اخبار فرش ماشینی

عشایر آذربایحان ۳۰ هزار متر مربع قالی و گلیم تولید می‌کنند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

عشایر آذربایحان 30 هزار متر مربع قالی و گلیم تولید می‌کنند

نماینده اتحادیه تعاونی‌های عشایری آذربایجان‌شرقی از تولید ۲۲ هزار و ۸۵۴ متر مربع قالی و ۹ هزار و ۸۳۹ متر مربع قالیچه توسط عشایر استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران ، ایوب جهدی صبح امروز در جلسه نحوه حضور موثر و مطلوب عشایر استان در جشنواره ملی عشایر کشور در تهران نیز در این نشست اظهار کرد: اهم تولیدات سالانه عشایر استان، شامل گوشت قرمز به مقدار ۹ هزار و ۹۵۸ تن، شیر به مقدار ۳۰ هزار و ۱۰۰ تن، پشم به مقدار ۸۹۳ تن، گلیم و ورنی ۲۲ هزار و ۸۵۴ متر مربع و قالی و قالیچه به مقدار ۹ هزار و ۸۳۹ مترمربع است.
وی افزود: هنر در زندگی عشایر آذربایجان‌شرقی، نقش بسزایی داشته و در این زمینه می‌توان به گلیم، ورنی و موسیقی اشاره کرد و این جشنواره فرصتی قابل توجه و ارزشمند برای عشایر استان در معرفی هنر و فرهنگ اصیل ایرانی خود را ایجاد و تلاش بر این است با همکاری و تعامل با تمام نهادهای مرتبط، برگزاری و ارائه آن به مطلوب‌ترین و بهترین شیوه ممکن امکانپذیر شود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: عشایر استان در جشنواره ملی عشایر، با هدف معرفی قابلیت‌های عینی غنای فرهنگی، تاریخی و تمدنی عشایر استانی در بعد ملی، حضوری پررنگ خواهند داشت.

سید محمدحسن آل‌هاشم افزود: آذربایجان‌شرقی از ایل‌ها و عشایر متعددی برخوردار است که مهم‌ترین و منسجم‌ترین آن‌ها ایل‌های شاهسون و ارسباران هستند که در مناطق مختلف زندگی و به فعالیت تولیدی و اقتصادی اشتغال دارند. ایل شاهسون، از مهم‌ترین و معروف‌ترین ایل‌های استان آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به فعالیت‌های این اداره کل در زمینه برپایی جشنواره در بعد استانی اضافه کرد: جشنواره سوارکاری، همزمان با آغاز کوچ بهاره هر ساله برگزار در بخش ورزشی، سوارکاران زن و مرد عشایر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و این مسابقات مورد استقبال مردم به خصوص میهمانان استان‌های همجوار قرارگرفته است.

آل‌هاشم ادامه داد: در بخش فرهنگی نیز نمایشگاهی از نحوه زندگی عشایر، سنت و آیین عشایری در محل جشنواره برپا می‌شود تا بازدیدکنندگان بتوانند با فرهنگ و رسوم عشایر آشنا شوند و در حاشیه این جشنواره فرهنگی ورزشی، فرآورده‌های لبنی، صنایع دستی، نان و آش سنتی تولید عشایر نیز به مردم عرضه می‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان آذربایجان‌شرقی گفت: در این نمایشگاه ملی، تلاش بر این است، با تعامل و همکاری اتحادیه تعاونی‌های عشایری و بسیج عشایر استان، در کنار حمایت‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان جهادسازندگی، حضور قابل توجه، موثر و مطلوب در عرصه ملی تحقق یابد.

نخستین جشنواره ملی صدای عشایر و اقوام ایران زمین، از تاریخ ۱۴ تا ۱۹ بهمن ماه سال‌جاری با حضور ۳۱ استان کشور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و در آن، صنایع دستی، جلوه‌های زندگی عشایر، جلوه‌های ویژه آثار هنری عشایری، بازی‌های محلی و قومی، نمایشگاه عکس کوچ عشایرکشور، آداب ورسوم عشایر، محصولات دامی و کشاورزی، سوغات، انواع شیرینی‌جات و ترشیجات، آش، حلواهای محلی عشایر استان‌های کشور، در معرض دید بازدیدکنندگان خواهد بود.

عشایر استان آذربایجان‌شرقی، در فضایی به وسعت ۳ هزار متر مربع، شامل یک هزار متر مربع فضای باز و دو هزار متر مربع فضای مسقف، به عرضه توانمندی‌های فرهنگی و تولیدی خود خواهد پرداخت.

 

منبع: کارپتور

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×