اخبار فرش ماشینیاسلاید شوجذاب‌ترین‌ها

عمده مصرف نخ ابریشم در حوزه صنعت فرش است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نخ ابریشم در حوزه صنعت فرش‌:: رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه عمده مصرف نخ ابریشم در حوزه صنعت فرش است، گفت: با توجه به تولید زیاد کرم ابریشم در کشور مشکلی برای تأمین نخ ابریشم برای فرش بافی در کشور وجود ندارد.

به گزارش مجله نساجی کهن به نقل از فارس رشت، علی سروی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به استان‌های فعال در حوزه نوغانداری اظهار کرد: در حال حاضر ۲۲ استان کشور در حوزه نوغانداری فعال هستند که با انجام کارهای آموزشی در صدد افزایش این آمار هستیم.

وی با اشاره به اتمام توزیع تخم نوغان در سه استان کشور گفت: شروع توزیع تخم نوغان از اول فروردین و در استان‌های گرمسیر آغازشده و خوشبختانه با استقبال خوب مردم و کشاورزان روبه‌رو بوده و نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری را شاهد بودیم.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه استان گیلان در حوزه نوغانداری و کرم ابریشم جزو استان‌های بسیار مهمی است، تصریح کرد: یکی از شغل‌های اساسی مردم گیلان پرورش کرم ابریشم است که مرکز توسعه نوغانداری کشور بر اساس نیازمندی این استان و با دستور وزارت جهاد کشاورزی ۱۵ هزار جعبه نوغان درجه‌یک به این استان اختصاص داده‌شده است.

سروی با اشاره به قیمت فروش هر جعبه نوغان در کشور گفت: یکی از شعارهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی حمایت از مصرف‌کننده است و به همین دلیل در ۲۰ سال گذشته شاهد افزایش قیمت در حوزه نوغان در کشور نبوده و به همان قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط آب و هوایی توزیع تخم نوغان دیرتر آغاز می‌شود افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های اخیر تصمیم بر این شد تا توزیع تخم نوغان در کشور را با تأخیر یک هفته‌ای و از تاریخ هفتم اردیبهشت توسط تیم کارشناسی و تعاونی‌ها آغاز می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

نوغانداری و صنعت فرش

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اذعان به اینکه موضوع اصلی در رونق، اشتیاق تولیدکننده است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم، شاهد رونق تولید و  افزایش اشتغال باشیم باید تمهیداتی اندیشیده شده تا تولیدکننده و سرمایه‌گذار، اشتیاق برای تولید را داشته و ‌بتوانند بی‌دغدغه به سرمایه گزاری خود در حوزه‌های مختلف ادامه دهند.

سروی لازمه افزایش تولید نوغان در کشور را پرورش نوغان با راندمان زیاد عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر پرورش کرم ابریشم و نوغانداری در کشور با رکود مواجه بوده که خوشبختانه امسال با تلاش کارشناسان و همکاران ما موفق به افزایش تولید کرم ابریشم شدیم.

وی یکی از آسیب‌های وارده به کرم ابریشم را واردات بی‌رویه نخ و پیله دانست و بیان کرد: درگذشته تعرفه واردات پیله ۲۰۰ درصد واردات کرم ابریشم ۱۵۰ درصد بوده و زمانی که این تعرفه‌ها به چیزی نزدیک به صفر از نزدیک شده موجب واردات بی‌رویه شده و آسیب جدی به صنعت نوغانداری زده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اذعان به اینکه دولت گام‌های خوبی برای جلوگیری از واردات بی‌رویه پیله کرم ابریشم برداشته، افزود: با تلاش دولت و مسؤولان مربوطه نرخ تعرفه واردات نخ ابریشم و پیله ۲۶ درصد افزایش پیداکرده و امسال هم با مکاتبات استاندار با دولت در تلاشیم تا این تعرفه افزایشی مجدد پیدا کند.

سروی با بیان اینکه ۸۰ درصد واردات از منطقه تجاری سرخس انجام‌شده، افزود: بر اساس آمار همکاران و تیم کارشناسی مرکز توسعه نوغانداری، بیش از ۸۰ درصد واردات کرم ابریشم از منطقه تجاری سرخس انجام‌شده که دلیل آن کاهش تعرفه کرم ابریشم در این منطقه بوده که در تلاشیم این مشکل حل شود.

وی با اشاره به دلایل افزایش بی‌رویه کرم ابریشم در کشور گفت: واردات کرم ابریشم در گمرک جزو کالاهای درجه‌یکی که با ارز دولتی وارد می‌شدند را شامل نبوده اما پایه محاسباتی بر اساس ارز دولتی بوده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه بازاریابی در حوزه صنعت نوغانداری جزو اصلی‌ترین دلایل رشد صنعت در این حوزه است، افزود: عمده مصرف نخ ابریشم در حوزه صنعت فرش است و با توجه به تولید زیاد کرم ابریشم در کشور مشکلی برای تأمین نخ ابریشم در کشور وجود ندارد.

سروی با اشاره به افزایش تضمینی قیمت خرید کرم ابریشم در کشور بیان کرد: با تصویب شورای اقتصاد نرخ تضمینی کرم ابریشم در کشور با افزایش ۲۱ درصدی مواجه بوده که با توجه به قیمت مناسب پیله در کشور، می‌تواند باعث اشتیاق تولیدکننده در این صنعت شود.

وی با بیان اینکه تولید تخم نوغان در کشور یک کار علمی و کارشناسی است، تصریح کرد: علیرغم اینکه صنعت نوغانداری در کشور از ۵۰۰ سال گذشته وجود دارد اما تولید تخم نوغان‌های هیبرید، انجام کارهای اصلاح‌شده بر روی نهال، مبارزه با بیماری Piperine و مبارزه با آفت شپشک نشان‌دهنده علمی بودن این صنعت است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با تأکید بر استفاده صحیح از شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه نوغانداری در کشور گفت: ما در کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه پرورش کرم ابریشم و نوغانداری داریم که در تلاشیم تا با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ماشین‌آلات کم هزینه و با راندمان بالا تولید نوغان را در کشور افزایش دهیم و صنعت فرش را حمایت کنیم.

 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×