای معاملات نفتی با اروپا تا اواخر امسال باز خواهد کرد.

به گزارش رویترز شرکت های غربی همگی ارتباط با ایران را اقدام اولیه می دانند و تاکید می کنند که هیچ اقدامی که ناقض تحریم های فعلی باشد، انجام نخواهند داد.

پائولو اسکارونی مدیر اجرایی شرکت انی ایتالیا پنجشنبه گذشته در حاشیه داووس به خبرنگاران گفت: بهترین راه برای بازگشت شرکت هایی همانند ما به ایران این است که از تحریم ها پیروی کنیم و به دو طرف برای رسیدن به توافقی که منجر به رفع تحریم ها شود، فشار آوریم.

سخنگوی شرکت ایتالیایی انی گفت: مقامات این شرکت بتازگی برای گفت و گو درباره تجدید تجارت نفت با ایران، به تهران سفر نکرده اند.

یک مدیر ارشد یک شرکت نفتی اروپایی پس از بازگشت از تهران، گفت: ایرانی ها مشتاق به صادرات نفت هستند و معتقدند که احتمالا این امر تا پایان سال امکان پذیر خواهد بود، مشروط بر اینکه تحریم ها برداشته شود.

به گفته یک منبع آگاه، یک گروه از شرکت ایتالیایی ساراس در ماه دسامبر به دعوت شرکت ملی نفت ایران به تهران سفر کرده اند، البته سخنگوی شرکت ساراس از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است.

سخنگوی شرکت توتال نیز ضمن خودداری از صحبت در این باره، تنها اعلام کرد که این شرکت به تحریم ها پایبند است.

رویترز گزارش می دهد که شرکت نفتی omv اتریش نیز اعلام آمادگی کرده که در صورت برداشته شدن کامل تحریم ها در صنعت نفت و گاز ایران فعالیت کند.

معظمی معاون وزیر نفت نیز از تمایل شرکت های نفتی بین المللی برای مذاکره با ایران خبر می دهد و می گوید: پس از برنامه اقدام مشترک ژنو، مذاکراتی به درخواست شرکت های نفتی معتبر بین المللی که خواهان سرمایه گذاری در ایران هستند انجام شده است.

به نظر می رسد، شرکت های اروپایی که نگران هستند که تحریم های آمریکا، دامن آنها را بگیرد در حال حاضر با احتیاط با این موضوع برخورد کرده و از اظهار نظر جدی در خصوص مذاکرات با تهران خودداری می کنند.

دعوت از غولهای نفتی

زنگنه در حاشیه اجلاس شصت و چهارم اوپک در وین، از برخی شرکت های بزرگ نفتی مانند اکسون موبیل آمریکا، کونوکو فیلیپس آمریکا، استات اویل هیدروی نروژ، انی ایتالیا، توتال فرانسه، او.ام.وی اتریش و ویتول سوئیس برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران دعوت کرد.

وزیر نفت ایران در حاشیه این اجلاس در خصوص حضور شرکت های نفتی آمریکایی در ایران، تاکید کرد: ما هیچ محدودیتی برای شرکت های آمریکایی نداریم،۲۰ سال پیش محدودیت هایی از سوی دولت خودشان بر این شرکت ها تحمیل شد.

وزیر نفت با بیان اینکه درهای صنعت نفت ایران به روی شرکت های نفتی بین المللی باز است، خاطرنشان می کند: ما سیگنال های مثبتی را از سوی شرکت های نفتی بین المللی و دولت های آنها برای آغاز مذاکره با ایران داشته ایم.

لرد لامونت رئیس اتاق مشترک انگلیس و ایران نیز در حاشیه مذاکرات جک استراو با مسئولان اتاق بازرگانی ایران که در هفته های اخیر برگزار شد، از دعوت وزیر نفت ایران از دو شرکت انگلیسی شل و بریتیش پترولیوم خبر داد.

زنگنه با اشاره به استقبال ایران از ورود همه شرکت های معتبر به ایران، می گوید: ما حتی برای بازگشت چین و روسیه نیز مشکلی نداریم و از بازگشت شرکت های بزرگ نفتی به کشور استقبال می کنیم اما کسانی که قابلیت بیشتری دارند، مطلوب تر هستند.

زنگنه از برگزاری اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس در روزهای اخیر به عنوان فرصتی برای مذاکره با مدیران ارشد شرکت های نفتی استفاده کرد و علاوه بر حضور در جلسه مدیران عامل شرکت های نفت و گاز در داووس، در حاشیه این اجلاس نیز رایزنی هایی را با نمایندگان شرکت های بزرگ نفتی انجام داد.

ایران، همزمان با مذاکره و رایزنی با شرکت های بزرگ نفتی، برنامه بازنگری در قراردادهای نفتی را نیز آغاز کرده تا بدین طریق جذابیت این نوع قراردادها را برای غولهای نفتی افزایش دهد.

وزارت نفت، زمان رونمایی از مدل های جدید قراردادهای نفتی ایران را تابستان سال آینده اعلام کرد. دلیل انتخاب این زمان توسط ایران آن است که زمان شش ماهه اجرای توافق اولیه ژنو به اتمام رسیده و مذاکرات نهایی ایران و ۱+۵ برای حل مساله هسته ای و لغو کامل تحریم ها انجام می شود.

اگرچه شرکت های نفتی اروپایی، منتظر توافق نهایی میان ایران و ۱+۵، حل مساله هسته ای و رفع کامل تحریم ها هستند، اما خود را تا آن زمان کنار نکشیده اند، بلکه رایزنی های مخفیانه و غیررسمی خود را شروع کرده اند تا به محض رفع تحریم ها، کار خود را در ایران آغاز کنند و آمریکایی ها را در حسرت ورود به صنعت نفت و گاز ایران نگاه دارند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×