اخبار فرش ماشینی

علم، نوآوری و خلاقیت در صنعت فرش ماشینی ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در نهمین نمایشگاه کفپوش، موکت و فرش ماشینی ایران، به کارگیری علم و فناوری روز دنیا در صنعت فرش ماشینی کشور، نشان از آمادگی برندهای فرش ماشینی برای رشد تولید، اشتغال و صادرات بیشتر داشت.

بخش عمده این نمایشگاه، به یکی از مهم‌ترین محصولات دارای مزیت رقابتی برای کشور یعنی فرش ماشینی اختصاص داشت و به همین دلیل با تعدادی از کارآفرینان برتر این صنعت در این زمینه گفتگو کرده‌ایم.

استفاده از ظرفیت‌های علم و نوآوری و خلاقیت در صنعت فرش کشور

صادقی، مدیرعامل فرش عرش در زمینه روندهای نوآوری در صنعت فرش ایران می‌گوید: «مشکل اصلی کشور ما در زمینه نوآوری، تحقیقات بازار است. در ایران اینکه سلیقه مشتری و بازار چیست در درجه دوم اهمیت است و تولیدکننده تلاش می‌کند محصولی که تولید می‌کند را بفروشد و نه آن چیزی که بازار می‌خواهد. به همین دلیل است که محصولات کشور ترکیه با تنوع رنگ و طرح بالا در حال توسعه سهم خود از بازار ایران و همچنین تسخیر بازار بین‌المللی است. این در حالی است که هزینه‌های تولید در ایران بسیار بالاست»

محمد بهشتی مدیر عامل فرش بهشتی تبریز اما به مساله فناوری در صنعت فرش کشور به گونه‌ای دیگر نگاه می‌کند و می‌گوید: «هزینه بسیار بزرگی برای به روز رسانی و مدرن‌سازی صنعت فرش ایران شده است اما ورود تکنولوژی تنها یک بحث است و تا وقتی تنها ابزار رقابت، قیمت است و نوآوری در بازارسازی و برندینگ صورت نگیرد، با رقابت قیمتی تمام صنعت و همه تولیدکنندگان را متضرر می‌کند.»

چالش‌های صادرات فرش ماشینی کشور و رقابت جهانی

رقابت در بازارهای جهانی به نفع برندهای ترک در جریان است و محصولات ایرانی به علت مشکلات صادرات، نگاه خود را به بازار ایران دوخته‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خشایار مهاجر شجاعی، مدیر بازرگانی خارجی فرش فرهی که یکی از صادرکنندگان فرش ایران به ۲۸ کشور اروپایی و آسیایی است در زمینه این مشکلات می‌گوید: «هیچ‌گونه یارانه یا کمکی از طرف دولت برای حضور موثر در نمایشگاه‌های جهانی یا برندینگ بین‌المللی وجود ندارد، در حالیکه فراهم کردن بستر و زیرساخت مناسب صادرات در هر کشوری با دولت است. از طرفی مشوق‌های صادراتی که باعث رقابتی‌تر کردن محصولات در این بازارها می‌شود وجود ندارد. در آخر اینکه مشکل اصلی نقل و انتقال پول به کشور همچنان وجود دارد.»

نقش هایپرمارکت‌های فرش در توسعه و مدرن‌سازی صنعت

در سال‌های اخیر، بازار فروش فرش در کشور از حالت حجره‌ای و خیابانی خارج شده و شاهد ظهور هایپرمارکت‌ها یا بازارهای بزرگ فروش فرش همچون سرای ابریشم، آقای فرش و شهر فرش بوده‌ایم.

علی گلشنی، از کارشناسان این صنعت نیز در این زمینه گفت: «اثر این هایپرمارکت‌ها بر رونق و رشد بازار فرش ماشینی در کشور فراتر از انتظار بوده و توانسته مخاطبین و مشتریان فرش را با تجربه‌ای جذاب از خرید روبه‌رو کند.»

مهدی ضابطی، کارشناس دیگر این حوزه و مدیرعامل برند ماهور نیز اثر این روند را در آینده صنعت مثبت می‌داند و مهمترین اثر آن را حرفه‌ای شدن فروشندگان و قرار گرفتن آنها در نقش مشاور خرید مشتری دانست. وی در این زمینه می‌گوید: «اینکه مکان‌های مجتمعی برای خرید فرش با استانداردهای بالا وجود داشته باشد، باعث افزایش قدرت انتخاب مشتری شده است.»

دکتر مهدی روحانی، مدیرعامل و بنیانگذار سرای ابریشم به استقبال مردم به خرید فرش از این هایپرمارکت‌ها اشاره کرد و گفت: «نوآوری در صنعت، یک زنجیره است که از تامین و تولید تا فروش و خدمات پس از فروش را شامل می‌شود. صنعت فرش ماشینی کشور به عنوان یک صنعت کلیدی و اشتغال‌زا در کشور، به نوآوری در همه عرصه‌ها نیاز مبرم دارد و هدف اینگونه هایپرمارکت‌های فرش، ایجاد زنجیره‌ای مدرن و جذاب در بخش بازاریابی و فروش است.»

گفتنی است نهمین نمایشگاه کفپوش، موکت و فرش ماشینی ایران از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار و با استقبال خوب فعالان این صنعت روبه‌رو شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×