اخبار نساجی

غضنفری: گرانی را کنترل می‌کنیم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

جزئیات ۱۰ محور حمایت از تولید

غضنفری: گرانی را کنترل می‌کنیم وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین ۱۰ محور برای حمایت از تولید ملی و نیز کنترل گرانی‌ها خبر داد. مهدی غضنفری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه‌شب گفت: ۱۰ محور برای حمایت از تولید ملی طراحی شده که ۴ محور اول شامل رونق تولید، بهبود فضای کسب و کار، تأمین منابع مالی و تکمیل ظرفیت تولید و توسعه شهرک‌‌های صنعتی است.

به گزارش فارس،وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای افزایش کیفیت تولید داخل مدیریت واردات و توسعه صادرات و تقویت فرهنگ عمومی نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده که ۱۰ برنامه حمایت از تولید ملی را شکل می‌دهند.

غضنفری افزود: برای واحدهای تولیدی مشکل‌دار ۳۰۰ میلیارد تومان در اختیار ۳۱ استانداری قرار داده شده تا به واحدهای تولیدی دچار مشکل پرداخت شود.

وی افزود:‌ برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام نیز ۲ هزار میلیارد تومان توسط بانک‌های عامل و ۴.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به تکمیل واحدهای نیمه‌تمام تولیدی اختصاص می‌یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای واحدهای تولیدی آسیب دیده که تولید آن متوقف شده و کارگران بی‌کار و در آستانه بحران قرار دارند در بودجه سال گذشته و سال جاری از محل فروش اموال و دارایی‌های مازاد دولت مبلغ ۱۵ هزار تن در نظر گرفته شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

غضنفری ادامه داد: ۹۰ درصد واحدهای تولیدی کشور با ظرفیت ۵۰ تا ۱۰۰ درصد فعال بوده و تنها ۱۰ درصد آن دچار مشکل و آسیب دیده است که نیازمند منابع پشتیبانی مالی است.

وی افزود: از بین حدود ۷۰ هزار واحد صنعتی کشور که به دولت مراجعه می‌کنند حدود ۷۰ درصد مشکل آنها تأمین مالی است و در این زمینه آسیب‌شناسی انجام می‌شود که چرا بانک‌ها قادر نیستند به همه این نیاز پاسخ دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: درصد ناچیزی از واحدهای تولیدی وام‌های گرفته شده را در جایی غیر از تولید هزینه کرده‌اند که ممکن است بین ۱۰ تا ۲۰ درصد گیرندگان تسهیلات را تشکیل دهد.

غضنفری افزود: دولت از طرفی مدیریت تقاضا برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها را دنبال می‌کند و از سوی دیگر مدیریت عرضه منابع مالی و افزایش توان وام‌دهی بانک‌ها و متنوع کردن شیوه‌های تأمین مالی از جمله فروش اوراق مشارکت را دنبال می‌کنند.

وی گفت: اگر تولیدکننده برای مواد اولیه وام دریافت کند که ۶ ماه در انبار بماند باید روشی اتخاذ کرد که نیاز روز او تهیه شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به استمهال وام واحدهای تولیدی مشکل‌دار گفت:‌ این یک چاقوی دو لبه است که نباید به حبس بیت‌المال در واحدهای تولیدی منجر شود و از طرفی نباید واحدهای مشکل‌دار بدون حساب و کتاب منابع دولتی را دریافت کنند.

غضنفری تأکید کرد: تا دو هفته آینده ۴ روش جدید تأمین مالی برای واحدهای تولیدی به مردم و تولیدکنندگان معرفی می‌شود.

وی با اشاره به تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی گفت: منبع جدید علاوه بر بانک‌ها و اوراق مشارکت ۱۰ درصد از منابع توسعه ملی به صورت ریالی در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد و همچنین تسهیلات بانک‌های خارجی، بانک توسعه اسلامی، اکوبانک و سایر بانک‌های دیگر در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی از مشکلات تولیدکنندگان تأمین وثیقه است که اگر برای ۱۰۰ واحد وثیقه تنها ۲۰ واحد وام دریافت کرده و وقتی به بانک بعدی مراجعه می‌کند، او نیز وثیقه دیگری می‌طلبد، در حالی که اگر صندوق تأمین وثیقه راه‌اندازی شود و یا بیمه ضمانت پوشش نوسان نرخ ارز تشکیل شود تولیدکننده برای تأمین مواد اولیه از تسهیلات و همچنین پوشش نوسان نرخ ارز سود می‌برد.

غضنفری با اشاره به مصوبه دولت در اسفند گذشته گفت: مصوبه خوبی از دولت دریافت شد که افرادی که از صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی دریافت کرده‌اند هنگام بازپرداخت این تسهیلات بانک مرکزی از آنها ریالی دریافت کرده و ارز مورد نیاز را به نرخ مرجع در اختیار وام‌گیرنده قرار می‌دهد تا به صندوق توسعه ملی بازپرداخت شود.

وی همچنین به ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری برای تولید اشاره کرد و گفت: تأمین مالی از بانک‌های خارجی و آزادسازی بخشی از سپرده بانک‌های عامل نزد بانک مرکزی از عوامل افزایش توان اعتباردهی بانک‌ها و برای رونق تولید به شمار می‌آید.

غضنفری گفت: در راستای حمایت از تولید ملی ارز ۱۲۲۶ تومانی برای واردکنندگان مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات قرار می‌گیرد و همچنین واردات محصول تمام شده خارجی به شرطی انجام می‌شود که قبل از آن کالای ایرانی صادر شده و ارز صادراتی به آن اختصاص بیابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر قرار است ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی انجام شود با این ارز صادراتی که با قیمت گرانتر است می‌توان کالای ساخته شده خارجی وارد کرد، وگرنه امکان ورود آن وجود ندارد.

وی تأکید کرد: از دو طریق تولید داخل مورد حمایت و حفاظت قرار می‌گیرد یکی از طریق تعرفه‌ها که تولید داخل لطمه نبیند و دیگری از طریق ارز مرجع برای واردات کالای اولیه و تجهیزات که با تعرفه ۴ درصد که همان صفر است و با ارز مرجع ۱۲۲۶ انجام می‌شود و روش سوم واردات کالای ساخته شده خارجی نیازمند ارز گرانقیمت صادراتی است و این روش‌ها برای حمایت از تولید داخلی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد کنترل گرانی گفت: اگر سیستم عرضه کشور گرسنه باشد باعث مفسده و گرانی کالا می‌شود که یکی از پیش‌نیاز تنظیم بازار روان کردن جریان کالا و اعمال قیمت منطقی و نظام توزیع مناسب است.

غضنفری افزود: با برنامه دولت گرانی کنترل شده و توزیع کالا به صورت آرام و پررونق انجام می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×