اخبار فرش ماشینیاسلاید شوالیاف، نخ و پارچه

عوامل ضایعات نخ و نکات مثبت در نخ هیت ست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

۱.عدم وجود نخ رزرو:  هنگامی که نخ  تابیده می شود اگر قرار دادن نخ رزرو فراموش بشود ،در هنگام هیت ست مقداری از نخ ضایعات  می شود. در صورتی که نخ بدون هیت ست برای بافت برود این ضایعات بیشتر هم می شود.
۲.عدم کیفیت نخ : نخ هایی که در پروسه ریسندگی دارای ایرادات ریس می باشد در هیت ست موجب بالا رفتن ضایعات می شود
۳.عدم تاب مناسب : جوراب کش شدن دوک که یکی از دلایل مهم بروز ضایعات نخ می باشد به طریق زیر اتفاق می افتد:
۱- نامناسب بودن دوک مصرفی که می بایست دارای سطحی زبرباشد  و نخ با اصطکاک از روی دوک باز شود ۲- تنظیمات نا مناسب دستگاههای تابندگی که عمده آن به بالا بودن هزینه تنظیمات و احیانا تعویض قطعات بر می گردد
۴.  نخ های آسیب دیده: نخ های که حین حمل و نقل مورد بی توجهی قرارا گرفته و آسیب می بینند در حین عملیات هیت ست و بافت ضایعات دارند.
در مجموع عملیات هیت ست اصلاح و باز سازی  و تثبیت شید ( …) و تاب نخ  قبل از بافت می باشد 
۵.  نخهای هیت ست شده باعث می شوند که فرش پایداری بالاتری در مقابل حرارت از خود نشان دهد.
۶.   قابلیت جذب رنگ افزایش یافته و به همین دلیل، احتمال کاهش رنگ پس از شستشو نیز به حداقل میرسد.
۷.   فرشهایی که با نخ هیت ست شده بافته می شوند زیردست فرش یکنواخت‌ و یک دست تر می‌شود و نقش و طرح فرش بیشتر خودنمایی میکند.
۸.  در فرایند هیت ست شدن نخ، تاب نخ ثبات بالاتری پیدا می‌کند و لذا الیاف در ساختار نخ بیشتر درگیر می گردد. این امر با دوام و ماندگاری فرش رابطه مستقیم خواهد داشت.
۹.  نخهای هیت ست شده مقاومت بیشتری در مقابل جذب گرد و خاک و آلودگی نسبت به نخهای معمولی از خود نشان میدهند. مسلما این امر در سلامت و بهداشت فرش تاثیر بسزایی خواهد داشت.( البته این مهم تایید نشده ولی به صورت تئوری منطقی است )
۱۰.  فرایند هیت ست استحکام نخ را بالاتر می برد و لذا پارگی نخ در فرایند بافت کاهش می‌یابد. که این امر می تواند باعث افزایش کیفیت و دوام محصول نهایی گردد.
۱۱.  از ویژگی نخ هیت‌ست شده این که این نخ حجیم یا به اصطلاح پفکی می‌گردد و در اصطلاح علمی بالک بیشتری پیدا می‌نماید. فرشهای بافته شده با نخ‌های هیت ست در شرایط یکسان بودن تراکم بافت و نمره نخ ، ‌پوشش بهتری داشته و پرتر به نظر می‌رسد.
۱۲.  مشخصه ی فرش بافته شده با نخ هیت ست این است که زیردست نرم‌تری دارد و اصطلاحا پاخور فرش نرم‌تر خواهد بود .
۱۳.اصطلاح pin point : مقداری از نخ را در جهت سطح مقطع برش می زنند  و در آن شید نخ و مشخصات ظاهری آن را مشاهده می کنند  . ( به قسمتی از سطح مقطع فرش هم pinpoint  گفته می شود )  دانه اناری شدن از مشخصات نخ هیت ست می باشد که در pinpoint  قابل مشاهده خواهد بود .
۱۴.  پرزدهی فرش به شدت کاهش می‌یابد و این امر می تواند باعث کاهش ایجاد بروز حساسیتهای احتمالی گردد.( تنها پرز سطحی نخ و هیت ست کمکی به کاهش پرز سطح مقطع فرش نمی کند )
[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×