اخبار نساجی

عقب ماندگی فاحش ایران از کشورهای همسایه در برداشت از میادین مشترک

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

عقب ماندگی فاحش ایران از کشورهای همسایه در برداشت از میادین مشترک وزیر نفت با اشاره به وجود ۲۶ میدان نفتی مشترک بین ایران و همسایگان خود از عقب ماندگی فاحش ایران در برداشت از این میادین خبر داد.

به گزارش فارس، رستم قاسمی وزیر نفت در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی با تبریک فرا رسیدن ایام ولادت حضرت امام حسین(ع) و همچنین یاور ایشان حضرت ابوالفضل(ع) با اشاره به وضعیت کنونی نفت در عرصه جهانی گفت: امروز علی رغم مالیات‌های سنگین و ناجوانمردانه‌ای که بر انرژی و مصرف نفت در کشورهای صنعتی پر مصرف اعمال می‌شود همچنان نفت ارزانترین انرژی است و تا دهه‌های آینده اصلی‌ترین انرژی جهان خواهد بود.

وی افزود: کشورهای خاورمیانه نزدیک به ۵۵درصد نفت جهان و نزدیک به ۴۰ درصد از منابع گازی را در اختیار دارد.

وزیر نفت ادامه داد: ایران با دارا بودن ۶۰۰ میلیارد نفت درجا که ۱۵۵ میلیارد بشکه از آن قابل برداشت است، نزدیک به ۱۱ درصد منابع نفتی دنیا را در اختیار دارد.

قاسمی با اشاره به ذخایر گازی کشور ادامه داد: ایران نزدیک به ۳۲ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی در اختیار دارد که رتبه دوم ذخایر گازی در دنیا را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران مقام اول ذخایر نفت و گاز را در دنیا در اختیار دارد، افزود: از ارزش مطلق ذخایر نفت و گاز ایران در حدود ۳۰۰ و ۶۶ میلیارد بشکه است که به این ترتیب ایران را از لحاظ مجموع ذخایر نفت و گاز در رتبه دوم قرار می‌دهد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وزیر نفت با اشاره به رتبه ایران در ذخایر نفت و گاز، ادامه داد: ایران در ذخایر نفتی دنیا رتبه سوم و در ذخایر گازی رتبه دوم را در اختیار دارد. از لحاظ تولید نفت ایران در رتبه چهارم دنیا قرار دارد.

قاسمی با اشاره به وضعیت فعلی میادین نفتی و گازی کشور، گفت: ما هم‌اکنون در حدود ۱۹۷ میدان نفتی و گازی را در کشور داریم اما اولویت اصلی ما حرکت به سمت بهره‌برداز از میادین مشترک و تعیین تکلیف آن است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران در بهره‌برداری از میادین نفت و گاز به شدت از سایر کشورهای همسایه عقب است، ادامه داد: ما در حدود ۲۶ میدان مشترک نفتی و گازی با سایر کشورها هستیم که از این تعداد ۱۵ میدان دریایی و ۷ میدان در خشکی است و تعدادی از آنها نیز هم‌اکنون در حال تولید نفت و گاز هستند.

قاسمی با اشاره به تلاش این وزارتخانه برای تعیین تکلیف تمام میادین نفتی مشترک تا پایان سال ۹۲ گفت: در سال ۹۰ نیز ۱۲ میدان نفتی و گازی تعیین تکلیف شد و قرارداد آن نیز به امضا رسید که ۶ میدان در دریا و ۶ میدان نیز در خشکی قرار دارد.

وی با اشاره به تعدادی از میادین مشترک نفتی و گازی کشور که در سال ۹۰ قرارداد آنها امضا شده است، افزود: ما تقریبا با تمام کشورهای همسایه از جمله عراق، امارات، ترکمنستان دارای میدان‌های مشترک نفتی و گازی هستیم.

وزیر نفت با اشاره به پیشرفت پروژه گازی میدان پارس جنوبی ادامه داد: خوشبختانه دولت حرکت وسیعی را برای پشتیبانی و بهره‌برداری از فازهای مختلف پارس جنوبی را آغاز کرده است که امیدواریم تا پایان سال ۹۲، ۸ فاز پارس جنوبی در مدار تولید قرار گیرد.

قاسمی گفت: با قرار گرفتن این تعداد از فازهای پارس جنوبی در مدار تولید به ظرفیت گازی کشور نزدیک به ۲۵۰ میلیون مترمکعب اضافه می‌شود وما امیدواریمتا پایان سال ۹۳ با پایان اتمام کار توسعه میدان پارس جنوبی ظرفیت برداشت گاز ما با کشور قطر برابر شود.

وی با اشاره به تلاش کشور برای افزایش تولید نفت و گاز گفت: با توسعه میادین مشترک امکان تولید ۵.۶ میلیون بشکه نفت و همچنین ۱.۴۸ میلیارد مترمکعب گاز در کشور فراهم می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نزدیک به ۲۸ میلیون مترمکعب از گازهای همراه با نفت در کشور سوزانده می‌شود، گفت: امیدواریم با توسعه کارخانه‌های NGL زمینه استفاده از این گازها فراهم شود و تا پایان برنامه پنجم توسعه امکان کاهش گازهای سوخته شده به ۶ میلیون مترمکعب در روز فراهم شود.

وزیر نفت با اشاره به برنامه وزارت نفت برای برداشت صیانتی از میادین نفتی کشور ادامه داد: افزایش یک درصدی بهره‌وری برداشت میادین نفتی به معنای حدود نزدیک به ۵ میلیارد بشکه نفت اضافه برداشت است که برابر با تولید نفت ۵ سال کشور است.

قاسمی گفت: از این رو هم‌اکنون نزدیک به ۲۰ پروژه تولید صیانتی در داخل کشور در حال اجرا است که در قالب آن ۱۱۲ میلیون مترمکعب گاز و ۵۰۰ هزار بشکه آب به میادین نفتی کشور تزریق می‌شود.

وی افزود: امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه امکان تزریق نفت و گاز به میادین نفتی کشور به دو برابر فراهم شود.

وزیر نفت با اشاره به ضرورت آغاز برداشت از میادین مشترک نفتی و گازی کشور گفت: امیدواریم با توسعه استفاده از این میادین زمینه توسعه این صنعت در کشور فراهم شود.

قاسمی با اشاره به مصرف گاز در داخل کشور گفت: مصرف گاز در کشور ما نزدیک به ۲.۵ برابر کشور ترکیه است و از کشور چین نیز بیشتر است.

وی افزود: هم‌اکنون نزدیک به ۷۸ درصد از شهرها و ۵۷ درصد از روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار هستند و تاکنون به ۱۲ هزار و ۷۸۰ روستای کشور گازرسانی شده است که در طی ۳ سال اخیر تعداد روستاهایی که از نعمت گاز استفاده می‌‌کنند نزدیک به ۳ برابر افزایش یافته است.

وزیر نفت با اشاره به برابر بودن تراز واردات و صادرات گاز در کشور، گفت: در کشور نزدیک به ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود که ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز به مصرف صنایع و منازل مسکونی و نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب نیز به داخل چاه‌های گاز تزریق می‌شود.

قاسمی با اشاره به بدهی شرکت ملی گاز به بخش بانکی کشور که به حدود ۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد از مجلس خواستار توجه به بخش مالی این وزارتخانه شد.

وزیر نفت همچنین به ظرفیت ۱.۵ میلیون بشکه‌ای بخش پالایش در کشور اشاره کرد وگفت: امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به ۲.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

قاسمی ادامه داد: خوشبختانه با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و احداث ۲ هزار و یکصد جایگاه CNG در داخل کشور مصرف انرژی کنترل شده است اما انشاءالله با واقعی‌تر شدن قیمت انرژی زمینه کنترل هرچه بهتر مصرف انرژی فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت صنایع پتروشیمی کشور گفت: هم‌اکنون صنایع پتروشیمی کشور نزدیک به ۵۴ میلیون بشکه ظرفیت تولید دارد که امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به یکصد میلیون بشکه در سال برسد.

وزیر نفت با اشاره به ضرورت توجه به بخش آمایش در احداث پتروشیمی‌های کشور گفت: هم‌اکنون نزدیک به ۷۰ مجتمع پتروشیمی در داخل کشور فعال است که امیدواریم با استفاده از منابع صندوق ذخیره ملی امکان تکمیل واحدهای نیمه تمام فراهم شود.

قاسمی با اشاره به اینکه صنعت نفت یک صنعت ۱۰۰ ساله در کشور است، گفت: در گذشته ما در قبال فروش نفت خدمات فنی، تجهیزات و دانش فنی وارد می‌کردیم اما امروز به لطف الهی ما تبدیل به یک صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در منطقه شده‌ایم.

وی با اشاره به منابع کلی سرمایه‌گذاری در کشور در برنامه پنجم توسعه کشور به میزان ۲۵۰ میلیارد دلار و اختصاص ۵۰ میلیارد دلار به صنعت نفت، گفت: امکان تخصیص هرچه بهتر منابع به بخش نفت و گاز با توجه به مطالعات ما وجود دارد و امیدواریم مجلس محترم در این خصوص به ما یاری رساند.

وزیر نفت همچنین خواستار اعطای اختیارات موردنیاز برای گسترش هرچه بیشتر صنعتی هفت به این بخش از سوی مجلس شد و از همکاری نمایندگان مجلس هشتم در این خصوص با وزارت نفت قدردانی کرد.

وی افزود: در بخش پتروشیمی با توجه به اینکه کشور ما تولیدکننده بزرگ گاز محسوب می‌شود، مزیت فراوانی برای تولید پتروشیمی در کشور وجود دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×