اخبار نساجی

صادرات افغانستان ۴۹ درصد افزایش داشته است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صادرات افغانستان 49 درصد افزایش داشته است

    رئیس اتاق‌های تجارت افغانستان با اشاره به افزایش صادرات این کشور، اظهار داشت که صادرات افغانستان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد افزایش داشته است.
به گزارش فارس در کابل، «قربان حقجو»، رئیس اتاق‎های تجارت افغانستان در یک نشست خبری گفت که صادرات افغانستان در ۹ ماه اول سال جاری به ۳۹۹ میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: با وجودی که صادرات افغانستان در سال جاری افزایش یافته اما این صادرات نسبت به واردات این کشور بسیار ناچیز است.

میوه‎جات خشک، میوه تازه، سبزی‎جات، حبوبات، قالی و صنایع دستی، سنگ‎های قیمتی، محصولات حیوانی، مشروبات غیر الکلی، پنبه و نباتات طبی از جمله صادرات افغانستان به شمار می‎روند.

به گفته رئیس اتاق‎های تجارت افغانستان، بازارهای عمده صادرات این کشور را پاکستان، هند، ایران، روسیه، چین، آسیای میانه، کشورهای خلیج فارس، اروپا، استرالیا و کانادا تشکیل می‌دهد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بر اساس گفته‎های حقجو، صادرات افغانستان در سال گذشته به ارزش ۲۶۷ میلیون دلار بوده که در ۹ ماه سال جاری افزایش ۴۹ درصدی داشته است.

این در حالی است که واردات افغانستان در سال ۱۳۹۱ حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده و به گفته رئیس اتاق‌های تجارت این کشور، واردات افغانستان از آغاز سال جاری تاکنون به ۵ میلیارد دلار رسیده است.

قربان حقجو در ادامه با اشاره به فرار سرمایه‎ها و کاهش سرمایه‎گذاری در افغانستان، گفت که بسیاری از تجار افغان و خارجی به سبب نامشخص بودن خروج نیروهای خارجی و سرنوشت پیمان امنیتی کابل-واشنگتن، سطح سرمایه‎گذاری خود را در این کشور کاهش داده‎اند.

رئیس اتاق‎های تجارت افغانستان همچنین از پارلمان این کشور در مورد عدم تصویب قانون معادن انتقاد کرد و اظهار داشت که عدم تصویب قانون معادن افغانستان زمینه قاچاق معادن این کشور به کشورهای خارجی را مهیا می‌کند.

اعضای پارلمان افغانستان به دلیل آغاز تعطیلات زمستانی تا ۴۵ روز دیگر جلسه عمومی ندارند و از سویی‎هم قانون معادن و قانون دسترسی به اطلاعات این کشور تصویب نشده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×