اخبار فرش ماشینی

عشایر آذربایجان‌شرقی سالانه ۲۱ هزار مترمربع ورنی و قالی می‌بافند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شش درصد عشایر کشور در این استان ساکن هستند، گفت: عشایر استان سالانه ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع قالی و ورنی می‌بافند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سید محمدحسن آل‌هاشم بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: براساس نتایج سرشماری سال ۱۳۸۷ عشایر کوچنده کشور، عشایر استان آذربایجان‌شرقی در دوره ییلاقی ۱۳ هزار و ۲۹۵ خانوار معادل ۷۰ هزار و ۵۷۷ نفر و در دوره قشلاقی ۸ هزار و ۹۷ خانوار معادل ۴۳ هزار و ۸۷۵ نفر در قالب دو ایل بزرگ ایل سون و ارسباران در ۲۸۷ قشلاق عشایری استان مستقر هستند.

۶ درصد عشایر کشور در آذربایجان‌شرقی ساکن هستند

وی افزود: این استان درفصل قشلاقی چهار درصد و با عنایت به کوچ عشایر مهمان از استان‌های همجوار از جمله اردبیل، زنجان و آذربایجان‌غربی درفصل ییلاق شش درصد از عشایر کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

عشایر آذربایجان‌شرقی ۱.۵ میلیون واحد دامی دارند

آل‌هاشم تصریح کرد: حدود یک میلیون هکتار از مراتع بکر و مرغوب و ۱.۵ میلیون واحد دامی استان در اختیار عشایر است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی عمده‌ترین شهرستان‌های عشایرنشین استان را خداآفرین ،کلیبر، اهر، میانه، چاراویماق، سراب و هریس نام برد.

۲ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی عشایر هستند

آل‌هاشم گفت: اگرچه جمعیت عشایر نسبت به کل جمعیت استان دو درصد است ولی این جمعیت اندک اما پرکار نزدیک به ۲۰ درصد دام کوچ استان را در اختیار داشته و نقش چشمگیری در تولید محصولات دامی برعهده دارند.

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان‌شرقی گفت: عشایر استان سالانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع ورنی و ۹ هزار مترمربع قالی تولید می‌کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×