اخبار نساجی

عرضه وسیع توت‌فرنگی ارزان تا ۲۰ روز دیگر

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

عرضه وسیع توت‌فرنگی ارزان تا ۲۰ روز دیگر

سالانه بیش از ۴۰ هزار تن توت فرنگی در کشور تولید می‌شود که ایران در مقام هجدهم کشورهای جهان قرار گرفته و حدود نیم کیلوگرم مصرف سرانه دارد.

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، فصل بهار زمان عرضه بسیاری از میوه‌ها و محصولات کشاورزی است که مدت عرضه آن نیز کوتاه مدت (یکی‌دو ماهه) است لذا ابتدای برداشت و عرضه این محصولات به عنوان زمان نوبرانه با قیمت‌های بالا همراه است.

توت‌فرنگی یکی از محصولات بهاره است که زمان عرضه آن به سه ماه نمی‌رسد و هر ساله در ابتدای فصل برداشت به عنوان زمان نوبرانه با قیمت‌های بالا در بازار مصرف عرضه می‌شود. اکنون نیز به عنوان زمان نوبرانه هر کیلو توت‌فرنگی در بازار مصرف چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

به گفته مدیرعامل اتحادیه باغداران “توت‌فرنگی برداشت استان کردستان، ورامین و دماوند تا ۲۰ روز آینده وارد بازار می‌شود که قیمت‌ها را تعدیل می‌کند.”

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۹۵ درصد محصول توت فرنگی ایران در فضای آزاد تولید می‌شود که محصول فضای آزاد در اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه حدود ۸۵ درصد محصول به بازار عرضه می‌شود و ۱۵ درصد مابقی محصول فضای آزاد از اواسط شهریور ماه تا اواسط آبان ماه وارد بازار می‌شود.

سطح زیر کشت توت فرنگی ایران بیش از چهار هزار هکتار است که در مقایسه با دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت جهانی توت فرنگی ۰.۱۴ درصد از توت فرنگی جهان را شامل می‌شود.

میزان تولید توت فرنگی جهان بیش از چهار میلیون تن برآورد می‌شود که ایران مقام هجدهم را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

مناطق عمده تولید توت فرنگی در ایران استان‌های کردستان، مازندران، گلستان، تهران و منطقه جیرفت به شمار می‌رود.

ارقام بومی توت فرنگی ایران نام‌های کردستان، گیلاسی، اتابکی و دلندی هستند و ارقام تجاری توت فرنگی عمده موجود در کشورمان شامل سلوا، کاماروسا، کوئین الیزا، پاروس، گاویوتا و پاجارو هستند.

استان کردستان با تولید سالانه حدود ۳۰ هزار تن محصول توت فرنگی از سطح ۲۵۰۰ هکتار از مزارع، ۸۸ درصد کل محصول توت فرنگی کشور را تولید و قطب اصلی تولید این محصول در سطح کشور به شمار می‌رود.

کشت توت فرنگی در استان کردستان سابقه‌ای بیش از ۱۵۰ سال دارد و آب و هوا، شرایط اقلیمی، بارش‌های مناسب و تلاش کشاورزان دست به دست هم داده تا این استان به قطب توت فرنگی کشور تبدیل شود. سه شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد مناطق کشت این محصول در استان کردستان به شمار می‌روند.

۸۵ درصد توت فرنگی تولید شده مصرف تازه خوری دارد و ۱۵درصد دیگر در کارخانه‌های صنایع تبدیلی فرآوری می‌شود.

اما نگرانی عمده در این محصول، ضایعات، فرآوری و بسته بندی است چراکه توت فرنگی ماندگاری کمی داشته و ۲۵ درصد آن ضایع می‌شود، لذا انتظار می‌رود با توجه به پتانسیل تولید این محصول، سرمایه گذاری در بسته بندی تمرکز بیشتری داشته باشند و به رونق اقتصادی محصول توت فرنگی توجه شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×