اخبار نساجی

غافلگیری ایتالیایی ها در تهران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

«توافق»، پای ایتالیایی ها را هم به ایران باز کرد. دو روز است که هیأت عالی رتبه ایتالیایی به ریاست وزیر امور خارجه و به همراه وزیر توسعه اقتصادی خود وارد تهران شده است. قبل از اینها، فرانسوی ها، آلمانی ها و مسئول سیاست خارجی اروپا برای حضور در ایران پیش دستی کرده بودند. اگرچه استراتژی ایتالیایی ها از حضور در ایران، مذاکره برای فعالیت در پروژه های نفتی وگازی بود اما کابینه روحانی آنها را غافلگیر کرد و اینطور که پیداست تیم اقتصادی روحانی بنا دارد میدانِ بیشتری برای کار به ایتالیاییها بدهد. شاید به این دلیل که ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی بوده که پس از انقلاب اسلامی روابط خود را با ایران زنده نگه داشته بود.

قول های وزیر اقتصاد ایتالیا به طیب نیا

اما وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در فاز اول مذاکرات خود به سراغ همتایش علی طیب نیا، وزیر اقتصاد کابینه روحانی رفت و در مذاکره با طیبنیا برای افزایش خرید نفت از ایران توافق کرد. اینطور که طیب نیا گفته است با حذف تحریم ها، ایتالیا خرید نفت خود را از ایران افزایش می دهد. به گفته وی، در گذشته حجم روابط ایران و ایتالیا هفت میلیارد دلار بود اما به دلیل محدودیت های اخیر، این رقم به یک و نیم میلیارد دلار کاهش یافت که در جلسه با وزیر ایتالیایی بر گسترش مبادلات تجاری بهویژه سرمایه گذاری در ایران و ارتقای روابط دو کشور تفاهم شد. البته دیدار وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا با طیب نیا به تفاهمنامه ای به مبلغ دو میلیارد یورو منجر شد. براساس این یادداشت تفاهم میان وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و شرکت بیمه ساچه ایتالیا قرار است مدیو بانک ایتالیا اعتباراتی را برای اجرای طرحهای عمرانی و زیربنایی ایران تأمین و شرکت ساچه نیز این اعتبارات را بیمه کند. آن طور که فدریکا گوییدی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در جمع خبرنگاران میگوید: این یادداشت تفاهم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون ما باید به زیرساخت های همکاری دو کشور اهمیت بدهیم و این زیرساختها در واقع بازکردن کانال های جدید بانکی و بیمه ای میان دو کشور است. او البته به این نکته نیز اشاره کرده است که کمیته مشترک اقتصادی دو کشور طی ماه های آینده برای توسعه همکاریهای مشترک ایران و ایتالیا تشکیل میشود و راه های افزایش مبادلات را بررسی خواهد کرد. در دیدار طیب نیا با وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا بر افزایش دوبرابری حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا نیز تأکید شده به گونه ای که طبق گفته های وزیر اقتصاد کابینه روحانی قرار است مبادلات تجاری ایران و ایتالیا که هم اکنون یک و نیم میلیارد دلار است، به رقمی دست کم سه میلیارد دلاری در آینده ای نزدیک برسد.

کمی از برنامه های اقتصادی ایتالیایی ها رو شد

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از سوی دیگر در دیدار وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا با محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، کمی از اهداف و برنامه های اقتصادی ایتالیا رو شد. او در این دیدار این نکته را متذکر شد که بسیاری از شرکتهای ایتالیایی تمایل زیادی به حضور در بخشهای مختلف اقتصادی و تجاری ایران دارند. به گفته فدریکا گوییدی، ایتالیا تا قبل از تحریمها رابطه خوبی با ایران داشت و حتی حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم هفت میلیارد یورو رسید ولی به سبب تحریمها یک فاصله در این روابط تجاری به وجود آمد که باید طرفین نسبت به رفع آن اقدام کنند. این وزیر ایتالیایی به صراحت به این مسئله اشاره کرد که هدف ما تنها حضور در بازار ایران نیست بلکه گسترش همکاریهای بلندمدت و مشترک از اولویتهای ما در برقراری ارتباطات تجاری و اقتصادی است و اولویت ما برای آغاز همکاریها با ایران ایجاد زیرساختهای مالی و بانکی است که براساس آن پایه ریزی همکاریها امکانپذیر است. او در این دیدار اظهار کرده که ایتالیا میخواهد حضور مجدد خود را در ایران به صورت قوی و البته با صنایع بزرگ و رو به رشد ادامه دهد و در این میان شرکتهای متوسط و کوچک در ایتالیا هم تمایل دارند با طرفهای ایرانی همکاری کنند.

وقتی ایتالیایی ها غافلگیر میشوند

وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در بخشی از سخنان خود به صورتی ظریف به هدف اولیه و استراتژی ایتالیا برای ورود به حوزه نفت وگاز و غافلگیری خود در مذاکرات با تیم اقتصادی ایران اشاره دارد. آنجا که به صراحت میگوید: ما بنا داشتیم در حوزه نفت و گاز با ایران همکاری کنیم اما به ما گفته شده است که میتوانیم در حوزه های دیگری همچون انرژی، فناوریهای ساخت وساز بیمارستانی و دیگر حوزه های مشترک همکاری کنیم. او میگوید: ایران، کشوری بزرگ با جمیعت ٨٠ میلیونی و بازار ۴٠٠ میلیونی در اطراف است که آمادگی داریم توانمندیهای خود را ارائه کنیم و درباره حمایت از توسعه همکاریها و همچنین امکان سرمایه گذاری ایتالیا در ایران و نیز ارائه توانمندیهای ایران در ایتالیا هر نوع کمکی را ارائه کنیم. محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی هم در دیدار با وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا اظهار میدارد که ظرفیتهای مختلف اقتصادی در صنایع ایران نهفته است؛ ایتالیا در شرایط جدید باید از پیشروان روابط تجاری با ایران باشد؛ به همین منظور بازرگانان ایران بسیار مایل به همکاری مشترک با ایتالیایی ها هستند و براین اساس هیأتی تجاری از ایران به زودی عازم ایتالیا خواهد شد. جلالپور درعین حال تأکید دارد ایران با ظرفیت فناوری، نیروی انسانی، قدرت منطقه ای و فضای باثبات و شرایط ویژه ای که دارد آغوش خود را برای سرمایه گذاریهای مشترک با کشورهای دوست باز کرده است؛ البته با چشم تیزبین و هوشیاری کامل حضور همه کشورها را رصد میکند.

خواسته قائم مقام بانک مرکزی از ایتالیایی ها

هیأت اقتصادی ایتالیایی در ادامه دیدارهای خود با مقامات ایرانی میهمان قائم مقام بانک مرکزی هم بودند و نتیجه این دیدار به سه پیشنهاد از جانب بانک مرکزی به ایتالیایی ها ختم شد؛ اول اینکه کمیتهای متشکل از بانکهای مرکزی ایران و ایتالیا و شرکت بیمه ساچه به منظور فراهم کردن شرایط لازم برای ایفای تعهدات بانکهای ایرانی به بانکهای ایتالیایی و ایجاد شرایط مناسب به منظور تداوم همکاریهای بین بانکی تشکیل شود. دوم اینکه، در راستای گسترش روابط تجاری، بانکهای خصوصی ایرانی در ایتالیا شعبه هایی داشته باشند و پیشنهاد سوم کمیجانی به هیأت ایتالیایی، تقویت همکاریهای اقتصادی به ویژه به منظور افزایش توان صادراتی ایران بود.

آخوندی: نیازی به فراهم شدن مقدمات نیست؛ کار را شروع کنیم

وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در ادامه دیدارهای خود با مقامات ایرانی میهمان عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، بود. عباس آخوندی، وزیر راه دولت روحانی، در مذاکرات خود با این وزیر اقتصادی ایتالیایی گفت: اغلب مهندسان ایرانی با مهندسان کشور ایتالیا آشنا هستند و چندان نیازی به فراهم شدن مقدمات نیست و بنابراین ایران و ایتالیا میتوانند در زمینه بنادر، ریل، جاده، حمل ونقل و ساخت وساز همکاری داشته باشند. البته او درباره نتایج این مذاکرات اعلام کرده است دولت ایتالیا سعی دارد با تأمین مالی پروژه های مهم و کمک مالی به شرکتهای ایتالیایی، فعالیت تجاری داشته باشد که مقرر شده است اطلاعات کلی طرحها در زمینه حوزه های هوایی، ریلی، جادهای و بخشهای مختلف ساختمانی جمع آوری شود. اما وزیر راه وشهرسازی در دیدار با وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا ضمن اشاره به اینکه ایتالیایی ها سابقه همکاری بسیار خوبی با ایران در زمینه های بندری، راه آهن و جادهای و همچنین ارسال ماشین آلات و تجهیزات ساخت وساز دارند، همچنین عباس آخوندی در پایان این نشست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همانطور که خانم گوییدی گفتند جلسه بسیار خوبی داشتیم. ایتالیایی ها سابقه همکاری بسیار خوبی با ایران در زمینه های بندری، ریلی و جاده های و همچنین در بخشهای مختلف ارسال ماشین آلات و تجهیزات ساخت و ساز دارند. خوشبختانه دولت ایتالیا با اعزام وزیر اقتصاد خود از جای بسیار خوبی شروع کرد که هم بتوانند بحث بیمه قراردادها را با ایران فعال کنند و هم با اعزام بخش بانکی خود در جهت تأمین مالی پروژه های مهم و کمک مالی به شرکتهای ایتالیایی که میخواهند با ایران فعالیت تجاری داشته باشند فعال باشند و این نکته بسیار مثبتی است. آخوندی در ادامه گفت: ما قرار گذاشتیم اطلاعات کلی درباره طرحهای زیربنایی کشور در زمینه های هوایی، دریایی، ریلی و جاده های به اضافه بخشهای مختلف ساختمانی در اختیار ایتالیایی ها قرار بدهیم و یک سری پروژه های بسیار مهم که از نظر ما در اولویت هستند را به آنها معرفی کنیم تا ببینیم چه اقدامی از طرف ایتالیایی ها صورت میگیرد. قاعدتا باید بتوانیم در آینده بسیار نزدیک یک سری هیأتهای تجاری مبادله کنیم.

زنگنه: چراغ سبز اروپایی ها برای حضور در صنعت نفت

زنگنه نیز در این دیدار با اشاره به فرصت پیش آمده برای کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز پس از لغو تحریمها، بازار ایران را بزرگترین و بکرترین بازار انرژی منطقه خاورمیانه دانست و گفت: با توجه به سابقه نسبتا خوب ایتالیا در دوران تحریمها، این کشور از شانس بیشتری برای حضور در بازار نفت ایران برخوردار است. وی از نیاز صنایع نفتی ایران به جذب صدمیلیارد دلار سرمایه ظرف پنج سال آینده خبر داد و تصریح کرد: ایران آماده است با رعایت اصول اقتصاد مقاومتی در جذب سرمایه گذاریهای خارجی فعالیت کند. بیژن زنگنه پس از دیدار با هیأت سیاسی و اقتصادی ایتالیا به جمع خبرنگاران آمده و ضمن بیان این نکته که توسعه روابط در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی مهمترین محور این مذاکرات بوده، اعلام کرده که ایران در گذشته با شرکتهای ایتالیایی در توسعه فازهای پارسجنوبی و میادین نفتی جنوب ایران همچون میدان دارخوین مشارکتهای موفقی داشته است و بر اساس مذاکرات صورتگرفته قرار بر این شده که این روال برای آینده ادامه پیدا کند. به گفته زنگنه، صنعت نفت هماکنون در حوزه دریای خزر و افزایش بازیافت نفت به همکاری شرکتهای ایتالیایی نیاز دارد. وی با اشاره به اینکه پالایشگاههای نفت ایتالیا پیش از تحریمهای بینالمللی از نفت ایران استفاده میکردند، گفت: با تغییر اوضاع و برداشتهشدن این تحریمها دوباره امکان صادرات نفت ایران بهعنوان خوراک پالایشگاههای این کشور فراهم خواهد شد. زنگنه گفت: ایتالیاییها پیش از این در ساخت واحدهای پتروشیمی، واگذاری لایسنس و تجهیزات مشارکت داشتند و در این مذاکرات از آنها دعوت کردیم در جهش جدید صنعت پتروشیمی ایران مشارکت داشته باشند.

نعمتزاده: هدف ما حضور در بازارهای بین المللی است

مهندس محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در دیدار با وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا گفت: همکاریهای اقتصادی و صنعتی میان دو کشور به صورت سرمایه گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی خواهد بود. فدریکا گوییدی وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا نیز در این دیدار اعلام کرد: توجه ما فقط به صنایع بزرگ نیست و آمادگی داریم در صنایع کوچک و متوسط همکاری کنیم و شعبه هایی خصوصا در صنایع قطعه سازی در ایران ایجاد کنیم؛ بنابراین آمادگی حضور صنعتگران و تجار ایرانی در ایتالیا را داریم و ما باید روابطمان بلند مدت و به صورت برد-برد باشد.

ادامه روز پُرکار ایتالیایی ها در ایران

روز پُر کار ایتالیایی ها در ایران همچنان ادامه داشت تا اینکه یک شرکت ایتالیایی برای سرمایه گذاری در صنعت برقابی ایران اعلام آمادگی کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×